Odcinają Racibórz od świata
Najprawdopodobniej jeszcze w pierwszym kwartale tego roku Polskie Linie Kolejowe zamkną kolejną linię kolejową, tym razem Wodzisław – Chałupki. Na jej naprawę potrzeba aż 45 milionów złotych. Trasa podzieli los zamkniętej w ubiegłym roku linii Racibórz – Głubczyce.
Kluczowa linia
Linia nr 158 to jedyne połączenie Chałupek z największymi śląskimi miastami. Każdego dnia po torach przetacza się kilkadziesiąt pociągów zarówno pasażerskich jak i towarowych. Kluczowa dla naszego regionu linia zostanie wkrótce zamknięta. Ostatni kompleksowy remont wykonano jeszcze w latach 60. ubiegłego stulecia. – Linia nr 158 znajduje się w stanie niewystarczającym w stosunku do potrzeb. Na ponad 2/3 długości linii konieczna jest kompleksowa wymiana nawierzchni. Szacowany koszt naprawy wynosi około 45 milionów złotych – potwierdza Krzysztof Łańcucki, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Kolej niestety na kosztowną naprawę środków nie ma. – Z uwagi na niewielkie środki własne Polskich Linii Kolejowych i ograniczone środki z budżetu państwa nie możemy wykonać naprawy tej linii bez finansowego zaangażowania samorządów lokalnych. Możliwe byłoby także sfinansowanie naprawy ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego z udziałem funduszów unijnych, w kolejnej perspektywie budżetowej, czyli po 2013 roku – dodaje Łańcucki.
Lata zaniedbań
O tym w jak fatalnym stanie jest wspomniana linia świadczy fakt, że nikt nie chce wziąć odpowiedzialności za dalszy transport po zdezelowanych torowiskach. Raciborska sekcja eksploatacji PKP PLK na bieżąco wymienia spróchniałe podkłady i stara się ratować linię, która łączy nas z Czechami. Stopniowo zmniejszano również prędkość przejazdową pociągów, najpierw z 70 kilometrów na godzinę na 50, a obecnie na 30 kilometrów na godzinę. Na wspomnianej linii, jest odcinek 17 kliometrów, na którego pokonanie pociąg potrzebuje aż 43 minut. Kilkadziesiąt lat oszczędzania na remontach dziś się mści. Zamknięcie linii 158 odczują zarówno mieszkańcy miejscowości położonych na wspomnianej trasie jak i firmy, które obecnie transportują tędy swoje towary.
Złomiarze zacierają ręce
Na transport ciężarówkami musiała się przerzucić raciborska firma, która dostarcza węgiel do Cukrowni Cerekiew. Od grudnia 2010 linia nr 177 w kierunku Opolszczyzny jest formalnie zamknięta. W 2011 roku udostępniano ją jednak prywatnym firmom na umowach komercyjnych. – Przy tym i tak ograniczonym transporcie, w 2011 roku, na tej linii przewieziono 130 tysięcy ton ładunku. Od tego roku ze względu na fatalny stan torowiska linia została całkowicie zamknięta – mówi Leon Fila, naczelnik sekcji eksploatacji PKP PLK S.A. w Raciborzu. Czy linia te jest skazana na rozkradzenie przez złomiarzy? – Linia nr 177 jest obecnie przedmiotem analiz mających być podstawą do podjęcia decyzji o jej dalszym losie. Znajduje się w bardzo złym stanie technicznym. Analizy mają określić zakres prac, które są konieczne, żeby można było wznowić ruch pociągów, a także ocenić niezbędne nakłady finansowe – wyjaśnia Krzysztof Łańcucki.
Adrian Czarnota
Coraz więcej zlikwidowanych połączeń kolejowych, co roku zamykane kolejne trasy. Miłośnicy podróżowania pociągiem lub ci, których zmusza do tego sytuacja są zawiedzeni. Racibórz powoli zostaje odcięty od świata. Cóż, kolejnictwo w całej Polsce przeżywa kryzys. Jak sytuacja będzie wyglądać za kilka, kilkanaście lat? Spojrzyj z sentymentem na prezentowane tutaj zdjęcia zrobione na raciborskim dworcu. Może nabierzesz ochoty na przejażdżkę, by znów poczuć jak to jest jechać słysząc dudnienie kół pociągu na torach... Podróż pociągiem na ocalałych jeszcze trasach, może być jednym z najbardziej uroczych sposobów przemieszczania się, a w jej trakcie można oddać się spokojnej lekturze lub podziwiać zmieniający się za oknem krajobraz. Pośpiesz się, póki jeszcze jest na to szansa...
Zobacz zdjęcia na foto.nowiny.pl
587 komentarzy
Śledź tę dyskusjęWidac po Szczekocinach w jakim stanie jest polskie PKP, w Centralnej Europie w XXI wieku dochodzi do czolowego zderzenia pociagow. straszne.
http://kontakt24.tvn.pl/temat,katastrofa-kolejowa-wielu-rannych,37530.html?categoryId=2
Wodzisław Śląski Galeria Karuzela - to nazwa idealna na nowy przystanek ;P
luk a jest do Nicei polaczenie z Bogumina? Ile kosztuje? lol
TGV do Paryża nie, ale na połączenie do Nicei w Bouhminie to bym się chętnie wybrał szynobusem z Wodzisławia :)
do poprzednika ....tak.... i jeszcze o wprowadzenie pociagow TGV Paryz-Wodzislaw-Warszawa. Bez przesady walczymy o to co jest na ta chwile mozliwe a najwazniejszy cel to remont lini kolejowej!
Do kitu też są te starania o UTRZYMANIE dotychczasowej ilości połączeń. Należy zabiegać o ZWIĘKSZENIE ich częstotliwości.
...ale ze zrozumieniem, durniu. Obecnie ta stacja nazywa się Rybnik Niedobczyce.
... odezwał się wodzisławski cymbał. Sprawdź sobie jak wygląda nazewnictwo stacji kolejowych w miastach. Jest nawet taka stacja co nazywała się Niedobczyce Miasto ;). Ale dobra, niech będzie Wodzisław Wieś, jesli tak ci na tym zależy, i odebrać od razu prawa miejskie bo tu same wieśniaki mieszkają.
sluchajac audycji to wynika ze pewnie zielona mazowsze napisalo ze linia Wodzislaw-Chalupki jest niepolacalna aczkolwiek ciekawe czy uwzgledniki predkosci i utrudnienia jakie PKP PLK funduje podroznym ( 20 km/h 50 minut jazdy 18 km z Chalupek do Wodzislawia)
Wodzislaw Miasto? A moze Wodzislaw Wies? Lepiej jest centrum mowi jasno i wyraznie ze to centrum miasta a nie np. dzielnica. Wodzislaw Miasto to miasto a Wodzislaw Radlin to wies? Centrum jest znacznie lepsza nazwa...
Co za idiota wymyślił dla ewentualnego nowego przystanku nazwę "Wodzisław Śląski Centrum" ?! Zawsze była mowa o "Wodzisław Śląski Miasto" - i tak się MUSI ten przystanek nazywać, no chyba że Wodzisław nie jest już miastem ?... Ze słowem centrum są określane przystanki na wioskach, jeśli jest ich więcej, np. Lachowice Centrum, Pewel Wielka Centrum. I jeszcze odcinek Katowice - Zwardoń ?... Chyba Zebrzydowice mieli na myśli... Kompromitacja ! Ale dobrze że w ogóle ta uchwała jest, a nie myli się tylko ten kto nic nie robi.
KKA to Kolejowa Komunikacja Autobusowa , jak się PLK nie określą co z tym remontem , to an to musi się przygotowac firma która wygra w Maju przetarg :)
@bernaś: zlikwidowali? Jestem czemuś przekonany, że szybciej (było) wlec się po nienajlepszym, ale pustym torze, niż czekać na jego zwolnienie. @luk: co to jest KKA? @redaktorzy: dziękuję(-my) za podwyższenie ilości komentarzy na stronę.
Linia 158 jest alternatywą dla linii Katowice - Zebrzydowice , z tym Zwardoniem to trochę przesadzili . Ale ogólnie dobrze , że jest uchwała.
dwa tory kończą się na stacji piotrowice w katowicach, potem do mikołowa jest jeden. Od mikołowa do orzesza też jeden, pomiędzy orzeszem a jaśkowicami nie wiem ale chyba dwa. Z drugiej strony od chałupek to od stacji rudyszwałd aż do olzy jeden, od olzy do samego wodzisławia wyłącznie jeden, i od wodzisławia do rybnika towarowego dwa.
Jesli chodzi o Wodzisław -Chałupki przyznam ze bliskosc autostrady powinna jednak powstrzymac jej likwidacje a raczej ja dofinansowac . Skora był remont do Wodzisławia torów teraz dalej pociagnac do Czech i intercity moze jezdzic
Ale chyba od Rybnika i Jaskowic oraz Ligoty nie ma tylko jednego toru? Ktos moglby napisac jak wyglada obecnie linia z Rybnika do Katowic tzn gdzie jest jeden tor na jakich odcinkach?
to nie jest relikt PRL ale tzw PRL-bis: na wielu odcinkach do katowic polikwidowano mijanki i drugie tory, to teraz trza czekać żeby eszelon z drugiej strony mógł przejechać
Pelny tekst uchwaly http://www.wodzislaw-slaski.pl/files/file/2012/luty/uchwała%20likwidacja%20linii%20158-1.pdf
rada miasta Wodzislawia podjela uchwale- protest wiele punktow slusznie poparto... oby protest trafil tylko w dobre rece i do wielu instytucji - ministra infrastruktury, premiera, marszalka wojewodztwa slaskiego, wojewody a na koniec do PKP PLK i PKP. http://wodzislawslaski.naszemiasto.pl/artykul/1301989,radni-miasta-apeluja-do-pkp,id,t.html#czytaj_dalej
Dlaczego PKP przy tak mizernych predkosciach pozwala sobie jeszcze na postoje pociagow na stacjach a to po minucie a to po dwie co robi na trasie do Katowic 24 minuty postoju najwiecej w Rybniku, Orzeszu Jaskowich i Katowicach Ligocie. Pociag jedzie wg rozkladu 1:41 minut bez postoju byloby 1:17 czyli prawie czas jaki zadowalal by wszystkich. Te przestoje pociagow na stacjach i stacyjkach to relikt PRLu. Na zachodzie na NAJWIEKSZYCH stacjach pociagi podmiejskie NIE STOJA dluzej jak minute. Nizej podaje rozklad. Zobaczcie sami:
http://rozklad-pkp.pl/traininfo.php/pn/978669/494718/288828/181809/4095/?q=pl/node/146&ld=pkp&seqnr=5&ident=3d.03102329.1330686487&
A będą chętni na obsługę linii , która lada chwila będzie miała szlakową 0 km/h ? Kto się na to zdecyduje musi mieć w zanadrzu KKA :)
http://www.nowiny.pl/81664-kolej-oglosi-przetarg-na-pietnascie-polaczen-kolejowych.html
Pewien znajomy z Wodzisławia dojeżdżał jakieś dwa lata temu do pracy pociągiem do przystanku Rybnik-Paruszowiec ze względu na czas dojazdu, który wychodził mu krótszy niż samochodem. Dziś znów jeździ samochodem. Cytuję jego komentarze: "kiedy się wreszcie coś raz poprawiło na kolei to zaraz znów musieli to spier...", "mam w d... taki dojazd że nie dość że w zakładzie jestem 30 min. prędzej, to jeszcze pociąg tyczy w rybniku 15 minut - po jakiego ch... ?!", "wolę dopłacić kilka złotych i jeździć samochodem". A tak niedawno zachwalał kolej :D
Zgadzam się ze strategiem, że optymalne było by przedłużenie połączenia do Katowic, chodziło mi jednak o to, żeby to Czesi organizowali ten transport.
marzec juz a ministra jak nie bylo w regionie tak nie ma. Widac ma ROW w rowie...
Ale co się tak wszyscy upierają z tym rybnikiem cały czas. Atrakcyjny to jest cały odcinek Bohumin/Ostrava - Katowice, łączący dwa miasta wojewódzkie, a nie ogryzek do Rybnika. Jakkolwiek by sie Rybnik nie kreował na stolicę regionu i nie wiadomo jaką metropolię - jest to tylko większa wieś, zwłaszcza z punktu widzenia Czechów. Gdyby zaproponowano Czechom przedłużenie Pendolino do Katowic, a nie tylko do Rybnika, wtedy by na pewno kursowały.
A może by zaproponować Czechom żeby przejeli połączenie z Ostravy do Rybnika, z Rybnika do Ostravy. Oni w przeciwieństwie do nas lubią i szanują swoją kolej i w związku z tym myślą przy tym. Skoro im się opłaca wydobywać nasz węgiel, to może też będzie im się opłacało jeździć po naszych torach. Tylko żeby one były... http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,72739,11261573,Dzis_z_torow_znika_67_polaczen__Nowy_gracz_je_w_przywroci_.html
Redaktorzy! Czy możemy prosić o wyświetlanie przynajmniej 2 x większej ilości komentarzy na jednej stronie? @oto Polska: dużo sobie winszują...
samo studium wykonalnosci jakie zamawia PLK kosztuje 19 129 700 PLN netto. za to na remont pieniedzy nie ma... http://www.plk-sa.pl/komunikaty-i-wydarzenia/ruszaja-prace-nad-studium-wykonalnosci-modernizacji-wezlow-kolejowych-lodzi-poznania-i-wroclawia/
@wiewióra DB masz racje, bo dla Niemcow to nie do pomyslenia zeby NAJKROTSZA linie z ROWu i GOPu do Czech zamykac albo nie remontowac i doprowadzic do predkosci minimalnych. Jak widac w PLK widza to inaczej bo tam sa chyba inne wybitne orly ale nie zza Nysy i Odry a zza ....Buga
Według internetowego rozkładu jazdy PKP zostało do Chałupek 5 pociągów. Sprawdzałem na 25.03.2012
Dyskusja: