Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Kalwaria Pszowska jak nowa

 

Setki wiernych uczestniczyły w sobotę 10 września w uroczystości poświęcenia odnowionej gruntownie Kalwarii Pszowskiej.

Kalwaria Pszowska jak nowa

 

Zabytkowy kompleks poświęcił ksiądz infułat Lucjan Lamża z Niemiec. Kapłan przyjechał do Pszowa na zaproszenie księdza prałata Józefa Fronczka, proboszcza parafii Narodzenia Najświętszej Maryi Panny. Duszpasterze odprawili drogę krzyżową. Tym samym wierni nie tylko wzięli udział w nabożeństwie, ale mogli zobaczyć, jak wyglądają wszystkie kapliczki Kalwarii.

Kalwaria Pszowska była renowana od kwietnia 2010 roku. Kosztowała około 2 mln zł. Parafia zdobyła 1,6 mln zł dotacji unijnej. 150 tys. zł dołożyło miasto Pszów. Prace miały trwać do końca października. Wykonawca uwinął się jednak przed odpustem 11 września. Kapliczki zostały gruntownie odremontowane, łącznie z rzeźbami i polichromiami wewnątrz. Dodatkowo wykonano nowe ścieżki. Dotychczasowe trakty w niektórych, bardziej stromych miejscach były niebezpieczne, szczególnie dla osób mających kłopoty z poruszaniem się.

28 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~Witam Jasnookiego (217.98. * .195) 03.11.2011 07:52

A skąd masz te dane ? Na 100% z "Naszego Dziennika " albo z "Rzepy"

~Poganin (89.200. * .94) 03.11.2011 07:29
oceniono 3 razy
-1
Zgłoś

mieszkaniec Pszowa-Radzę ci się dokształcić i zobaczyć najnowsze wyniki ekonomistów. Piszą oni że przeciętny Polak wpłaca 500zł do unii więcej, niż z niej otrzymuje. Czyli to tak jak ty byś mi wpłaciła 10000 zł a ja bym ci z tego dał 9,500, i jaki to interes dla ciebie? Mamy ponad 13% bezrobocie, ludzie coraz mniej kasy, w sklepach ciągle drożeje a to dopiero początek. Prawdziwa drożyzna będzie jak pakiet energetyczny wprowadzą i energia masowo wzrośnie, wtedy dopiero cenę pójdą w górę. Jeśli idzie o pielgrzymki, to już ci mówiłem że Pszów to nie Częstochowa czy inne znane miejsca pielgrzymkowe. O Pszowie nikt nie słyszał, po za okręgiem Rybnickim

~Podpisz się... (77.253. * .55) 03.11.2011 00:03
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Chwała tym co dbają o zabytki historyczne bo co mamy po sobie zostawić plastikowe śmieci?.

~mieszkaniec Pszowa (46.171. * .165) 27.09.2011 10:16
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Poganin własnie o takich jak ty mówiłem, widzisz tylko to co jest dzisiaj i przed samym koniuszkiem Twojego niedouczonego nosa. Zero myślenia co bedzie za rok, lub 5 lat. Pewnie można wydać kupe kasy na rynek, chodniki i ławeczki jak w Rydułtowach ( apropo w Pszowie za kase z UE też do końca 2013 tez bedzie rynek). Tylko proste pytanie czy z tej czystej ławki ci pieniedzy w domu przybedzie? NIE! radze troche sie doedukować z czego jest kasa w UM skoro tyle wiesz o kasie z UE. Otoz kasa jest z podatków nie tylko mieszkanców ale przede wszystkim firm, Jeśli 3 lata temu do Pszowa przybywało 20 000 pielgrzymów a dzieki inwestycją w obiekty które KOGOŚ interesują (to pewnie ci się w takim wąskim umysle nie mieści że kogoś może to interesowąć poza Tobą) to liczba ta zwiekszy się kilkakrotnie. Osoby te ,musza gdzieś zjeść, przenocować, poimprezować itd. CZYLI ZOSTAWIAJA swoje pieniądze które laduja w kasie UM a tym samym jest kasa na dalesze inwestycje.
Przy Twoim mysleniu lepiej wydac TERAZ kase na ławki i chodniki a za 5 lat nie bedzie w miescie kasy na nic!
Co do kasy z UE to pewnie ze to nasze podatki ale dzieki walce o te pienidze udaje się wiecej kasy siągac do miasta niż Pszów /mieszkańcy wpłacają do budżetu UE.
Jesteś typowym Polaczkiem który siedzi na ławeczce biadoli na swój los i zerka tylko do ogródka sąsiada jak jemu się dobrze wiedzie!

~Poganin (89.200. * .94) 23.09.2011 16:54
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

Mieszkano, spójrz jak wygląda obrządy Słowiańskiej wiary: http://www.youtube.com/watch?v=joCGtJNC5mQ

~Poganin (89.200. * .94) 23.09.2011 16:48
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

mieszkanka W-wia Śląskiego-A wiec rozumiem że bez kasy włdowanej w kult katolicki to byś tej refleksji nie umiała dostąpić? Rozumiem że ty refleksję nad wiarą i nad swoim życiem to umiesz tylko uzyskać wtedy, kiedy coś jest przepełnione materializmem? Widzisz, dlatego ja jestem Poganinem a nie Katolikiem, bo dla mnie to wystarczy mi sama natura, żebym mógł myśleć o swojej wierze, wystarczy że pójdę do lasu, rozpalę ognisko i nic więcej do szczęścia mi nie potrzeba. Kiedy jestem w lesie, czy na bagnach to wtedy czuję i widzę boga właśnie w tej przyrodzie, dla mnie to jest właśnie bóg i wiara, wtedy naprawdę można poczuć się szczęśliwym i można zastanowić się nad ludzkością, nad światem i skupić swoje myśli na wierze. Z tym że jest to bóg Słowiański a nie żydowski, a wiec Słowiański bóg nie potrzebuje materializmu w przeciwieństwie do boga żydowskiego. Ale raczej moich słów nie zrozumiesz......

~Poganin (89.200. * .94) 23.09.2011 16:21
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

Nie wiem jak wy, ale jak ja dostanę wypłatę, to najpierw muszę myśleć o najważniejszych rzezach, takich jak opłacenie rachunków i utrzymanie się do następnej wypłaty, jak mi zostanie kasy to wtedy mogę myśleć co by tu za tą kasę zrobić. Tak samo powinno być w samorządzie, najpierw najważnieszje rzeczy i te podstawowe trzeba zrobić, a jak zostanie kasę to można myśleć i innych rzeczach jak kalwarie czy kościół. Dlatego Radlin czy Rydułtowy prezentują się świetnie, a Pszów to jedna wielka tragedia. W Pszowie na podstawowe rzeczy nigdy nie ma kasy. A kasa z Unii to jak się wam wydaje, skąd pochodzą pieniądze? Z kosmosu? A może bóg je daje do Unii? Otóż teraz was zszokuję, otóż kasa z unii pochodzi z waszych portfeli, państwo wam zabiera ponad połowę waszej kasy i daje do unii, z unii to wraca mała cześć tej kasy, a wy myślicie że ktoś wam dał za darmo kasę. To tak jak ja bym ukradł wam 200 zł, a oddał 100zł, byście mi jeszcze podziękowali że dałem wam 100zł. Z ta atrakcją turystyczną to niezły śmiech, nie słyszałem żeby ktoś w Katowicach, w Bielsku czy w Czestochowie słyszał o Pszowskim kościele i Pszowskiej kalwarii. Jedźcie do Katowic i spytajcie się jakiegoś katolika czy słyszał o Pszowie.Wiec nie mówcie bzdur że Pszów zasłynie dzięki kościołowi, tym bardziej że nikt z młodych ludzi praktycznie nawet do kościoła nie chodzi, a co dopiero na pielgrzymki. A po za tym nie odpowiedzieliście mi na pytanie, czy wy
chcielibyście aby z waszych podatków był finansowany kult muzłumanów i żydów?

~mieszkanka W-wia Śląskiego (89.174. * .146) 20.09.2011 17:39
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Jak czytam niektóry posty,to zastanawiam się skąd w ludziach tyle zawiści?Jestem osobą młodą,studiującą i nie zgadzam się z tym że na Kalwarię chodzą tylko stare baby itd.Dużo osób młodych też tam chodzi.Nie można wszystkiego przeliczać na pieniądze.Poza tym jest specjalna pula pieniędzy w UE tylko na ratowanie zabytków i jeżeli jest okazja żeby coś stamtąd dostać to grzech byłoby tego nie wykorzystać.
Cieszę się,że w regionie taka Kalwaria istnieje,bo oprócz codziennej gonitwy wśród obowiązków jest też szansa zastanowić się nad sobą,wiarą i tym co dalej.
A Droga Krzyżowa w takim miejscu jest jedynym w sobie przeżyciem.
Niech są miejsca na zabawę,rozrywkę ale też i takie powinny być tym bardziej że to nasi przodkowie nam to wystawili i pozostawili po sobie.

~mieszkaniec Pszowa (89.200. * .201) 17.09.2011 23:17
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

narzekacie jak stare baby!!! Znowu źle, znowu wszyscy źli.. taka typowa wojna polsko-polska.
To takie typowe dla Polaków. zamiast się cieszyć że coś się w udało ciekawego zrealizować wysiłkiem wielu ludzi, coś co osoby przybywające do Pszowa oceniają z zadrością i podziwem u ludzi takich jak wy przelewa się żółcią.

Prawda jest taka że jedynymi zabytkami wpisanymi do rejestru w Pszowie jest Bazylika i Kalwaria. Jest to perła zabytkowa nie tylko w subregionie zachodnim woj. sląskiego ale też jeden z nielicznych takich obiektow na ślasku.
Pszów może się chwalić że udało się mu pozyskac kase z UE na renowacje zabytków bo wielu się starało a tylko nielicznym się udalo te kase załatwic.

Tylko całkowity ignorat i niedouczony cymbał może chrzanić takie farmazony że kase przeznaczoną z UE na ratowanie zabytków można było przeznaczyć na inne cele! Co do wydatków z budżetu miasta na kalwarie to kolego Ustawa nakazuje każdemu JST ochronę zabytków wiec gdyby nie kasa z UE to urząd musiałby w przyszłosci wywalić te 2mln na renowacje a tak wydał mniej niż 8%

To wasze zrzędzenie jest nieprawdopodobnie krótkowzroczne. nie widzicie końca swojego nosa. nikt z was nawet na chwile nie zastanowi się co Pszów ma do zaoferowania innym. Co może być jedynym sposobem na przyciagniecie turystów do miasta. za rok zostanie zamknieta kopalnia jesli Miasto nie przygotuje się na to to za 5 lat mieszknców nie bedzie 14tys a 9.
Jedynym co miasto ma wyrózniającego się i co ma potencjał to własnie bazylika i kalwaria bo to przyciąga tu ludzi nie tylko z subregionu zachodniego ale Czech i Moraw.
Ale ludzie ktorzy sa tak przepełnieni agresja i niezadowoleniem nigdy tego nie zrozumieja. Dla was jest wazny wyłącznie zimne piwo i chodnik przed waszym domem. Całe szczęscie są jeszcze ludzie ktorzy tego typu działania doceniają.

~ŻAŁOSNY KOŚCIÓŁ (77.255. * .221) 16.09.2011 11:43
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

@poganin lepiej tego ująć nie mogłeś. Tak, niestety kler to biznes, kościół to pralnia brudnych pieniędzy. Kościół i kler ma gówno wspólnego z wiarą chrześcijańską!!! Poczytajcie sobie rewelacyjną książkę "WIELKI BÓJ" - Ellen G. White. Można ją znaleźć również w internecie, jest dostępna online. Dowiecie się jak wasz kościół ma dużo wspólnego z wiarą w boga i Jezusa. Dawno powinny te kościoły się palić, jak papiestwo paliło na stosach wszystkich tych którzy nie chcieli uznać ich władzy. Więcej faktów moi drodzy poznajcie, a nie słuchajcie czarnego motłochu i moherów.

~do poganina (80.238. * .20) 14.09.2011 21:30
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Dodam tylko inną ważną rzecz. Że mnóstwo katolików też nie chce marnować pieniędzy na różne bzdury. Co innego np. budowa potrzebnego kościoła, a co innego utrzymywanie jakichś kapliczek!

~Poganin (89.200. * .94) 14.09.2011 11:26
oceniono 4 razy
2
Zgłoś

A od kiedy to katolicyzm i wiarę ocenia się na podstawie materializmu? Wy katolicy popełniliście ciężki grzech, ponieważ skrytykowaliście ludzi, którym nie podoba się materializm i wyciąganie kasy od podatników czyli od samorządu, który dysponuje podadkami, czyli rozumiem że dla katolików to wiara jest w budynkach i odpicowanych kościołach. Rozumiem że gdyby tak kalwarię wynurzyć i kościół to wasza wiara się skończy? Rozumiem że Jezus pewnie też budował koścoły i żył w takim przepychu i dla niego też najważniejsze były malowidła, kościoły i obrazki? A zpomnieliście co Jezus mówił o pieniądzach i materializmie? Ja jestem Poganiniem, ale waszą wiarę znam lepiej od was wy hipokryzyjni katolicy na pokaz przed sasiadami. Zacytuję wam zdania z biblii, te dotyczy się kleru: "Darmo otrzymaliście, to i darmo dawajcie" "Oddajcie bogu co boskie a cesarzowi co cesarskie" A te was i też kleru: "Szybciej wielbłąd przejdzie przez ucho igielne, niż bogaty wejdzie do królestwa Niebieskiego"
Po za tym wy nie rozumiecie tego, iż nie wszyscy są katolikami, ale wszyscy płacą podatki, więc czemu podatnicy, którzy nie są katolikami muszą dawać na kult dla katolików? Czy wybyście chcieli aby z waszych podatków zaczęto w Polsce budować Meczety i Synagogi?

~Uchi (109.130. * .41) 13.09.2011 21:45
oceniono 9 razy
3
Zgłoś

Mam prosbe do wszystkich milujacych kosciol i ksiezy.Moja prosba brzmi - pojdzie dzieci boze do proboszcza i tak z ciekawosci zapytajcie czy moze Wam zaplacic czynsz i inne rachunki ,chociaz za jeden miesiac.Zniecierpliwoscia oczekuje waszych odpowiedzi.Pan z Wami. PS wszystkie Wasze klikniecia na minusik,utwierdzaja mnie o Waszej naiwnosci,niedowartosciowaniu,zakompleksieniu,braku wyobrazni i podatnosci na manipulacje.Nie darmo zwa Was owieczkami.

~nie ateista-katolik (83.5. * .183) 13.09.2011 21:25
oceniono 6 razy
4
Zgłoś

@op, a gdyby tak twoje prywatne pieniądze miały iść na ten wydatek (kalwaria pszowska) dałbyś???? zastanów się niż odpowiesz-- bo będzie grzech.

~op do Ringo (91.214. * .89) 13.09.2011 21:03
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

chyba pseudokatolicy

~Ringo do op (80.238. * .20) 13.09.2011 20:57
oceniono 3 razy
1
Zgłoś

A właśnie, że co raz mniej katolików docenia marnowanie pieniędzy na głupoty!

~nie ateista-katolik. (83.5. * .183) 13.09.2011 20:56
oceniono 6 razy
2
Zgłoś

@ op, a czy ty się orientujesz ile kopalnia Anna wybuliła pieniędzy na ten kościół??? ciągle były szkody górnicze, a były dyrektor (nie będę wymieniał nazwiska) dawał i dawał, a wór był ciągle nienasycony.

~op do Ringo (91.214. * .89) 13.09.2011 20:45
oceniono 4 razy
0
Zgłoś

a co mnie obchodzi twoje tlumaczenie Katolik docenia to co zrobiono na Kalwari a wasz ateistów jazgot jest nic nie wart

~Ringo do op (80.238. * .20) 13.09.2011 20:33
oceniono 6 razy
0
Zgłoś

Nie jestem ateistą i nie jestem przeciwnikiem kościoła. Jestem przeciwnikiem nieuczciwego wyciągania pieniędzy z samorządu przez bardzo bogaty polski kościół! Uważasz, że to w porządku że w kapliczki wpompowano 2 miliony zł?! Przecież to jest absolutnie astronomiczna kwota i zupełnie absurdalny powód!!! Ileż obiadów dla biednych dzieci możnaby ugotować za takie pieniądze? Ileż schronisk dla zwierząt możnaby utrzymać za taką sumę? Pewnie dałoby się wybudować za taką kwotę przedszkole w Pszowie. Widziałeś obchody rocznicy 11 IX w Nowym Jorku? Taki bogaty kraj - a ani jednego księdza, rabina czy pastora na uroczystościach. A u nas przy każdej możliwej okazji, święcie itd cały tabun klechów. To nie ateiści doprowadzą do zmniejszenia roli kościoła ale młodzi ludzie dla których księża nie są już obecnie żadnym autorytetem!

~op (91.214. * .89) 13.09.2011 20:12
oceniono 5 razy
1
Zgłoś

tego typu artykuły pierwsi zawsze komentują ateiści Nie warto wysilać się na dyskusję z nimi bo i tak nic do nich nie dotrze

~do ego (80.238. * .20) 13.09.2011 19:55
oceniono 3 razy
-1
Zgłoś

Tak, masz rację. Kościół i jego przedstawiciele w Polsce są zapatrzeni tylko w siebie i swoje potrzeby, nie mają taktu i nigdy nie potrafią powiedzieć sobie dosyć. W sytuacji kiedy instytucje, firmy i zwykli ludzie zaciskają pasa - kościół ciągle wymyśla różne głupoty aby tylko mieć pretekst do zaistnienia i to zaistnienia nie za swoje tylko za czyjeś! Stawianie pomników świętych, remonty kapliczek i kościołów z publicznych pieniędzy. Eksponowanie duchownych na państwowych świętach. Wykorzystywanie policji, wojska itd dla kościelnych celów to rzeczy całkowicie normalne w Polsce. W żadnym innym kraju Europy to by już nie przeszło... Pszów - jedno z najbiedniejszych miast w regionie nie powinien sponsorować najbogatszej polskiej instytucji!!!

~ego (109.197. * .189) 13.09.2011 08:38
oceniono 8 razy
4
Zgłoś

największy na tym świecie i najstraszniejszy jest ludzki egoizm, zapatrzeni tylko w siebie

~Rydułtowik (194.197. * .18) 13.09.2011 08:35
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

pierwsza stacja:
+50° 2' 55.44", +18° 23' 44.22"

~SRC (80.238. * .11) 13.09.2011 08:32
oceniono 3 razy
-3
Zgłoś

O K jak mam trafić do tej Kalwarii ? jakieś namiary.....

~Rydułtowik (194.197. * .18) 13.09.2011 07:39
oceniono 15 razy
7
Zgłoś

Obszerne te komentarze, wysililiście się na cynizm, ale czy ktoś zauważył że te "kapliczki" to stacje drogi krzyżowej przy których modlą się ludzie którzy znają prawdziwy sens życia na ziemi. Gdybyście choć raz uczestniczyli w kalwaryjskiej drodze krzyżowej zobaczylibyście że zdecydowana większość to ludzie młodzi i w średnim wieku. Stacje drogi krzyżowej mają już przeszło 100 lat, trudno nie mówić o aspekcie ochrony zabytku, ale możecie o tym nie wiedzieć, przecież jesteście skupieni na wyliczaniu podatku od kościoła.

~Pszowik (89.200. * .94) 12.09.2011 23:54
oceniono 25 razy
-3
Zgłoś

A później w Pszowie to na wszystko kasy brakuje. Centrum Pszowa to tragedia, wszędzie syf, bezrobocie. Już praktycznie nic w tym Pszowie nie ma. Ale miasto lekką ręką daje proboszczowi 150 tys zł. Mimo że i tak tylko stare baby będą tam chodzić i żule z familoków będą tam jabole pić. Pytam się, jaki ma sens wywalanie takiej ogromnej kasy na jakąś bezsensowną kalwarię? Pytam się, kto z młodyszych ludzi tam chodzi? Tam chodzą tylko i wyłącznie stare baby. Więc po cholerę ta kalwaria? I tak będzie za niedługo zniszczona, młodzież z familoków ją zdemolują w przeciągu roku. Będą sobie tak ogniska robić, alkohol pić a następnie będą to demolować. Więc cała ta ciężka kasa jest wywalona w błoto. To jest już szczyt, żeby Pszów dawał kasę kościołowi, a kościół nie dość że podatków nie płaci, to jeszcze te podatki bierze. Dlatego też Pszów wygląda jak wielki jeden syf, ale za to jakaś tam kalwaria wyremontowana, kościół i ale najważniejsze że probostwo odpicowane, a prywatna willa w Rybniku też odpicowana na maksa. Szczyt szczytów, jak widzę że moje podatki są oddawane kościołowi , to zwykły skandal!!!

~Ringo (80.238. * .20) 12.09.2011 23:50
oceniono 17 razy
-7
Zgłoś

Wszyscy oszczędzają, na nic nie ma pieniędzy, do wszystkich instytucji i urzędów zagląda złowieszczy kryzys... Tylko kościół nie oszczędza i w beszczelny sposób wyciąga pieniądze na cele kultowe i religijne! 1,6 mln sutannowi wyciągnęli z unii, 150 tys. dołożył biedny Pszów, resztę wyciągnęli od naiwnych moherowych staruszek... I to żeby na coś cennego ale na kapliczki które nie mają żadnej wartości historycznej. Jeszcze trochę a naprawdę zagłosuję na Palikota. Mam już dość tego naciągania przez kościół i jego urzędnikach w sukniach!

~Uchi (109.130. * .41) 12.09.2011 23:36
oceniono 17 razy
-7
Zgłoś

zapomnialem,ze w Polsce panuja jeszcze sredniowieczne obyczaje,pielgrzymki,bieganie z obrazkami i palma ,posypywanie sie popiolem - smiechu warte.Kasa,ktora wydano na renowacje ,kosciol mogl rozdac potrzebujacym a w Pszowie jest ich wielu.Inkwizycja rzadzi !!!