Odcinają Racibórz od świata
Najprawdopodobniej jeszcze w pierwszym kwartale tego roku Polskie Linie Kolejowe zamkną kolejną linię kolejową, tym razem Wodzisław – Chałupki. Na jej naprawę potrzeba aż 45 milionów złotych. Trasa podzieli los zamkniętej w ubiegłym roku linii Racibórz – Głubczyce.
Kluczowa linia
Linia nr 158 to jedyne połączenie Chałupek z największymi śląskimi miastami. Każdego dnia po torach przetacza się kilkadziesiąt pociągów zarówno pasażerskich jak i towarowych. Kluczowa dla naszego regionu linia zostanie wkrótce zamknięta. Ostatni kompleksowy remont wykonano jeszcze w latach 60. ubiegłego stulecia. – Linia nr 158 znajduje się w stanie niewystarczającym w stosunku do potrzeb. Na ponad 2/3 długości linii konieczna jest kompleksowa wymiana nawierzchni. Szacowany koszt naprawy wynosi około 45 milionów złotych – potwierdza Krzysztof Łańcucki, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Kolej niestety na kosztowną naprawę środków nie ma. – Z uwagi na niewielkie środki własne Polskich Linii Kolejowych i ograniczone środki z budżetu państwa nie możemy wykonać naprawy tej linii bez finansowego zaangażowania samorządów lokalnych. Możliwe byłoby także sfinansowanie naprawy ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego z udziałem funduszów unijnych, w kolejnej perspektywie budżetowej, czyli po 2013 roku – dodaje Łańcucki.
Lata zaniedbań
O tym w jak fatalnym stanie jest wspomniana linia świadczy fakt, że nikt nie chce wziąć odpowiedzialności za dalszy transport po zdezelowanych torowiskach. Raciborska sekcja eksploatacji PKP PLK na bieżąco wymienia spróchniałe podkłady i stara się ratować linię, która łączy nas z Czechami. Stopniowo zmniejszano również prędkość przejazdową pociągów, najpierw z 70 kilometrów na godzinę na 50, a obecnie na 30 kilometrów na godzinę. Na wspomnianej linii, jest odcinek 17 kliometrów, na którego pokonanie pociąg potrzebuje aż 43 minut. Kilkadziesiąt lat oszczędzania na remontach dziś się mści. Zamknięcie linii 158 odczują zarówno mieszkańcy miejscowości położonych na wspomnianej trasie jak i firmy, które obecnie transportują tędy swoje towary.
Złomiarze zacierają ręce
Na transport ciężarówkami musiała się przerzucić raciborska firma, która dostarcza węgiel do Cukrowni Cerekiew. Od grudnia 2010 linia nr 177 w kierunku Opolszczyzny jest formalnie zamknięta. W 2011 roku udostępniano ją jednak prywatnym firmom na umowach komercyjnych. – Przy tym i tak ograniczonym transporcie, w 2011 roku, na tej linii przewieziono 130 tysięcy ton ładunku. Od tego roku ze względu na fatalny stan torowiska linia została całkowicie zamknięta – mówi Leon Fila, naczelnik sekcji eksploatacji PKP PLK S.A. w Raciborzu. Czy linia te jest skazana na rozkradzenie przez złomiarzy? – Linia nr 177 jest obecnie przedmiotem analiz mających być podstawą do podjęcia decyzji o jej dalszym losie. Znajduje się w bardzo złym stanie technicznym. Analizy mają określić zakres prac, które są konieczne, żeby można było wznowić ruch pociągów, a także ocenić niezbędne nakłady finansowe – wyjaśnia Krzysztof Łańcucki.
Adrian Czarnota
Coraz więcej zlikwidowanych połączeń kolejowych, co roku zamykane kolejne trasy. Miłośnicy podróżowania pociągiem lub ci, których zmusza do tego sytuacja są zawiedzeni. Racibórz powoli zostaje odcięty od świata. Cóż, kolejnictwo w całej Polsce przeżywa kryzys. Jak sytuacja będzie wyglądać za kilka, kilkanaście lat? Spojrzyj z sentymentem na prezentowane tutaj zdjęcia zrobione na raciborskim dworcu. Może nabierzesz ochoty na przejażdżkę, by znów poczuć jak to jest jechać słysząc dudnienie kół pociągu na torach... Podróż pociągiem na ocalałych jeszcze trasach, może być jednym z najbardziej uroczych sposobów przemieszczania się, a w jej trakcie można oddać się spokojnej lekturze lub podziwiać zmieniający się za oknem krajobraz. Pośpiesz się, póki jeszcze jest na to szansa...
Zobacz zdjęcia na foto.nowiny.pl
587 komentarzy
Śledź tę dyskusjęDlaczego w GOP funduja nowe szynobusy, nowe pociagi, nowe polaczenia, a ROW maja w dup.... To wina wojewodztwa, rzadu i PKPe. Oni probuja nas szantazowac zamknieciem lini. Problem w tym ze samorzady nic nie robia, poslowie z regionu takze. Skutkuje to tym ze z regionu robi sie coraz wieksza dziura. Prezny region ktorym chwalono sie w PRLu dzis staje sie piatym kolem u wozu wojewodztwa slaskiego. Tak wazna linia kolejowa dla ROW dawno powinna byc wyremontowana. Polski nie stac na 45 milionow zlotych? Polska chce zamknac linie ktora po remoncie moze przynosic zyski? Dlaczego planowanie strategiczne PKP pomija zawsze linie Rybnik-Wodzislaw-Bohumin? Dziennikarze nie sluchajcie tylko tego co PKP wam mowi, przycisnijcie ich. Zadajcie proste pytania takie jak wyzej. Zapytajcie czy to normalne nie remontowac torow od 20 czy 30 lat? Dlaczego najkrotsze polaczenie ROW i GOP z Czechami i z Europa musi byc w tak oplakanym stanie?. I wreszcie zapytajcie czy do innych remontow lini tez dokladaja samorzady? PKP robi sobie kpine z pasazerow ze pociag jedzie 50 minut z Chalupek do Wodzislawia, z Wodzislawia do Rybnika 25 minut. Dlaczego nie wyremonuja tej lini? Kiedy bedzie normalna predkosc - wtedy mieszkancy beda jezdzic koleja. Zaniedbania to wina PKP. . "Kilkadziesiąt lat oszczędzania na remontach dziś się mści" KTO OSZCZEDZAL NA REMONTACH? Od dawna bylo wiadomo ze potrzebny bedzie remont, dlaczego PKP tego nie dopilnowalo a teraz placze. Linia dziala od ponad 120 lat nagle w czasie III RP przestala byc oplacalna, przestala miec strategiczne znaczenie. Te PKP to jedna wielka porazka. Redakcjo prosze przycisnijcie ich bo bzdury gadaja.
a pamiętam jak fajnie się jeździło w weekendy z Wodzisławia do Wisły... i pociągi były pełne
Posłowie to raz , Kieca, Fudali, Oślizło , Magiera zostaliście wywołani do odpowiedzi . Przyjeżdża minister Nowak , może by się tak z nim spotkać i porozmawiać !?!
Minister Nowak będzie w Rybniku po 20 II w sprawie autostrady A1. Trzeba koniecznie zainteresować go fatalnym stanem torowisk kolejowych w okolicy Rybnika, Raciborza i Wodzisławia. Mam nadzieję, że nasi posłowie tak wspaniałej okazji nie prześpią.
Tak nie jest w całym kraju tylko na Śląsku!!! Na Śląsku są najbardziej niedoinwestowane linie kolejowe. Nieważne czy przynoszą horrendalne czy wysokie zyski dla PKP. Po prostu zawsze znajdzie się jakaś linia pod Lublinem czy Słupskiem która jest pilniejsza do wyremontowania. Ale sami jesteśmy sobie winni bo wybierami do sejmu samych tłumoków którzy nie potrafią skutecznie interpelować i lobbować!
tak jest w całym kraju, a czyja to wina - teraz wypisujecie płaczliwe elaboraty a w wyborach wybieracie nierobów i karierowiczów. Bo ten mi się podobo - mo fajnie zawiazany szlips, fajnie się usmiecho i mocie powybieranych tych uśmiechniętych po wielki pięniadze i zaden nie chce się albo narażać bo jest dyscyplina partyjna abo nic nie może. I tak rok za rokiem ucieko a my cofamy się do średniowiecza. Zrobili autostrada płatno przy tymu pozostałe drogi rozp..... autobusy już prawie polikwidowali, pociagi czeka to samo, a my wybieromy dalii coraz lepiej ale grunt że umiemy pisać i to jest całe nasze zadowolenie.
Skoro samorządy mają być za wszystko juz odpowiedzialne i wszystko finansować to niech wszystkie podatki zostają na miejscu, w samorządach!
to fatalnie, wystarczyłoby puścić szynobusy do Bohumina, i już można byłoby co godzinę do Ostrawy jeździć, bo z Bohumina co godzinę pociągi są, to by gwarantowało rozwój regionu, większe mozliwosci w poszukiwaniu pracy n.p., ale, jak już ktoś napisał, w Katowicach widzą tylko GOP i ew. Rybnik. Zostawią nam w ROW tylko jedną linię - Rybnik - Katowice, zlikwidowali już Wodzisław-Jastrzębie (na zawsze), Jastrzębie - Żory, Żory-Orzesze, Jastrzębie-Zebrzydowice i Orzesze - Gliwice, planują likwidację linii Rybnik-Pszczyna (tym samym Żory będą kolejnym miastem bez kolei).
ZA TO NA TERENIE GOP FUNDUJĄ SOBIE LUKSUSOWE KOLEJE śLĄSKIE SA Z NOWYM TABOREM! Za nasze m.in. pieniądze!!
Przejdźmy na własny rachunek albo przyłączmy się do Czech. W tym państwie to już lepiej nie będzie, Polacy nie potrafią ani myśleć, ani planować, marnotrawią pieniądze, marnują siły i energię na niepotrzebne sprawy, nie potrafią utrzymać torów, jedyny kraj w cywilizowanej Europie bez metra, bez dworców, a za chwilę i bez pociągów
"Stopniowo zmniejszano również prędkość przejazdową pociągów, najpierw z 70 kilometrów na godzinę na 50, a obecnie na 30 kilometrów na godzinę" - Robicie z ludzi idiotów i tyle. Na Wodzisław - Chałupki nigdy nie było 70km/h. Chyba się wam pomyliło ze szlakiem Wodzisław - Turza Śląska, tam i owszem była taka prędkość. Na Wodzisław - Chałupki było 60km/h i to jeszcze niedawno. W 2008/09 roku zaczęły się pierwsze ograniczenia punktowe, aby w końcu na całym odcinku dać prędkość szlakową 30km/h. I nie było żadnej 50tki w tym czasie. Jak już robicie artykuł to piszcie prawdę. O tytule artykułu już się nie wypowiadam. Co do zamknięcia linii. Skoro w 2013 roku jest dopiero szansa na pozyskanie środków na remont tej linii, linia ta spokojnie przetrwa. W najgorszym razie dadzą na niej kosmiczną prędkość 10km/h. Nawet jeśli by zamknięto odcinek z Wodzisławia do Chałupek, linia z Rybnika do Wodzisławia będzie funkcjonować. Ruch osobowy przez pewien czas uchował by się na końcowej stacji, pozostałe tory dalej by służył jako odstawcze dla wagonów towarowych. Jednak ten artykuł ma nam pokazać najgorszy scenariusz linii 158, nie po to, żebyśmy to mówili jak to źle jest i jaki to jest bezsens, ale żebyśmy odpowiednio szybko zareagowali i żeby linia 158 nie skończyła tak jak linia 159 (Wodzisław Śląski - Jastrzębie Zdrój - Pawłowice, Żory - Orzesze). Pozdrawiam.
Dziwny artykuł, ta linia prowadzi do Wodzisławia, a nie do Raciborza
Rybnik i Wodzislaw powinni dzialac razem bo brak tej lini i lacznosci z Czechami to oslabienie regionu. Gdyby linie wyremontowano do 70km/h to jest duza szansa na polaczenia pospieszne ale PKP PLK ma nas w dup... to najwiekszy SKANDAL dlaczego tak wazna za komuny linie zmarginesowano do lini podrzednej. Do 1997 roku byla to jedna z najwazniejszych lini na poludniu pozniej nie wiedziec czemu skierowano pociagi przez wsie omijajac rybnik i wodzislaw a nasi POslowie na to POzwolili. Ciekawe co na to p. Kluzik? A1 miala byc za darmo a teraz nie dosc ze A1 bedzie prawdopodobnie platna to jeszcze kolej zniknie.
http://www.rynek-kolejowy.pl/30147/Pendolino_nie_dla_Rybnika.htm
Rybnik chciał bo walczył o pociągi do Pragi. Sęk w tym że Czesi olali Rybnik, więc dlaczego Rybnikowi dalej na tej linii miałoby zależeć ?
Trzeba stanowczo się sprzeciwiać rybnikocentryzmowi, ale moje komentarze nie oznaczają że nie należy współpracować z Rybnikiem. Jak najbardziej trzeba ale wtedy i tylko wtedy gdy i nam to przynosi korzyści. A w tym przypadku aż się prosi o poparcie starań Rybnika i wyaźne stanowisko Wodzisławia w tej kwestii. A co będzie ? Skończy się na tym że pod naciskiem opinii publicznej prezydent i poseł co najwyżej sklecą jakieś pismo (które zostanie olane) i ogłoszą, że walczyli ale się nie udało. Powinni na korepetycje do Fudalego uczęszczać.
ale Rybnik chcial remontu wiec Rybnik olali ?
Z Katowic (nie mówiąc już o Warszawie) widać dziś tylko Rybnik, dlatego że to miasto jako jedyne potrafi coś powalczyć. Dlatego pociągów na trasie Katowice-Rybnik nikt nie będzie likwidował. Urzędasy w Katowicach mogą powiedzieć "e tam, z Wodzisławia przeca niedaleko, mogą se podjechać na kole albo w piechty na bana w Rybniku, to yno jakieś 2 godziny marszu... zaroz, kaj to je ten Wodzisław... nawet na google maps go ni ma ;D)". Niestety Wodzisław jest widziany w Katowicach dziś jako jedna z podrybnickich wiosek z co najmniej dwóch powodów - jeden to kreowana przez rybnickich lobbystów na szczeblu wojewódzkim i krajowym sztuczna rzeczywistość, według której subregion zachodni to Rybnik i wszystkie wsie naokoło, z których niektóre formalnie są miastami ale nic nie znaczą. I drugi, ważniejszy: przyzwolenie na to naszych władz oraz ich totalna bierność, niemoc i milczenie.
do tego A1 ma byc platna... Oni w Katowicach i Wawie jaja sobie z nas robia. Najktotsze polaczenie GOP i ROW ze swiatem zamykaja bo przez wiochy pociagi musza jezdzic bo tam mieszka minister albo inny przydupas z PKP a nasi politycy cicho siedza. Jeden wielki skandal i wstyd. Panstwo Polskie nie ma 46 milionow, od lat 90 XX wieku nie remontowali a teraz chca zeby samorzady sie dolozyly. Premier czy ktos kto jeszcze w tym kraju ma jaja powinien tego decydenta z PKP jakiegos tam Łańcuckiego z torbami puscic za takie decyzje.
To miasto od upadku komuny miało wyjątkowego pecha do władz, i nie bez winy jest miejscowe społeczeństwo, które te władze wybierało. Rozebrano miasto, polikwidowano wszystko co się dało i pozwolono się zdominować Rybnikowi, który będąc w jeszcze gorszej kondycji na początku lat 90. dziś jest liderem w regionie i próbuje się kreować na stolicę. Ale Rybnik dba o swoje (i tylko swoje) interesy i forsuje w rgionie myślenie rybniko-centryczne, czego przykładem jest nawet użyty przez Ciebie skrót "ROW". I nie mów regionie jako o dziurze, bo Rybnik z siebie dziury zrobić nie pozwoli, za to z radością będzie patrzył jak inne miasta regionu, które mogły z nim konkurować, upadają. To już się dzieje i Fudal na nowo forsuje swoją koncepcję tzw. "aglomeracji rybnickiej". Jeszcze trochę poczeka, a kiedy już w Wodzisławiu wszystko upadnie, wtedy wspaniałomyślnie zaproponuje nam np. szynobus do Rybnika co pół godziny w zamian za zgodę na powołanie tej "aglomeracji". Wodzisławskie durne społeczeństwo (które za parę lat pewnie się jeszcze zestarzeje i skurczy o połowę) samo się będzie tego domagać od swoich miernych włodarzy.
W ogóle pytanie: co na to Rybnik jest nie na miejscu. Rybnik ma połączenia kolejowe, najwyżej straci jedno - z Wodzisławiem (z Chałupkami i Bohuminem ma jeszcze połączenie przez Racibórz - trochę naokoło ale tory w znacznie lepszym stanie). Dla Rybnika kluczowe są połączenia z Katowicami i Bielskiem, połączenie z Wodzisławiem mają gdzieś. Pytanie na miejscu to: CO NA TO NASZE, WODZISŁAWSKIE WŁADZE I PARLAMENTARZYŚCI ?!!
To się nadaje na duży artykuł ale przede wszystkim na debatę publiczną o transporcie zbiorowym w naszym regionie (Wodzisław, Racibórz, Jastrzębie, Żory , Rybnik ). Przecież to jest jedna wielka katastrofa .PKS nie istnieje , kolej umiera lub już umarła . Czy my na prawdę jesteśmy skazani na busy jak w III świecie ? Busy pojawiają się tam gdzie nie ma dobrze rozwiniętego transportu publicznego ! Włodarze mają to gdzieś zupełnie , dosyć tego !
126 lat służyła... (wiki lk158) Mam pomysł (będzie zrealizowany do wiosny) na tabor, który pozwoli wozić ludzi (szybko!). A towarowe w całej Polsce jeżdżą 30km/h. I nie jeżdżą bez potrzeby, więc w czym problem, żeby zostawili towarowe? Dzięki temu trakcja i tory byłyby bezpieczne.
Jesli to prawda ( bo inny artykul mowi o mozliwym remoncie http://www.nowiny.pl/80928-pociagiem-bedzie-szybciej.html ) to to nadaje sie na duzy artykul do NW. Trzeba zapytac co na to wladze miast, powiatu co na to Rybnik, pani Kluzikowa, inni poslowie. Czy pozwola umrzec ostatniemu oknu do Europy przechodzacemu przez Wodzislaw? Czy to normalne ze PKP tak traktuje tak wazna linie? Dlaczego PKP od lat jej nie remontuje? Dlaczego nie posyla pociagow przez NAJKROTSZE POLACZENIE GOP i ROW z Czechami? To jest sprawa na 2 albo 3 porzadne artykuly. Rozebrano Wodzislaw cisza.... upadla KWK 1 Maja cisza....upadl PKS Wodzislaw cisza.... teraz upada kolej i nie ma winnych. PKP nie widzi potrzeby NAJKTOTSZEJ lini , wojewoda, marszalek tez? Gdzie samorzad? Autostrada platna, kolej do likwidacji... Tak wlasnie z preznego regionu jakim byl ROW robi sie dziura zabita deachmi. Wieczna Hańba decydentom!!!!
Widzę że nowiny.pl drążą sprawę , w tym artykule : http://www.nowiny.pl/80928-pociagiem-bedzie-szybciej.html była jeszcze mowa o tym , ze nie wiadomo czy remont będzie czy centrala PLK znajdzie kasę . Centrala PLK mówi że kasy nie ma , nie ma szans bez wsparcia samorządów . No to piłeczka po stronie naszych samorządów i posłów z regionu. nowiny.pl do dzieła , pytajcie ich!
Ale nie chciało się nawet uderzyć w piersi marnym pismakom i poprawić tego dennego artykułu. Łatwiej usunąć niewygodny komentarz. Cenzura jak za komuny, aż strach pomyśleć jakie działania będzie podejmować denny e-szmatławiec nowiny.pl, kiedy ACTA zostanie ratyfikowana
Polskie gospodarzenie, polski porządek, polskie drogi
Piszą w tytule o odcinaniu Raciborza, a żadne raciborska linia nie będzie likwidowana i wszystkie mają się dobrze. Linia 158 też nie jest jedynym połączeniem Chałupek ze śląskimi miastami, bo zostaje połączenie Chałupki - Racbórz, dalej do wyboru kierunek Kędzierzyn lub Rybnik
Stwierdzając oczywiste fakty kompromitujące pismaków nowin i pytając czy mają tam korektora oraz - żartobliwie - jakie zioła palą.... naruszyłem regulamin.
KOMUNO WROC I RATUJ NASZ RATIBOR NISZCZOM
Co robi poseł Zawadzki ? Co robi poseł Krzysztof Gadowski (inżynier transportu)? Co robi posłanka Izabela Kloc (ekspert ds. funduszy europejskich) ? Prośba do redakcji nowiny.pl o kontakt z biurami poselskimi posłów z regionu z pytaniem o to co mają zamiar zrobić w tej sprawie ? Media zawsze mają większą siłę przebicia .
Ten Wodzisław to już wszystko polikwidował, za chwilę będziemy likwidować się my sami.
na naszych oczach upadek... wstyd dla PKP wstyd dla miasta, powiatu, wstyd dla POlitykow.
Co robi poseł Zawadzki (nauczyciel) i inni???
nie będzie niczego http://youtu.be/kkB4O6tF5Cs K. Kononowicz
No to pięknie. Możemy być pewni ,że oznacza to również koniec kolei pasażerskiej w Wodzisławiu. Nawet jeśli uda się zrobić remont po 2013 roku , to tak długa przerwa może spowodować ,iż nie będzie już czego remontować (patrz Żory - Orzesze) A co poza koleją. Komunikacji międzymiastowej publicznej poza E-3 właściwie nie ma . Po otwarciu autostrady to na nią przeniesie się też zdecydowana większość samochodów które przejeżdżają obecnie tranzytem przez Wodzisław . Ta więc macie rację z Południowej Bramy Polski , pozostanie brama co najwyżej dla rowerzystów i to tych którzy przez pomyłkę nie skręcą w stronę Gołkowic lub Raciborza jadąc od granicy i zbłądzą do Wodzisławia :)
Olusia-Bzdury mówisz. Jesteś tak samo głupia, jak twoja płeć na to wskazuje. Pociągi to nie tylko osobówki, to przede wszystkim transport. Kolej ma także zadanie strategiczne. Pomijam fakt, że ludzie woleli by pociągi od autobusów, np Rybnik -Wodzisław, czas przejazdu 15 minut. Wtedy wielu by jechało. A puste jeździły, bo tylko od Chałupek, jak by jechały do Bochumina i Ostrawy, to takie puste by nie były, mamy granice otwarte. Do Ostrawy tyle samo co do Katowic. Ale takie rzeczy nie w Polsce. Polska to największe przekleństwo Śląska. Polakom musi być wstyd za to, że są Polakami. Ja bym się z wstydu pod ziemię zapadł, gdybym urodził się Polakiem.
I tak się dziwię, ze dopiero teraz zlikwidowali tą linię, bo przecież pociągi na niej woziły powietrze, a na to wszystko idzie kasa z naszych podatków. Pociągi w Polsce to przezytek.
a ktos tu gadal o pociagach miedzynarodowych chopin do moskwy pragi budapesztu i bratyslaqwy ahahaha no to teraz bedziecie miec pociagi ale chyba do swojej starej buahahahahaha
to tak jak z KWK 1 Maja najpierw doprowadzili ja do upadku a pozniej okazalo sie ze przynosila by zyski a z pokladow KWK 1 maja do tej pory Marcel fedruje. Tak samo z koleja, nieudolne wladze samorzadowe nie przeciwstawiaja sie debilnym planom PKP pozwalaja im zamknac te linie. Rybnik jeszcze cos probowal robic ale sam nie wiele moze. Radlin, Wodzislaw, Gorzyce, powiat wodzislawski maja w dup... upadek tej lini? Jakie dzialania podejmuja te urzedy? Jakie ? Za upadek kolei winne jest przede wszystkim PKPe ale winni sa rowniez lokalni politycy. NAJKROTSZE POLACZENIE Z GOP doprowadzaja do upadku. Panie Kieca zamknij pan poludniowa furtke Polski.
To celowe działanie określonych kół!!!Teraz zamykają a potem będą odbudowywać,stworzą nowe miejsca pracy,itd.
Dyskusja: