Odcinają Racibórz od świata
Najprawdopodobniej jeszcze w pierwszym kwartale tego roku Polskie Linie Kolejowe zamkną kolejną linię kolejową, tym razem Wodzisław – Chałupki. Na jej naprawę potrzeba aż 45 milionów złotych. Trasa podzieli los zamkniętej w ubiegłym roku linii Racibórz – Głubczyce.
Kluczowa linia
Linia nr 158 to jedyne połączenie Chałupek z największymi śląskimi miastami. Każdego dnia po torach przetacza się kilkadziesiąt pociągów zarówno pasażerskich jak i towarowych. Kluczowa dla naszego regionu linia zostanie wkrótce zamknięta. Ostatni kompleksowy remont wykonano jeszcze w latach 60. ubiegłego stulecia. – Linia nr 158 znajduje się w stanie niewystarczającym w stosunku do potrzeb. Na ponad 2/3 długości linii konieczna jest kompleksowa wymiana nawierzchni. Szacowany koszt naprawy wynosi około 45 milionów złotych – potwierdza Krzysztof Łańcucki, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Kolej niestety na kosztowną naprawę środków nie ma. – Z uwagi na niewielkie środki własne Polskich Linii Kolejowych i ograniczone środki z budżetu państwa nie możemy wykonać naprawy tej linii bez finansowego zaangażowania samorządów lokalnych. Możliwe byłoby także sfinansowanie naprawy ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego z udziałem funduszów unijnych, w kolejnej perspektywie budżetowej, czyli po 2013 roku – dodaje Łańcucki.
Lata zaniedbań
O tym w jak fatalnym stanie jest wspomniana linia świadczy fakt, że nikt nie chce wziąć odpowiedzialności za dalszy transport po zdezelowanych torowiskach. Raciborska sekcja eksploatacji PKP PLK na bieżąco wymienia spróchniałe podkłady i stara się ratować linię, która łączy nas z Czechami. Stopniowo zmniejszano również prędkość przejazdową pociągów, najpierw z 70 kilometrów na godzinę na 50, a obecnie na 30 kilometrów na godzinę. Na wspomnianej linii, jest odcinek 17 kliometrów, na którego pokonanie pociąg potrzebuje aż 43 minut. Kilkadziesiąt lat oszczędzania na remontach dziś się mści. Zamknięcie linii 158 odczują zarówno mieszkańcy miejscowości położonych na wspomnianej trasie jak i firmy, które obecnie transportują tędy swoje towary.
Złomiarze zacierają ręce
Na transport ciężarówkami musiała się przerzucić raciborska firma, która dostarcza węgiel do Cukrowni Cerekiew. Od grudnia 2010 linia nr 177 w kierunku Opolszczyzny jest formalnie zamknięta. W 2011 roku udostępniano ją jednak prywatnym firmom na umowach komercyjnych. – Przy tym i tak ograniczonym transporcie, w 2011 roku, na tej linii przewieziono 130 tysięcy ton ładunku. Od tego roku ze względu na fatalny stan torowiska linia została całkowicie zamknięta – mówi Leon Fila, naczelnik sekcji eksploatacji PKP PLK S.A. w Raciborzu. Czy linia te jest skazana na rozkradzenie przez złomiarzy? – Linia nr 177 jest obecnie przedmiotem analiz mających być podstawą do podjęcia decyzji o jej dalszym losie. Znajduje się w bardzo złym stanie technicznym. Analizy mają określić zakres prac, które są konieczne, żeby można było wznowić ruch pociągów, a także ocenić niezbędne nakłady finansowe – wyjaśnia Krzysztof Łańcucki.
Adrian Czarnota
Coraz więcej zlikwidowanych połączeń kolejowych, co roku zamykane kolejne trasy. Miłośnicy podróżowania pociągiem lub ci, których zmusza do tego sytuacja są zawiedzeni. Racibórz powoli zostaje odcięty od świata. Cóż, kolejnictwo w całej Polsce przeżywa kryzys. Jak sytuacja będzie wyglądać za kilka, kilkanaście lat? Spojrzyj z sentymentem na prezentowane tutaj zdjęcia zrobione na raciborskim dworcu. Może nabierzesz ochoty na przejażdżkę, by znów poczuć jak to jest jechać słysząc dudnienie kół pociągu na torach... Podróż pociągiem na ocalałych jeszcze trasach, może być jednym z najbardziej uroczych sposobów przemieszczania się, a w jej trakcie można oddać się spokojnej lekturze lub podziwiać zmieniający się za oknem krajobraz. Pośpiesz się, póki jeszcze jest na to szansa...
Zobacz zdjęcia na foto.nowiny.pl
587 komentarzy
Śledź tę dyskusjęod nowego rozkładu podobno przez Racibórz pojedzie pociąg do Moskwy!!!
JEDNO PRZECZY DRUGIEMU... WPISANO LINIE DO REMONTU ALE NADAL ZAPYTANIA O JEJ REMONT I ZERO KONKRETNYCH DZIAŁAŃ. CZY NOWINY MOGĄ COŚ W TEJ SPRAWIE ZNÓW NAPISAĆ ? MINISTERSTWU UDA SIĘ ZREALIZOWAĆ REMONT DO 2014 czy nie? Z ostatniego pisma wynika że coś tam analizują/
http://orka2.sejm.gov.pl/IZ7.nsf/main/03346476
http://orka2.sejm.gov.pl/IZ7.nsf/main/03346476
http://orka.sejm.gov.pl/izo7.nsf/www1/i04461o0/$File/i04461o0.pdf
Póki co 3 pociągi na dzień odchodzą do Chałupek z Wodzisławia...
pewnie myślą że na apelach jakie po publikacjach prasowych napisali można skończyć. A o taką sprawę trzeba walczyć latami.
ale oni to mają w rzici !!!! im to chyba pasuje że wszystkie ważne szlaki omijąją wodzisław szerokim łukiem na przekór uwarunkowaniom geograficznym i zdrowemu rozsądkowi !!!! np. co za mózg w PLK wymyślił "korytarz" z odcinkiem tarnowskie góry - pszczyna
Jest szansa dodać linię Rybnik Towarowy-Chałupki do Krajowego Planu Transportowego, ponieważ właśnie rozpoczęły się konsultację w sprawie owego planu. Potrzeba jednak teraz szybkiego działania władz miasta, powiatu, lokalnych samorzadowców i posłów z regionu, żeby linię kolejową przebiegającą przez Wodzisław dopisać do lini strategicznie ważnych dla Państwa.
Najlepiej zrobić pociąg Wodzisław-Pekin - Kieca ze swoją ekipą jeździliby na spotkania biznesowe... ;)
Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej skierowało do konsultacji krajowy plan transportowy. Będzie on podstawą dla wojewódzkich planów transportowych, które każde województwo musi przygotować do końca marca 2014 roku.
PONIZEJ
TEN LINK TO KONSULTACJE WIEC NASI SAMORZADOWCY, WOJEWODZA, POSLOWIE DO ROBOTY. APELUJCIE O DOPISANIE LINI RYBNIK TOWAROWY-WODZISLAW-CHALUPKI DO TZW. LINII O ZNACZENIU KRAJOWYM. DO ROBOTY
tak odcinaja Wodzislaw od swiata!!!!! i gdzie sa nasi politycy. W Rybniku i Raciborzu koncza sie linie kolejowe na mapach. Nasi poslowie spia sobie slodko i doprowadzaja do upadku miasta. http://bip.transport.gov.pl/pl/bip/projekty_aktow_prawnych/projekty_rozporzadzen/rozp_transport_kolejowy/plan_transportowy/px_pt___komplet_na_dzien_22_maja_2012.pdf
jechalo cos na Wodzislaw w zwiazku z objazdem czy nie?
http://www.nowiny.pl/wodzislaw/83547-czy-powstanczy-pociag-przyjechal-po-raz-ostatni.html tory zostaną zlikwidowane?
no i zdarzyła się sytuacja w której szybki objazd przez Chałupki był by jak znalazł. Niestety stan torów z Chałupek do Wodzisławia chyba to wyklucza? Czy jakiś pociąg został skierowany przez Chałupki. Piszą że pociągi pojadą objazdami. http://wiadomosci.onet.pl/regionalne/slask/zebrzydowice-wykolejony-pociag-towarowy-10-godzin-,1,5144791,region-wiadomosc.html
http://biznes.onet.pl/torpeda-inwestycyjna-w-pkp,18493,5124223,3045147,92,1,news-detal
Dworce kolejowe w Wodzisławiu, Żorach, Raciborzu czy Czerwionce to ruiny - a PKP remonty przeprowadza cały czas. Przy czym przeprowadza je wszędzie poza Śląskiem. Teraz ogłoszono przetarg na remont dworca w Międzyrzecu Podlaskim. Nie wiem gdzie to jest, pewnie wy też nie ale to macie dowód że nasze państwo Śląsk najzwczajniej olewa... http://www.rynek-kolejowy.pl/32528/Bedzie_remont_dworca_w_Miedzyrzecu_Podlaskim.htm
Kradzież szyn z nieczynnego szlaku kolejowego Krzanowice - Wojnowice. Wartośc skradzionych elementów to 450 złotych
Napisz komentarz...>> http://www.dziennikzachodni.pl/artykul/557577,slask-od-strony-pociagu-na-euro-2012-fatalny-widok,id,t.html
http://www.nowiny.pl/82578-skradli-elementy-szlaku-markowice-syrynia.html
Kolejne potwierdzenie tego o czym pisalem wczesniej m.in. linie kolejowa W-Ch przygotowuje sie do rewitalizacji, nie wiadomo tylko ile to moze potrwac i kiedy prace remontowe moga sie rozpoczac. Duza rola teraz dla Rybnika, Radlina, Wodzislawia, Gorzyc i Krzyzanowic a takze powiatu wodzislawskiego zeby przypomniec sie w Ministerstwie i w zarzadzie PLK i upominac sie o remont lini do skutku. Wszystko jak narazie jest na dobrej drodze. Sprawe trzeba kontrolowac.
http://www.rynek-kolejowy.pl/32093/PLK_pracuje_nad_kolejnymi_projektami_rewitalizacyjnymi.htm
Nie ukrywam, że PKP PLK otrzymały od nas wytyczne, aby przygotować kilka projektów rewitalizacyjnych dotyczących infrastruktury kolejowej na Górnym Śląsku związanej z przewozami towarowymi, zwłaszcza w okolicach Rybnika – ujawnił Andrzej Massel, wiceminister transportu.
Ciekawe czy w projekcie modernizacji za 45 mln jest uwzgledniony przystanek w centrum Wodzislawia i jakie rozwiazanie dla tego przystanku zastosowane bedzie? Czy jeden tor do ul. Kopernika czy dwa tory az do Kopernika czy moze tylko maly peron z drugim torem? Najlepiej gdybyly 2 tory od Wodzislaw Slaski do ul. Kopernika wtedy pociagi moglyby konczyc bieg na tym przystanku bez blokowania lini na Chalupki.
Ktoś wie ile może trwać napisanie projektu, albo jak wygląda procedura zgłaszania odcinka do modernizacji w ramach programu Infrastruktura i Środowisko? Jak długo to może potrwać? W niżej podanym linku jest wzmianka.
"Ryzykiem jest tylko to, że "wyjdziemy" z ich zakończeniem i rozliczeniem do 2015 roku, a wtedy stracimy dofinansowanie". Co oznacza że wszystko gotowe musi być do grudnia 2014, tym samym wygląda na to, że najpierw projekt, następnie prace na torach i pózniej rozliczenie? Zakładając wariant optymistyczny (ministerstwo pisze projekt na linie W-Ch) myślę że pod koniec roku powinno być wszystko jasne i winno ogłaszać się przetarg? Jakie jest wasze zdanie?
http://www.rynek-kolejowy.pl/32038/MT_Srodki_na_kolei_wydamy_z_gorka.htm
Patrzcie - można: http://www.czasbrodnicy.pl/czasbrodnicy/1,93191,11314884,Pociag_jedzie_powoli.html
Ministerstwo Gospodarki i PLK podjelo starania o remont lini 158 z Wodzislawia do Chalupek z pieniedzy z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Srodowisko
Ministerstwo Gospodarki i PLK podjelo starania o remont lini 158 z Wodzislawia do Chalupek do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Srodowisko. Informacja ta jest pewna, tylko podjelo starania oznaczac moze ze na tym sie skonczy. Dlatego sprawe trzeba monitorowac i przypominac jak postepuja te "starania". Jest szansa na naprawe lini z srodkow unijnych jak tylko napisza dobry projekt. Nawet jest szansa na lepsze parametry niz te ktore byly wczesniej. Tutaj zadanie dla naszych samorzadowcow i poslow zeby co jakis czas kontrolowac jak ida te starania i jaki jest postep. Nie zmarnujcie tej okazji!
przy 20 czy 30 km/h pozostaje szyderczo powiedziec- powodzenia!
"Koleje Śląskie przejmą kolejne trasy"
http://radio.katowice.pl/index.php?id=94&tx_ttnews[tt_news]=24194&tx_ttnews[backPid]=14&cHash=06ab53b53a
nic tylko pod Trybunal Stanu osoby odpowiedzialne za zmarnotrawienie tych pieniedzy i brak pisania projektow unijnych. Na pewno na tych stanowiskach ciotki, wujki, wnuczki i synulkowie waznych osobistosci i pobierali pieniadze za nic... Nie zrobili zadnych projektow a linie kolejowe jak ta do Chalupek to obraz nedzy i rozpaczy. W Polsce winnego tej sytuacji nie ma. To burdel tak mozna to jednym slowem okreslic.
nie wiadomo tylko czy cieszyc sie czy plakac. Zmiany w PLK ( brak remontu przez tyle lat ) chyba wyjda na dobre, tylko problemem jest brak czasu na pisanie projektu czy rozmowe z kimkolwiek a czas leci...
główki lecą w PKP ....
http://fakty.interia.pl/polska/news/rewolucja-na-kolei-leci-glowa-za-glowa-min-nowak-robi,1779964
http://www.nowiny.pl/patrol/82347-milosnicy-kolei-wypatrzyli-zlodziei-przez-lornetke.html Brawa dla mieszkancow za reakcje i wezwanie policji.
Zapytanie w sprawie linii kolejowej
Redaktor: Ryszard Zawadzki
20.02.2012.
Na ostatnim posiedzeniu Sejmu RP poseł Ryszard Zawadzki złożył zapytanie do Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie linii kolejowej Wodzisław Śląski-Chałupki.
http://zawadzki.umnie.pl/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1&limit=4&limitstart=24
CIEKAWE CO Z TYCH ZAPYTAN WYNIKA, POSEL SIEDLACZEK PYTAL, POSEL ZAWADZKI PYTAL, JEST KWIECIEN, DALEJ NIE WIADOMO CO NA TO MINISTER NOWAK I PREMIER???
tak ale takie przebazowanie pociagu/ wyladunek i zaladunek pasazerow to strata minimum 10 minut, co przy jednotorowej linii jest zbyt duzym marnotrawieniem cennego czasu. Lepiej pociagnac nowy drugi tor do wysokosci dworca PKS i to rozwiarze sprawe, miejsce jest a koszt kilometra toru przeciez nie jest jakis wybitnie duzy...
Dyskusja: