Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Odcinają Racibórz od świata

Najprawdopodobniej jeszcze w pierwszym kwartale tego roku Polskie Linie Kolejowe zamkną kolejną linię kolejową, tym razem Wodzisław – Chałupki. Na jej naprawę potrzeba aż 45 milionów złotych. Trasa podzieli los zamkniętej w ubiegłym roku linii Racibórz – Głubczyce.

Odcinają Racibórz od świata

Kluczowa linia

Linia nr 158 to jedyne połączenie Chałupek z największymi śląskimi miastami. Każdego dnia po torach przetacza się kilkadziesiąt pociągów zarówno pasażerskich jak i towarowych. Kluczowa dla naszego regionu linia zostanie wkrótce zamknięta. Ostatni kompleksowy remont wykonano jeszcze w latach 60. ubiegłego stulecia. – Linia nr 158  znajduje się w stanie niewystarczającym w stosunku do potrzeb. Na ponad 2/3 długości linii konieczna jest kompleksowa wymiana nawierzchni. Szacowany koszt naprawy wynosi około 45 milionów złotych – potwierdza Krzysztof Łańcucki, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Kolej niestety na kosztowną naprawę środków nie ma. – Z uwagi na niewielkie środki własne Polskich Linii Kolejowych i ograniczone środki z budżetu państwa nie możemy wykonać naprawy tej linii bez finansowego zaangażowania samorządów lokalnych.  Możliwe byłoby także sfinansowanie naprawy ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego z udziałem funduszów unijnych, w kolejnej perspektywie budżetowej, czyli po 2013 roku – dodaje Łańcucki.

Lata zaniedbań

O tym w jak fatalnym stanie jest wspomniana linia świadczy fakt, że nikt nie chce wziąć odpowiedzialności za dalszy transport po zdezelowanych torowiskach. Raciborska sekcja eksploatacji PKP PLK na bieżąco wymienia spróchniałe podkłady i stara się ratować linię, która łączy nas z Czechami. Stopniowo zmniejszano również prędkość przejazdową pociągów, najpierw z 70 kilometrów na godzinę na 50, a obecnie na 30 kilometrów na godzinę. Na wspomnianej linii, jest  odcinek 17 kliometrów, na którego pokonanie pociąg potrzebuje aż 43 minut. Kilkadziesiąt lat oszczędzania na remontach dziś się mści. Zamknięcie linii 158 odczują zarówno mieszkańcy miejscowości położonych na wspomnianej trasie jak i firmy, które obecnie transportują tędy swoje towary.

Złomiarze zacierają ręce

Na transport ciężarówkami musiała się przerzucić raciborska firma, która dostarcza węgiel do Cukrowni Cerekiew. Od grudnia 2010 linia nr 177 w kierunku Opolszczyzny jest formalnie zamknięta. W 2011 roku udostępniano ją jednak prywatnym firmom na umowach komercyjnych. – Przy tym i tak  ograniczonym transporcie,  w 2011 roku, na tej linii przewieziono 130 tysięcy ton ładunku. Od tego roku ze względu na fatalny stan torowiska linia została całkowicie zamknięta – mówi Leon Fila, naczelnik sekcji eksploatacji PKP PLK S.A. w Raciborzu. Czy linia te jest skazana na rozkradzenie przez złomiarzy? – Linia nr 177 jest obecnie przedmiotem analiz mających być podstawą do podjęcia decyzji o jej dalszym losie. Znajduje się w bardzo złym stanie technicznym. Analizy mają określić zakres prac, które są konieczne, żeby można było wznowić ruch pociągów, a także ocenić niezbędne nakłady finansowe – wyjaśnia Krzysztof Łańcucki.

Adrian Czarnota


Coraz więcej zlikwidowanych połączeń kolejowych, co roku zamykane kolejne trasy. Miłośnicy podróżowania pociągiem lub ci, których zmusza do tego sytuacja są zawiedzeni. Racibórz powoli zostaje odcięty od świata. Cóż, kolejnictwo w całej Polsce przeżywa kryzys. Jak sytuacja będzie wyglądać za kilka, kilkanaście lat? Spojrzyj z sentymentem na prezentowane tutaj zdjęcia zrobione na raciborskim dworcu. Może nabierzesz ochoty na przejażdżkę, by znów poczuć jak to jest jechać słysząc dudnienie kół pociągu na torach... Podróż pociągiem na ocalałych jeszcze trasach, może być jednym z najbardziej uroczych sposobów przemieszczania się, a w jej trakcie można oddać się spokojnej lekturze lub podziwiać zmieniający się za oknem krajobraz. Pośpiesz się, póki jeszcze jest na to szansa...

Zobacz zdjęcia na foto.nowiny.pl

 

 

Dyskusja:

he he a po co kolej, w Raciborzu zbudują nam aqwa, bedzie zjezdzać w rurze , a potem mieszkańcy bedą spłacać kredyty Lenka...a transport ? nie potrzebny, władza się sama wyzywi,

~Podpisz się...dołącz do dyskusji razem z 228 innymi osobami

587 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~xxxxxxxxxxx (88.13. * .64) 18.02.2012 12:44
oceniono 6 razy
4
Zgłoś

http://www.nowiny.pl/81362-adam-zdzieblo-pyta-o-linie-wodzislaw-chalupki.html Pan Senator dziala i to cieszy oby wiecej politykow poszlo w te slady.

~jasiu psota (157.25. * .134) 17.02.2012 16:19
oceniono 6 razy
6
Zgłoś

@luk: Piękne! Choć mam nadzieję, że do takiego stanu nie dojdziemy... Tzn.: stanu takiego zapuszczenia. Nie znam się na procedurach, ale zapytam o wsparcie dla tej inicjatywy włodarzy gmin które miałyby możliwość na tym skorzystać i PKP w Raciborzu, które ma pod swoją pieczą tą linię, a perspektywy roztoczę im na piśmie. Pod pojęciem "skorzystać" rozumiem naprawdę uruchomienie _szybkich_ przewozów pasażerskich na tej linii (z użyciem lekkich szynobusów). Nie dla ludzi w wieku produkcyjnym, którzy nie widzą nic poza swoimi autami, tylko dla młodzieży, która dojeżdża do szkół i ewentualnie "starek", co by chciały podjechać do Auchana w Raciborzu - bo tam pociągi kiedyś nie miały się po co zatrzymywać, ale odkąd są tam centra handlowe - wierzę, że to ma sens. Nie wykluczam też, że osoby pracujące, które wyjeżdżają w naszą stronę z Raciborza około 15:00 mogłyby być zainteresowane alternatywą do półgodzinnego stania w korku. Drogie paliwa to pryszcz w porównaniu z ich brakiem za 30 lat. Z tego powodu też musimy zachować linie kolejowe. A jak nadzieje pokładane w nanotechnologii i węglu (ale w kontekście nano właśnie) się spełnią, to nawet elektryfikacja nie będzie potrzebna, bo lokomotywy będzie się ładować. Do czasu jej rozwinięcia jeszcze paliw nam wystarczy. @Adrian Czarnota: kontakt wysłałem.

~luk (91.229. * .2) 17.02.2012 14:48
oceniono 5 razy
5
Zgłoś

Kiedyś zastanawiałem się nad uruchomieniem przejazdów rekreacyjnych drezyną ręczną bądź motorową z Olzy do Bukowa na kształt tego co istniało w Karpaczu i istnieje na linii Bystrzyckiej : http://www.outdoor.org.pl/index.php/podroe/polska-i-wiat/477-kolej-bystrzycka-rajd-drezyna . Niestety procedury mnie zabiły . Jasiu oby Ci się udało !

~luk (91.229. * .2) 17.02.2012 14:38
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

Czyżby po kilkudziesięciu latach w Pszowie,Bukowie,Lubomii mógłby się pojawić pociąg pasażerski ? To byłby hit! Połączenie dla rowerzystów Wodzisław - Olza - Lubomia - Pszów - Lubomia - Olza - Wodzisław ! Oby Ci się udało !

~jasiu psota (157.25. * .134) 17.02.2012 12:43
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

Nie żartowałem w ani jednym poście.

Adrian Czarnota 17.02.2012 12:06
oceniono 5 razy
5
Zgłoś

Prosze o kontakt uzytkownika Jasiu Psota na a.czarnota@nowiny.pl lub 666023153

~do jasiu psota (80.238. * .20) 17.02.2012 12:02
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

Nie wiem czy żartujesz czy nie ale jeśli piszesz na poważnie to może być absolutny hit - jeśli tylko znajdziesz zainteresowanych produkcją takiego silnika. Uważam, że szynobusy spalinowe nie są w dzisiejszych czasach żadną rewelacją w przeciwieństwie do szynobusów elektrycznych które mogłyby jeździć na trasach niezelektryfikowanych.

~jasiu psota (157.25. * .134) 17.02.2012 11:41
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

@luk: (będzie :-). 176 w Bluszczowach w jednym miejscu zamuliło (to raczej drobiazg), za to Pszów - Racibórz było modernizowane jakieś 20 lat temu - tory są w lepszym stanie niż na 158. Mam zamiar przedstawić możliwości burmistrzowi Pszowa i PKP. Wiem już z kim mogę rozmawiać.

~luk (91.229. * .2) 17.02.2012 07:22
oceniono 4 razy
4
Zgłoś

@jasiu psota : trzymam kciuki !! Uwzględnij w projekcie wieszaki na rowery. Kolej pasażerska na 158 + 176 to ogromny potencjał także turystyczny. Świetnie byłoby wrzucić rower i dojechać np. na Wielikąt czy do Lubomii a dalej rowerkiem do Grodziska .. ach rozmarzyłem się. Ale czy obecnie na 176 nie ma szlakowej 0 km/h ?

~jasiu psota (157.25. * .134) 16.02.2012 23:33
oceniono 6 razy
6
Zgłoś

@mieszkaniec: w tej chwili pracuję nad elektrycznym pojazdem szynowym, ale takim, który bezpiecznie pojedzie 80km/h i który będzie mógł być bazą dla szynobusów na 16 miejsc siedzących (oczywiście wtedy z silnikiem 20kW, a nie 2 jak w tej chwili, na mocniejszych osiach i lepszych kołach). Jeżeli prototyp pomyślnie przejdzie testy i wykażę, że nie jest niebezpieczny dla pasażerów, a przy tym ma wystarczające właściwości trakcyjne, to podejdę do wersji pasażerskiej. Technicznie jest to wszystko wykonalne w cenie średniej klasy samochodu (dla wersji pasażerskiej, z kabiną oczywiście), a koszt eksploatacji będzie kilkakrotnie niższy niż jakiegokolwiek pojazdu drogowego. Jeżeli pojazd spełni pokładane nadzieje, to, uwierzcie, zobaczymy je na wszystkich nieczynnych w tej chwili liniach. Od Głubczyc po Zagórz. Dam znać przed próbą.

mieszkaniec centrum 16.02.2012 22:01
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

@jasiu: w jaki sposób mają te linie odżyć, chciałbym ale średnio wierze.

~wie ktos (83.55. * .49) 16.02.2012 21:53
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

kiedy min. infrastuktury przyjedzie do ROW?

~jasiu psota (83.30. * .237) 16.02.2012 18:41
oceniono 7 razy
5
Zgłoś

@mieszkaniec: to nie władze lokalne dopłacały, tylko urząd marszałkowski. A nasze władze lokalne po prostu olały mieszkańców nie walcząc o te dopłaty. Ale ta linia i LK176 odżyją jeszcze (i już) tej wiosny.

~ Vaterland (109.197. * .189) 16.02.2012 14:15
oceniono 12 razy
8
Zgłoś

o biedni i naiwni Ślązacy! Tutaj do nas nikt nie przyjedzie, ani nikt się nie zajmie, nawet w Euro 2012 pominęli Śląsk jak psa , nie mamy ani jednego skutecznego polityka na Śląsku któremu zależałoby na czymś więcej niż wywiezienie pieniędzy ze Śląska do Warszawy. Nie ma nikogo tutaj na Ślasku, kogo by naprawdę interesowała przyszłość tego regionu, od Polaków uczymy się pijaństwa, przeklinania, nieróbstwa i życia byle do jutra

mieszkaniec centrum 16.02.2012 14:10
oceniono 4 razy
2
Zgłoś

Zna ktoś datę zamknięcia południowej bramy Polski (tej kolejowej) ?

~xxxxxxxxxx (83.55. * .49) 16.02.2012 12:48
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

Wodzisław - Chałupki to szansa na Brame Polski u nas ale jak widac szansa mija. Wiec pan Kieca slogan powinien zmienic. Powaznie. ps. NIE dla odlaczenia Grodziska lol

mieszkaniec centrum 16.02.2012 11:42
oceniono 3 razy
-1
Zgłoś

Teraz tak sobie myśle, że Wodzisław i może Gorzyce to się jeszcze ucieszą, bo nie będą musieli do tej linii dopłacać.

mieszkaniec centrum 16.02.2012 11:41
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Czyli krótko mówiąc klapa... Bo nikt wpływowy i skuteczny się nie upomni o tą linię Wodzisław - Chałupki. Dziwi mnie tylko, że cały cywilizowany świat stawia na kolej, jako najbardziej przyszłościowy środek transportu a nasza pseudo władza ją likwiduje.

~jasiu psota (157.25. * .168) 16.02.2012 01:18
oceniono 6 razy
6
Zgłoś

@mieszkaniec: już tam oni dobrze wiedzą. Dopłacali do tych pociągów i zdecydowali się nas pozbyć. Co więcej: kolega pracował w urzędzie w Raciborzu i bywał w Katowicach na zebraniach kiedy dzielili te dopłaty. Więc każdy urząd miejski (powiatowy?), a może i gminny wiedział, kiedy mu kolej odetną. Tylko zamiast zamówić na czas szynobusy (PKP wskazywało _dokładnie_ ilu pasażerów jeździ na której linii i wiadomo, że nie były to pełne obsady) i tym sposobem zracjonalizować wydatki (pomijając już, że mogliby pomyśleć o środowisku), brali póki było (tzn.: województwo dopłacało PKP, ale tam, gdzie władza lokalna sobie o to zadbała), a jak nie dostali, to i też nie robili rabanu. Władza nie jeździ koleją.

~nikt tam nie mysli (88.19. * .140) 15.02.2012 16:47
oceniono 4 razy
4
Zgłoś

magistrala z Gdyni az prosi sie o przedluzenie jej do Chalupek. http://www.plk-inwestycje.pl/mapa/

mieszkaniec centrum 15.02.2012 15:54
oceniono 4 razy
4
Zgłoś

No i firmować swoimi podpisami powinni starosta powiatu wodzisławskiego oraz prezydent Wodzisławia.

mieszkaniec centrum 15.02.2012 15:35
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Mam jeszcze pytanie, czy marszałek województwa i wojewoda wiedzą, że będzie zlikwidowana międzynarodowa linia kolejowa. Czy wysłano do nich petycję, protest, pismo, cokolwiek na co mogli by zareagować i ustosunkować się do tego. Wiem, że jak teraz przestaną jeździć pociągi to złomiarze natychmiast zlikwidują torowisko. Po linii kolejowej Orzesze - Żory nie ma już wogóle śladu i w wypadku linii 158 będzie dokładnie tak samo...

~jasiu psota (157.25. * .138) 14.02.2012 22:18
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

@luk: w Bełsznicy przy dworcu ich spotkałem. @mieszkaniec: pisałem do UG Gorzyce i do e-gorzyce. Kopię listu do UG wysłałem do nowin. Na "naszemiasto" (w ich przedruku) wskazałem materiały źródłowe.

~mam tu.... wodzislaw (83.58. * .164) 14.02.2012 22:18

luk widocznie tuwodzislaw ma tuwodzislaw hehe i co ich to obchodzi :P

~luk (80.238. * .189) 14.02.2012 21:36
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Pisałem do tuwodzislaw.pl olali mnie. @jasiu psota spotkał TVS w Wodzisławiu na PKP ale z tego co pisał wynika że nie byli zainteresowani. Tylko nowiny.pl się tym zajęły i rynek-kolejowy wrzucił artykuł z nowin u siebie . Piszcie do radia90 do Radia Katowice , może coś to poskutkuje.

~Jastrzembiak (87.239. * .181) 14.02.2012 20:21
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Posłowie nie są po to, aby załatwiać nasze sprawy. Dzisiaj posłowie mają załatwiane mandaty (patrz Kluzik) aby w odpowiednim momencie podnieść łapkę i nacisnąć przycisk zgodnie z interesem partii... Tak jak nasz poseł Gadowski - odezwie się podczas wyborów i potem 4 lata nic o nim nie słychać. To my musimy być głośni - wtedy znajdą się tacy"Rutkowscy", którzy pędzeni chęcią zbicia kapitału politycznego zaangażują się w niektóre sprawy...

~wodzislawianinek (46.205. * .149) 14.02.2012 16:42
oceniono 24 razy
-18
Zgłoś

no i dobrze do Racka nie jezdzi sie czesto mogą zamykac maja moje pozwolenie

mieszkaniec centrum 14.02.2012 15:23
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

Mam pytanie, kto z formumowiczów informował media o zaistniałej sytuacji.

~SMOG (83.58. * .164) 14.02.2012 10:58
oceniono 6 razy
6
Zgłoś

SMOG w REGIONIE WIEC: "Samorząd woj. śląskiego zaapelował do mieszkańców rejonów, gdzie występują najwyższe stężenia zanieczyszczeń, o ograniczenie ruchu samochodowego " ALE KOJEI NIE REMONTUJĄ KOLEJ JAKO ALTERNATYWE SAMOCHODU LIKWIDUJĄ. PRZECZĄ SAMI SOBIE. http://wiadomosci.onet.pl/regionalne/slask/slask-uwaga-bardzo-wysokie-stezenie-pylu-w-powietr,1,5025933,region-wiadomosc.html

~mieszkaniec centrum (87.205. * .90) 14.02.2012 10:56
oceniono 4 razy
4
Zgłoś

Dokładnie tak , tylko może ktoś decydentów myśli, że granica państwa jest w Rybniku a nie w Chałupkach.

~mapowy (83.58. * .164) 14.02.2012 10:23
oceniono 6 razy
6
Zgłoś

ZOBACZCIE NA MAPIE az sie prosi zeby odcinek lini Gdynia-Tarn. Gory-Rybnik przedluzyc do Chalupek... to tylko 25 km i bedzie magistrala Bogumin-Gdynia!! tak jak Szczecin-Wroclaw-Miedzylesie

~luk (91.229. * .2) 14.02.2012 08:04
oceniono 5 razy
5
Zgłoś

http://www.plk-inwestycje.pl/mapa/

~jasiu psota (157.25. * .224) 14.02.2012 01:21
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

@luk: nawet w żartach tak nie pisz! Plany DGP znalazłem tu: http://www.rydultowy.pl/_files/mapa_orientacyjna.pdf Wygląda tak, jakby droga mogła pójść pod torami, jeśli wierzyć tym liczbom. Do planów PKP dajcie linka.

~xxxxxx (79.147. * .208) 13.02.2012 22:42

luk daj linka do mapki

~mieszkaniec centrum (87.205. * .90) 13.02.2012 22:29
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Czyli trzeba działać natychmiat, bardzo dobrze by było, gdyby min. Nowak zawitał do Rybnika i przejrzał nieco na oczy. Mamy w rejonie sporo posłów, którzy mogli by go tu zaciągnąć.

~jasiu psota (157.25. * .224) 13.02.2012 22:05
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Dajcie wskazanie na wspomnianą mapę.

~luk (80.238. * .189) 13.02.2012 21:49
oceniono 4 razy
4
Zgłoś

Na tej mapie nie ma połowy linii na Śląsku. Skoro to jest wiążace co mają na tych swoich mapkach to własciwie oznacza likwidację połowy linii. Zaczną budowac Droge Główną Południową to nie będą mieć problemu z przejazdem kolejowym na lini 158 , zaasfaltują go i tyle...

~do luka (80.238. * .20) 13.02.2012 21:28
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Zajrzyj sobie na tą mapę. Owszem tam jest linia Kędzierzyn-Rybnik-Żory-Pszczyna ale nie ma linii Rybnik-Chałupki więc jeśli nie zrobimy jakieś akcji to ta linia nie będzie zrobiona nawet w latach 2014-20!!!

~luk (80.238. * .189) 13.02.2012 21:24

Nie przeczą sobie, 2014-2020 wszystko się zgadza.... Tyle że do 2014 to już nie będzie czego rewitalizować to raz, linia obecnie pod względem frekwencji do najbardziej obleganych nie należy, a po 1,5 rocznej przerwie , to obawiam się , ze nie bedzie już do czego ludzi przekonywać .

~cyrk (79.147. * .208) 13.02.2012 20:53

PKP PLK SAMO SOBIE PRZECZY:
http://www.plk-sa.pl/komunikaty-i-wydarzenia/likwidowac-ograniczenia-infrastruktury-na-slasku/