Światowy Tydzień Zwierząt 2011
Światowy Tydzień Zwierząt to coroczne święto naszych czworonożnych przyjaciół, które obchodzimy w dniach 4-10 października.
W obchody Tygodnia Zwierząt tradycyjnie już włączyła się Wypożyczalnia Oświatowo – Naukowa raciborskiej Biblioteki. W dniu 26 października odbyły się warsztaty „Leśni lokatorzy. Jakie zwierzęta żyją w lesie i jakie są ich zwyczaje?”. Spotkanie poprowadziła Elżbieta Skrzymowska, pracownik Arboretum Bramy Morawskiej w Raciborzu a uczestniczyli w nich uczniowie klas piątych ze Szkoły Podstawowej nr 4 w Raciborzu.
Podczas zajęć zostały poruszone kwestie środowiska życia zwierząt leśnych, ich przystosowania do zmian klimatycznych w ciągu roku i okołodobowych zmian siedliskowych oraz sposób odżywiania się i zdobywania pokarmu przez zwierzęta leśne. Zostały także omówione konkretne gatunki płazów, gadów, ptaków i ssaków, zamieszkujące polskie lasy. Uczniowie mogli wysłuchać głosów wydawanych przez prezentowane gatunki poszczególnych grup zwierząt.
Z kolei 27 października, także w Bibliotece na Rynku, odbyło się spotkanie Jarosława Kasprzyka z Klubu „Gaja” z uczniami Gimnazjum nr 2 pod hasłem „Ratujmy zwierzęta”. Głównymi tematami poruszanymi w trakcie prezentacji były: wpływ hodowli zwierząt na stan środowiska naturalnego oraz wpływ wyborów konsumenckich na dobrostan zwierząt. Uczniowie poznali odpowiedzi na nurtujące wszystkich pytania dotyczące proekologicznego jedzenia: z jakiego chowu i z jakim oznaczeniem wybierać jajka, które informacje na opakowaniach wskazują na tzw. zdrową żywność itp.
Klub „Gaja”, który jest organizacją ekologiczną, działającą od 1989 r., organizuje szereg kampanii społecznych dotyczących ochrony przyrody i zwierząt. Jedną z takich inicjatyw, o której opowiedział wczoraj gość Biblioteki jest akcja „Zbieraj makulaturę, ratuj konie”, dzięki której wstrzymywane są transporty koni na rzeź do Włoch. Szczęśliwie uratowane konie są następnie przekazywane do ośrodków zajmujących się hipoterapią.
Takie żywe lekcje biologii bardzo spodobały się uczniom, którzy żywo reagowali na poszczególne slajdy i informacje, chętnie zadawali pytania i brali czynny udział w obu spotkaniach.
(MiPBP)