Odcinają Racibórz od świata
Najprawdopodobniej jeszcze w pierwszym kwartale tego roku Polskie Linie Kolejowe zamkną kolejną linię kolejową, tym razem Wodzisław – Chałupki. Na jej naprawę potrzeba aż 45 milionów złotych. Trasa podzieli los zamkniętej w ubiegłym roku linii Racibórz – Głubczyce.
Kluczowa linia
Linia nr 158 to jedyne połączenie Chałupek z największymi śląskimi miastami. Każdego dnia po torach przetacza się kilkadziesiąt pociągów zarówno pasażerskich jak i towarowych. Kluczowa dla naszego regionu linia zostanie wkrótce zamknięta. Ostatni kompleksowy remont wykonano jeszcze w latach 60. ubiegłego stulecia. – Linia nr 158 znajduje się w stanie niewystarczającym w stosunku do potrzeb. Na ponad 2/3 długości linii konieczna jest kompleksowa wymiana nawierzchni. Szacowany koszt naprawy wynosi około 45 milionów złotych – potwierdza Krzysztof Łańcucki, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Kolej niestety na kosztowną naprawę środków nie ma. – Z uwagi na niewielkie środki własne Polskich Linii Kolejowych i ograniczone środki z budżetu państwa nie możemy wykonać naprawy tej linii bez finansowego zaangażowania samorządów lokalnych. Możliwe byłoby także sfinansowanie naprawy ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego z udziałem funduszów unijnych, w kolejnej perspektywie budżetowej, czyli po 2013 roku – dodaje Łańcucki.
Lata zaniedbań
O tym w jak fatalnym stanie jest wspomniana linia świadczy fakt, że nikt nie chce wziąć odpowiedzialności za dalszy transport po zdezelowanych torowiskach. Raciborska sekcja eksploatacji PKP PLK na bieżąco wymienia spróchniałe podkłady i stara się ratować linię, która łączy nas z Czechami. Stopniowo zmniejszano również prędkość przejazdową pociągów, najpierw z 70 kilometrów na godzinę na 50, a obecnie na 30 kilometrów na godzinę. Na wspomnianej linii, jest odcinek 17 kliometrów, na którego pokonanie pociąg potrzebuje aż 43 minut. Kilkadziesiąt lat oszczędzania na remontach dziś się mści. Zamknięcie linii 158 odczują zarówno mieszkańcy miejscowości położonych na wspomnianej trasie jak i firmy, które obecnie transportują tędy swoje towary.
Złomiarze zacierają ręce
Na transport ciężarówkami musiała się przerzucić raciborska firma, która dostarcza węgiel do Cukrowni Cerekiew. Od grudnia 2010 linia nr 177 w kierunku Opolszczyzny jest formalnie zamknięta. W 2011 roku udostępniano ją jednak prywatnym firmom na umowach komercyjnych. – Przy tym i tak ograniczonym transporcie, w 2011 roku, na tej linii przewieziono 130 tysięcy ton ładunku. Od tego roku ze względu na fatalny stan torowiska linia została całkowicie zamknięta – mówi Leon Fila, naczelnik sekcji eksploatacji PKP PLK S.A. w Raciborzu. Czy linia te jest skazana na rozkradzenie przez złomiarzy? – Linia nr 177 jest obecnie przedmiotem analiz mających być podstawą do podjęcia decyzji o jej dalszym losie. Znajduje się w bardzo złym stanie technicznym. Analizy mają określić zakres prac, które są konieczne, żeby można było wznowić ruch pociągów, a także ocenić niezbędne nakłady finansowe – wyjaśnia Krzysztof Łańcucki.
Adrian Czarnota
Coraz więcej zlikwidowanych połączeń kolejowych, co roku zamykane kolejne trasy. Miłośnicy podróżowania pociągiem lub ci, których zmusza do tego sytuacja są zawiedzeni. Racibórz powoli zostaje odcięty od świata. Cóż, kolejnictwo w całej Polsce przeżywa kryzys. Jak sytuacja będzie wyglądać za kilka, kilkanaście lat? Spojrzyj z sentymentem na prezentowane tutaj zdjęcia zrobione na raciborskim dworcu. Może nabierzesz ochoty na przejażdżkę, by znów poczuć jak to jest jechać słysząc dudnienie kół pociągu na torach... Podróż pociągiem na ocalałych jeszcze trasach, może być jednym z najbardziej uroczych sposobów przemieszczania się, a w jej trakcie można oddać się spokojnej lekturze lub podziwiać zmieniający się za oknem krajobraz. Pośpiesz się, póki jeszcze jest na to szansa...
Zobacz zdjęcia na foto.nowiny.pl
587 komentarzy
Śledź tę dyskusję@jasiu psota: Kiedyś pisałeś, że marzy Ci się połączenie z Olzy do Raciborza linią kolejową nr 176. Dzisiaj byłem w tzw. "łangu" w Bluszczowie. Poszedłem sobie obejrzeć linię. Właśnie rozpoczęła się jej "prywatyzacja". Wzięła się za to poważna ekipa z profesjonalnym sprzętem (palnik gazowy). Skradziono ok 35-40 m szyny z jednej strony toru. Miejsce "upalenia" wygląda na świeże nie pokryte rdzą, więc sądzę że musiało to być kilka dni temu. Miejsce dla złodziei idealne: polna droga między polami. Myślę że nie byli tam ostatni raz. Myślałem o zgłoszeniu tego na policję ale szczerze mówiąc nie miałem pewności czy to kolejarska robota (szczerze wątpię) no i czas spędzony z policjantami (którzy by byli na mnie wnerwieni, że im zad zawracam). A tak na marginesie: byłem pod wrażeniem widząc stan tej linii i jej betonowe podkłady (lepsze niż te drewniane na linii 158. No ale w czasach kiedy jeszcze mój dziadek był zawiadowcą stacji w Bluszczowie to właśnie ta linia była ważniejsza niż ta z Rybnika do Chałupek...chociaż długo nie chciałem w to uwierzyć:)
Dwa Traktory i zaorac caly Raciborz z tymi cwaniakami co sa przy korycie
temat umiera bo nowych faktow niestety brak... :(
dopiszcie do tego protestu coś związanego z niszczeniem kolei i likwidacją połączeń kolejowych to może się do was dołączę
Napisz komentarz...http://wiadomosci.onet.pl/kraj/dluga-dyskusja-w-sejmie-debatowali-o-kolei,1,5059907,wiadomosc.html
popieram ale niech ta linia najpierw jest wyremontowana i ma jakis standard bo teraz to dziadostwo
Skoro pociągi mają jeździć dalej , chociaż będzie ich mniej , to może PR-y razem z marszałkiem pójdą w końcu po rozum do głowy i zastanowią się nad rozkładem jazdy ! Niech przedłużą kursy do Bohumina w porach na dobre skomunikowania ! Niech ktoś pomyśli o rannym (8 -9) kursie do Bohumina (dojazd do Olzy na kąpielisko) oraz wieczornym kursie w soboty i niedziele z Olzy(Bohumina) do Wodzisławia i Rybnika (powrót z kąpieliska). Niech ta linia żyje , żeby otworzyć oczy rządzącym.
http://www.rynek-kolejowy.pl/31443/Jest_przetarg_na_estetyzacje_stacji_i_przystankow_aglomeracji_warszawskiej_.htm WARSZAWA MA PIENIADZE NAWET NA DWORCE Z INTERNETEM a Wodzislaw-Chalupki gdzie to jest?
Artykul w Dzienniku Zachodnim. Autor pisze o dobrej wiadomosci ale jak dla mnie to tylko przedluzenie agonii lini. http://wodzislawslaski.naszemiasto.pl/artykul/1320991,polaczenie-kolejowe-wodzislaw-chalupki-przetrwalo,id,t.html#plus
Dzień Gniewu - Katowice Wydarzenie publiczne · Przez: Dzień Gniewu 21 marca 2012 godz; 18:00 – 21:00 Katowice Plac pod teatrem im. Stanisława Wyspiańskiego, Rynek 10, Nie reprezentujemy żadnej partii - wyrażamy pogląd znacznej części społeczeństwa, zmęczonej arogancją i niekompetencją obecnej władzy. Mówimy 5 X NIE dla: ACTA, Paktu Fiskalnego, Niszczenia oświaty, Bezprawia ZUS-u i rządu Donalda Tuska!
Racja, proponuję każdego z osobna zapytać dlaczego to jeszcze nie jest zrobione.
Dodatkowo Poslowie z regionu powinni zapytac dlaczego PLK nie planuje remontu w/w lini i dlaczego remont tej lini nie jest wpisany do programu inwestycji kolejowych (slynna mapa inwestycji PLK http://www.plk-inwestycje.pl/mapa/).
czy Nowiny mogly by zapytac senatora czy jest jakas odpowiedz na zapytanie ws lini Wodzislaw-Chalupki. Mija miesiac wiec mysle ze jakas wstepna przynajmniej odpowiedz powinna byc?chodzi mi o to zapytanie http://www.nowiny.pl/chalupki/81362-adam-zdzieblo-pyta-o-linie-wodzislaw-chalupki.html
Link o kasie na naprawę linii kolejowych. http://www.rynek-kolejowy.pl/31490/Bardzo_smieszny_felieton__czyli_MRR_do_edukacji.htm
No to jeszcze jeden link tym razem tego nie bylo. http://www.telewizjatvt.pl/raport/2012-03-13/6154
http://www.nowiny.pl/81892-wyborcza-pisze-o-zniszczonej-linii-wodzislaw-chalupki.html
no, no...koszta rosną, GW pisze już o 50 mln. Chyba wychodzą z założenia że albo kolej szybkiej prędkości do Chałupek albo koniec linii. Dzisiaj był również reportaż w TVT ale poza jakimś rzecznikiem z wodzisławskiego urzędu nie zapytali się nikogo, co zwykle robią dzwoniąc nawet do urzędów centralnych w Warszawie i puszczając wypowiedź telefoniczną w reportażu. Mało tego, autor stwierdził że z Wodzisławia pociąg jeździ niemal pusty. Wiadomo dlaczego ale o tym w reportażu cisza...
http://www.nowiny.pl/wodzislaw/81892-wyborcza-pisze-o-zniszczonej-linii-wodzislaw-chalupki.html
Gdyby się nie dało, to jedna z firm remont feralnego odcinka wyceniła na 15mln. To aż taki majątek nie jest, tym bardziej, że na jakieś 15-20 lat powinno wystarczyć. PLK wzięło z sufitu cenę 45mln żeby sobie to wszyscy odpuścili, a to wcale tyle kosztować nie musi.
http://www.radio90.pl/pkp-odpwiada-na-protest-wodzislawia.html PLK chce zebysmy sami placili za remont. Tyle kasy tam sie marnuje a oni jak sepy rzadaja pieniedzy z biednych samorzadow. Zyjemy w Rzeczypospolitej Polskiej czy to Wolne Panstwo Wodzislawskie ktore samo musi finansowac to co powinien finansowac rzad?
http://www.tabor.com.pl/multitrailor.html - godne spopularyzowania (dzisiaj znalazłem). @Marekk: tak trzymać!
Wysłałem informację o złym stanie lini kolejowej do Pana Posła Janusza Piechocińskiego z PSL wiceprzewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury. Pan Poseł poinformował mnie, że zapoznał się z informacją o fatalnym stanie lini kolejowej do Chałupek. Być może sejmowa komisja podjemnie jakieś działania. W sytuacji jaką mamy brak działań zmierzających do pilnego remontu to zguba i oznaczać będzie prawdopodobnie w krótkiej perspektywie zamknięcie dla ruchu zdewastowanej lini. Trzeba pilnie walczyć o pieniądze na jej remont.
Mam nadzieję że samorządy nie poprzestaną jedynie na apelach. Tutaj trzeba apelować do skutku, bo pojedyńcze apele trafiają do biurek i żółkną.
http://www.nowiny.pl/81805-parciane-koleiny-polskie.html Co sie stalo z linia Zabrze Makoszowy - Leszczyny, wie ktos doklanie?
trzeba się zmobilizować i zorganizować blokady na A1 - do skutku ! to nie może być jedna akcja ale cykliczna, do skutku, aż te złodziejskie gorolskie q...wy zniosą opłaty na odcinku Gorzyczki - Pyrzowice
Jak będzie oficjalne otwarcie, to zbierzemy się w 20 chłopa, wypiszemy na pośladkach co nam leży na wątrobie i w stosownym momencie zapozujemy do kamery. Kto się pisze dawać plusa!
Będą się ściskać że hej ! Czy moze być lepszy plakat wyborczy niż tło otwieranej A-1 i uścisk ręki ministra ? !! nowiny.pl zajmijcię się tym , wyłapać hipokrytów !
doklanie... masz racje luk.... sukces! Dziennikarze i to nie tylko Nowin ale wszyscy z regionu solidarnie a do tego ogolnopolskie media powinni ich tak obsmarowac jesli beda sie sciskali z ministrem ze hej! Pokazali by jaja nasi samorzadowcy jakby razem w protescie przeciw platnej autostradzie, przeciw braku remontu linii kolejowej przeciw braku remontu drog wojewodzkich calkowicie zbojkotowali te uroczystosci. A minister jak przyjedzie to dodatkowo powinien byc wygwizdany przez zmobilizowanych mieszkancow. Powinnismy im zrobic wstyd na cala Polske taka akcja za to jak traktuja nasz region bardzo by sie przydala, moze przejrzeli by na oczy. Tylko czy nasi samorzadowcy maja jeszcze honor?
W takim razie jak już będzie wiadomo kiedy będzie otwarcie A-1i czy będzie jakaś oficjalka to niech nowiny.pl wyślą zapytanie lub zadzwonią z pytaniem czy nasi kochani posłowie z regionu i samorządowcy mają zamiar w tym uczestniczyć , świętując ten "niesamowity sukces naszego regionu". To im trochę kopara opadnie....
malo tego nasi samorzadowcy na otwarcia zapraszaja takich POlitykow co tylko obiecuja a nic nie robia. http://www.nowiny.pl/76187-adam-matusiewicz-dla-nowinypl-obciaza-nas-stadion-slaski.html OBIECANKI CACANKI.... Drogi wojewodzkie jeszcze rok dwa i sie rozleca a koleiny na nich takie ze jedzie sie jak po szynach
tylko nasi samorzadowcy nie maja jaj i honoru i poleca sie podlizywac. Autostrada platna, linia kolejowa sie rozpada, smog zatruwa powietrze a Warszawa nic z tym nie robi. Traktuja nas jak piate kolo u wozu
Jak już pisałem w wątku o autostradzie ja bym na miejscu naszych samorządowców zbojkotował wszelkie uroczystości związane z otwarciem ostatniego odcinka A-1 i to tak oficjalnie.. za opłaty i olewkę linii kolejowej. A my się też możemy zorganizować i zrobić miłe powitanie . Po prostu obie te sprawy powodują , ze czuję się kopnięty w tyłek ....
A odpowiedź premiera będzie taka : "Zapraszam na konsultacje w sprawie w/w linii" A na konsultacjach dowiemy się , że państwo jest w katastrofalnym stanie finansowym i w interesie państwa jest dążenie do zamykania nie tylko tej ale wielu innych linii bo nie ma skąd wziąć kasy. Czyli w tym stylu w jakim odbywały się konsultacje w sprawie emerytur, ACTA, leków refundowanych .
z PLK to czeski film... najpierw niejaki Lancudzki mowi ze linia zostanie zamknieta, nastepnie min. Nowak mowi to samo (do posla Siedlaczka) ale PLK wysyla pismo do powiatu ze likwidacji nie bedzie... chyba ze tory sie nie beda nadawaly do uzytku.... tyle tylko ze bez remontu to predzej czy pozniej pewne. Nikt nie chce KONKRETNIE powiedziec zamykamy, tak jak z platna autostrada kombinuja jak to zrobic zeby zamknac ale nie zamykac... przeciez jak tory sie nie beda nadawaly do uzytku to nie znaczy ze ja zamkneli specjalnie. Wiec po prostu mile slowa ale dzialania zmierzajace do zamkniecia. Musza pasc pytania samorzadu i parlamentarzystow o REMONT. Kiedy i za ile.
autostrada A1 ma byc platna niestety ale tak nas zalatwiono, wiec teraz niech jeszcze linii nie wyremontuja i bedzie... niezla jazda.... http://www.radio90.pl/zaplacimy-za-przejazd-autostrada-a1.html
No to jest konkret, oby jak najwięcej takich.
Dyskusja: