Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Najdroższe przedszkola w Rydułtowach i Gorzycach - Wodzisław nadrabia karaniem rodziców

W powiece wodzisławskim koszty za pobyt dziecka w przedszkolu wahają się od 160 zł miesięcznie do 210 zł. 

Najdroższe przedszkola w Rydułtowach i Gorzycach - Wodzisław nadrabia karaniem rodziców

Jeszcze w tym tygodniu rząd ma przedstawić listę gmin, w których władze przesadziły z wysokością opłat za przedszkola. Z pewnością nie znajdą się na niej samorządy powiatu wodzisławskiego. W porównaniu z innymi miastami Polski (Kraków 3,50, Swarzędz 6,90 zł za dodatkową godzinę) opłaty są u nas umiarkowane.

Kilkadziesiąt złotych różnicy

Najdrożej jest w Rydułtowach i Gorzycach, gdzie rodzice za każdą dodatkowa godzinę ponad bezpłatną pięciogodzinną podstawę programową muszą zapłacić 2 zł. Zakładając ośmiogodzinny pobyt dziecka w przedszkolu (3 godziny dodatkowe) opłata wyniesie 126 zł miesięcznie. Do tego należy doliczyć dzienną stawkę żywieniową, która wynosi ok. 4 zł za trzy posiłki - 84 zł miesięcznie. Łącznie rodzic płaci więc 210 zł. Najtaniej jest w Radlinie (1,25 zł) i Marklowicach (1,2 zł). W tym ostatnim przypadku opłata stała wyniesie 75 zł, a po doliczeniu stawki żywieniowej (również 4 zł) rodzic zapłaci miesięcznie 159 zł, o 50 zł mniej niż w Rydułtowach.  W pozostałych gminach naszego powiatu opłaty wyglądają następująco: w  Godowie i Wodzisławiu stawka wynosi 1,8 zł, w przypadku Pszowa, Mszany i Lubomi za godzinę rodzice muszą zapłacić 1,5 zł.

Spóźnienie kosztuje

Kontrowersje budzi sprawa dopłat za zbyt późne odebranie dziecka z przedszkola. W Rybniku za każdą godzinę spóźnienia rodzic musi zapłacić 40 zł. W Raciborzu i Wodzisławiu stawka wynosi 20 zł. Ulega podwojeniu, gdy przedszkole jest już zamknięte. Dodatkową opłatę płacą także rodzice w Pszowie. Przyjdą za późno - dokładają 10 zł za każdą godzinę ponad te wyszczególnione w umowie. W większości gmin powiatu wodzisławskiego nie ma dodatkowej stawki. – Opłatę wprowadziliśmy m.in. ze względu na kosztu zatrudnienia wychowawców. Za każdym razem ktoś musi zostać z dzieckiem w przedszkolu i należy mu się dodatkowa zapłata. Zdarzało się, że rodzic zjawiał się o godz. 21.00 – mówi Barbara Chrobok.

(raj)

 

37 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~do poprzednika (217.98. * .195) 19.09.2011 07:24
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Jeżeli wybory cię ogłupiają toś jeszcze do wyborów nie dorósł ,co widać po twoim wpisie .

~wyborca (91.200. * .165) 19.09.2011 06:29
oceniono 2 razy
-2
Zgłoś

wybory powoduja tylko ogłupianie ludzi i robienie zametu . 6 latki miały isc do szkoły, wybory tuz, tuz i co? i mamy zmiany Pod publiczke wszystko. Duzego dystansu zycze

~do cennik (91.200. * .165) 15.09.2011 19:06
oceniono 4 razy
4
Zgłoś

230zł za 8 godzin dziennie profesjonalnej opieki, nauczanie , wychowanie i 3 posiłki dziennie przez cały miesiąc Czy to naprawde tak duzo?

~cennik (80.238. * .13) 15.09.2011 17:46
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

moje dziecko jest w przedszkolu 8 godzin i place 230 wodzislaw

~do poprzednika (217.98. * .195) 15.09.2011 17:39
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

No i to jest zdrowe podejście do tematu

~kinga W. (91.200. * .165) 15.09.2011 16:04
oceniono 6 razy
4
Zgłoś

nie zapominajmy, ze przedszkole to zakład pracy, w którym pracuja ludzie. Przedszkolanka dba o nasze dzieciaki, często spedza więcej czasu z nimi niz my w domach z naszymi pociechami. Moze kazdy zrobi sobie rachunek sumienia, zastanowi sie o co ta wrzawa? Wiadomo do wszystkiego mozna sie doczepic, nigdzie nie jest idealnie, ale ludzie.....zacznijcie w koncu doceniac ten kawał dobrej roboty, które te kobiety robia. A kary? za wszystko sie płaci- nie zapłacisz na czas rachunku-masz odsetki, zalegasz z opłata za energie- swiatło Ci wyłacza...Masz wybór godzin w przedszkolu, jak wiesz,ze sie nie wyrobisz- zmien umowe i po sprawie. Pozdrawiam i wiecej radosci z zycia zycze

~strach (93.105. * .101) 15.09.2011 15:21
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

rany co się dzieje. Panie w przedszkolach mają pracować tyle godzin ile mają w umowie. A jak się rodzic spóźnia do godziny to przecież ona musi zostać z dzieckiem. A jej dzieci i rodzina? czekają...za darmo?niech babka ma zapłacone. Prąd też się świeci w sali, ogrzewanie też włączone na maxa itp. Muszą czekać z tym dzieckiem i zamknąć budynku nie mogą. Trudno, musi płacić rodzic. a ja bym to zaostrzyła, jak rodzic po godzinie nie odbierze to niech odbiera na policji. Dziecko ma mieć zapewnioną opiekę jak rodzic wskazał w umowie, a jak sobie nie radzi to Zamiast przedszkola niech nianię wynajmie. Spłodził dzieciaka to i odpowiedzialność za niego nie przerzuca na państwo. Bez przesady, chciało się dzidziusia mieć to się nim zajmuj a nie wycieraj się innymi ludźmi.

~Podpisz się... (195.238. * .1) 15.09.2011 13:51

Brawo! Czyli n-l z powołaniem .Ja opiszę sytuację z własnego podwórka.Moje dzieci jak chodziły do przedszkola( 3 lata temu) to ferie,wakacje,wigilia ,sylwester były dla pań również wolny. Obecnie pytają i każą się zapisywać na liście chętnym. Informują jednocześnie ,że w tym czasie kuchnia nie będzie normalnie pracować ,więc dzieci dostaną tylko kanapki-czy wg Ciebie jest to NORMALNE?
Dalej idąć obecne wychowawczynie moich dzieci w szkole mają skończone studia podyplomowe z zakresu rytmiki, logopedii, gimnastyki korekcyjnej i prowadzą takie zajęcia .W przedszkolu za te zajęcia płaci rodzic, bo są dodatkowe. Czy panie w przedszkolu nie muszą się dokształcać (czyt.,iść do przodu ) i prowadzić takie zajęcia w ramach godzin pracy? Mam wielki szacunek do nauczycieli, takich z powołania ,bo w rodzinie trochę ich mam i wiem jak ciężka to może być praca. Nie mam litości , będę zawsze krytykowała nierobów,nieudaczników,pastwiących się często na małych dzieciach.Ja pracuję 8 godzin i często mam pracę również w domu. Muszę ją zrobić i już ! Co do twierdzenia ,że każdy mógł zostać nauczycielrm ,to się mylisz nie KAŻDY się do tego nadaje,czego mam niezbite dowody.

~n......... (178.183. * .141) 14.09.2011 15:58
oceniono 3 razy
-1
Zgłoś

do inaczej...
nauczyciel pracuje ponad 40 godzin, a dydaktycznych ma faktycznie mniej w przedszkolu jest to 25 godzin (w szkole 18+2karciane czyli 20), w przedszkolu pracujemy w dni ktore szkoła jest zamknięta np. ferie, wakacje, wigilia, sylwester itp. Z chęcią odpracowałabym te dodatkowe 15 godzin w przedszkolu, wtedy miałabym więcej czasu dla własnej rodziny, tylko nie ma do tego warunków (pomieszczenia w którym można usiąść i spokojnie przygotować np. dokumentację) brak komputera dla n-li, w przedszkolu nie ma pracowni komputerowych z dostępem do internetu, chcesz mieć komputer na placówce to sobie wygospodaruj pieniądze aby go kupić. Jeżeli przeznaczałabym 15 godzin tygodniowo na przygotowanie, dokumentację, spotkania z rodzicami to połowa pracy leżałaby nie zrobiona.....KAŻDY POTRAFI KRYTYKOWAĆ, CIEKAWE ŻE NIE ZACZYNA OD SIEBIE, a tak wogóle to każdy mógł zostać nauczycielem.....

~Cukier (217.98. * .195) 14.09.2011 15:37
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

Reforma jest oki tylko ludzie za nią odpowiedzialni nadal mają włączone myślenie pro sowietus .

~do rodzic 6 latka (195.238. * .1) 14.09.2011 14:47
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

To nie reforma ,to nieudaczny dyrektor.Są godziny tzw.karciane i można zapewnić opiekę należytą ,jak się chce!!!

~RODZIC 6-latka (95.50. * .170) 14.09.2011 14:14
oceniono 4 razy
2
Zgłoś

Cieszcie się, że macie dzieci w przedszkolu!!. W szkole świetlica od 7-15, czasem 16. Dzieciaków zapisanych 70 a wśród nich 6-latki. MASAKRA. Pani Świetliczanka nie panuję nad sytacją. Wszędzie hałas i rozgardiasz. Ot CUDOWNA reforma szkolnictwa.

~inaczej (195.238. * .1) 14.09.2011 13:02
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

do`// Zapomina się ,że zgodnie z KN- nauczyciela obowiązuje 40 godz. tydzień pracy. Sprawa jest do dozwiązania -prosto 40 godz. w placówce. tam n-l przygotowuje się, poprawia prace itd.,ew. szkolenia w "terenie" Uczciwy pracuje ponad 40 godz. ,natomiast wielu (niestety) nawet 30 godz. nie przepracuje!!!

~info (80.238. * .13) 14.09.2011 12:52
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

230 bez zajec dodatkowych Wodzisław.

~XXX (83.5. * .104) 14.09.2011 12:20
oceniono 4 razy
4
Zgłoś

DO PODPISANEGO DO PP JAK JESTEM NA WCZASACH DWA TYGODNIE TO AUTOMATYCZNIE MNIEJ PŁACĘ ZA PRĄD WODE I GAZ A CZYNSZU NIE MUSZĘ WOGLE PŁACIĆ . A TE DODATKOWE GODZINY W PRZEDSZKOLU TO JEST DODATKOWY ROZWÓJ INTELEKTUALNY DZIECKA, WIEC JEŻELI JEST CHORE TO JAK SIE MA DODATKOWO ROZWIJAĆ???

~do zzz (80.238. * .20) 14.09.2011 11:29
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

przedszkola to jedno ,ale jest jeszcze żłobek,który został reanimowany ,a tutaj ... niespodzianka,opłaty jakiej nie ma nawet we Wrocławiu, Kieca i radni miejscy oderwani od realiów życia wodzisławskich rodzin,to polityka antyrodzinna!!!!

~do poprzednika (217.98. * .195) 14.09.2011 08:05
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

I tu masz rację . Kieca nic nie zrobi bez swoich radnych . Jakich radnych sobie wybraliście takich teraz macie . warto zapamiętac te nazwiska przy następnych wyborach .

~PISUAR (188.137. * .71) 13.09.2011 21:54
oceniono 5 razy
1
Zgłoś

tak tak macie racje. Wszystko to wina Kiecy!!! A biedni Radni płaceni z naszych podatków tylko tak głosują jak baranki. Wieć gdzie jesteście "Baranki" , gdzie te gwaizdy ekonomiczne jak Zemło zatrudniający swoich ludzi w SKM jak był prezydentem, Ganita, który podobno ma rożne źródła dochodów, Zalewski czytający z kartki, etc .... O orłach z drugiej strony juz nie wspomnę ... Odwołajmy Kiecę !!!! i dajmy zarządzać radnym bez prezydenta wtedy bedziemy krajem wiecznej szczęśćliwości - ja się pod tym podpsiuje aTy?

~zzz (188.137. * .211) 13.09.2011 21:35
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

nie wiem jak w innych miastach ale w wodzisłąwiu podniesiono opłatę o 50% i do tego brak zwrotów dlatego uważam to za draństwo z strony prezydenta bo to była jego propozycja a uchwalona przez radnych i tak to pan kieca ratuje budżet m iasta oatami za przedszkole

~rodzic (91.94. * .240) 13.09.2011 21:34
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

czemu nie karać jak ktoś ma dziecko do 13 a odbieże o 15 to czemu ma nie ponieś jakieś kary za spóźnienie? a inny rodzic ma dziecko do 15 i płaci uczciwie za te godzny.To czemu jeden może za darmochę a drugi płaci tak jak trzeba. Po prostu cała ustawa jest do zmiany i niech politycy się tym jak najszybciej zajmną bo potem może być za późno. Gminy nie będą wstanie utrzymać przedszkoli i je pozamykją. A prywatni inwestorzy już czekają by położyć łapy na tych budynkach. I dopiero rodzice się obudzą jak w gminach będzie 1 lub góra 2 przedszola publiczne a reszta PRYWATNE. Wtedy dopiero czepnie po kieszeni.

~Podpisz się... (80.238. * .20) 13.09.2011 21:10
oceniono 2 razy
-2
Zgłoś

karanie rodziców to skandal,gminy prowadza politykę antyrodzinną,

~n-l (178.183. * .248) 13.09.2011 20:07
oceniono 4 razy
2
Zgłoś

do SR pytam jaki to wyższy poziom reprezentują panie nauczycielki z Rybnika? Czyżby miały tytuł "profesora", u nas w Pszowie 90% nauczycieli ma stopień "nauczyciel dyplomowany"

~pod rozwage (91.200. * .165) 13.09.2011 20:01

Zamieszanie, jakie wybuchło, gdy gminy zaczęły podnosić opłaty za przedszkola, powinno skupić uwagę mediów, ekspertów i polityków, na problemie związanym z opieką nad małymi dziećmi. Nie jest nim chciwość gmin, ale zły system finansowania i zarządzania. Refleksja potrzebna jest pilnie, bo wczesna edukacja to inwestycja.Jeśli rządy dalej będą udawać, że gminy bez wsparcia poradzą sobie z ich prowadzeniem, przyniesie to jeszcze bardziej opłakane skutki, niż obserwujemy obecnie. Powinna być subwencja oświatowa na dzieciaki, wtedy podnoszenie opłat nie byłoby konieczne.

~do pp (91.200. * .165) 13.09.2011 18:45
oceniono 4 razy
2
Zgłoś

Przedszkole jest czynne bez wzgledu na to czy dane dziecko jest w przedszkolu obecne czy go nie ma. Musza byc opłacone rachunki za światło, gaz itp. To masz jak w domu - płacisz czynsz i nikt Ci nie zwraca jak np. nie mieszkasz dwa tygodnie, bo jestes na wczasach.

~SR (80.238. * .20) 13.09.2011 18:29
oceniono 8 razy
-4
Zgłoś

Rybnik powinien wprowadzić dodatkowe opłaty w przedszkolach dla dzieci z SRB i SWD. Za lepsze warunki, bliskość pracy i wyższy poziom kadry - powinno się płacić drogie SWDowce i SRBowce!

~pp (83.5. * .28) 13.09.2011 18:19
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

ja tylko jednego nie rozumiem ok trzeba płacić za dodatkowe godziny dobra niech tak jest bo to niby jest nauka i rozwój dziecka dodatkow o oprócz tych 5 godzin ale dlaczego rodzice muszą płacić za te dodatkowe godziny jeżeli dziecko np było chore i niekorzystało z dodatkowych godzin edukacji? te pytanie kieruje do naszych super ekstra cudnych radnych z Pszowa.

~ola (188.137. * .80) 13.09.2011 17:45
oceniono 4 razy
2
Zgłoś

No niestety, normalne czasy się skończyły. I po co było wprowadzać te 5 godzin bezpłatnej podstawy programowej? Dawniej wysokość czesnego była związana z ilością posiłków spożywanych przez dziecko lub liczbą godzin np do 5 i powyżej 5. No ale przecież w naszym kraju dziecko jest najważniejsze , polityka prorodzinna jest... Tylko dlaczego te grupy tak liczne i tak mało personelu pomocniczego ? Bo dzieciom za dobrze by było.

~n-l (178.183. * .248) 13.09.2011 16:18
oceniono 4 razy
4
Zgłoś

do rydułtowika 2
opłaty za przedszkola sa uchwalane przez Radę Miasta a nie przez dyrektorów placówek. a tak wogóle twoja wypowiedź jest poniżej krytyki - obrażasz wiele osób uczciwie pracujących., byc może sądzisz innych według siebie i to ty zamiast pracowac za cudze pieniądze imprezujesz. Składka na Radę Rodziców nie jest obowiązkowa więc nikt nie każe Ci wpłacać

~// (91.200. * .165) 13.09.2011 16:14
oceniono 11 razy
9
Zgłoś

NO najlepiej urodzic, nie pracowac, dziecko za darmo do przedszkola, a sama na ploty i tyłki obrabiac innym! Czasy sie zmieniły i nikt za darmo dziciaków w przedszkolu nie bedzie pilnował, bo "zapracowana" mamuska nie zdązy odebrac. Przedszkole to tez ZAKŁAD PRACY, w którym sa zatrudnieni ludzie od...do.... i niby czemu maja po godzinach za darmo siedziec?

~ja (80.238. * .30) 13.09.2011 16:00
oceniono 5 razy
5
Zgłoś

chcecie mieć dużo kasy to płacić za opiekę dziecka!!! nianie biorą więcej!!!

~zak (195.20. * .216) 13.09.2011 15:51
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

I po to w Marklowicach nie ma miejsc dla wszystkich marklowickich dzieci tylko przyjmują dzieci z Rybnika czy Żor itp. Nie przyjmą bo mama nie pracuje a do pracy nie przyjmą bo dziecko jest pod opieką matki i mama jest w kropce. Ale po znajomości to chętnie. Trzeba było sprawdzić czy nie prowadzą znów podwójnych dzienniczków tj kilka lat temu. Grupa może być 25 a rzeczywiście będzie wiecej...Bez komentarza na temat dyrekcji przedszkola...by była inna władza w przedszkolu i w gminie to nepotyzm by się skończył...

~Podpisz się... (83.5. * .199) 13.09.2011 15:08
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

tak rzeczywiście płacę 320 zł, pracuję od 8 do 16 . dziecko musi mieć 'wykupiony' pobyt od 7 do 17.

~przedszko (83.29. * .38) 13.09.2011 15:05
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

czy to rzeczywiście tak dużo? ludzie popadają w paranoje.

~Podpisz się... (83.5. * .199) 13.09.2011 15:04
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

nie zgadzam się, ja za pobyt córki w przedszkolu w RACIBORZU płacę 320zł!!!!!!!!!!!

~Rydułtowik 2 (194.197. * .18) 13.09.2011 14:57
oceniono 6 razy
-2
Zgłoś

Wątpię ~Rydułtowiku żeby to było związane z uchwałą rady. Coś mi tu wygląda to na kolejny przekręt tych pań dyrektorek pseudo "managerek " doliczcie jeszcze sobie składkę na komitet. Potem mają na imprezy dla pań wychowawczyń jak w firmach komercyjnych.

~Była (195.238. * .1) 13.09.2011 14:23
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

W Czyżowicach(gm.Gorzyce) karać nie trzeba ,bo tam nigdy się nikt nie odważy spóźnić po dziecko.... Z obawy ,że zostanie SAMO. Jak tam rodzice "przedszkole w szkole", ponoć superowo?

~Rydułtowik (217.98. * .195) 13.09.2011 14:01
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

I kto to uchwalił ? Radni wybrani przez wyborców !!! Trzeba dobrze zapamiętać nazwiska tych radnych bezradnych i wystawić im rachunek przy następnych wyborach.