Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Odcinają Racibórz od świata

Najprawdopodobniej jeszcze w pierwszym kwartale tego roku Polskie Linie Kolejowe zamkną kolejną linię kolejową, tym razem Wodzisław – Chałupki. Na jej naprawę potrzeba aż 45 milionów złotych. Trasa podzieli los zamkniętej w ubiegłym roku linii Racibórz – Głubczyce.

Odcinają Racibórz od świata

Kluczowa linia

Linia nr 158 to jedyne połączenie Chałupek z największymi śląskimi miastami. Każdego dnia po torach przetacza się kilkadziesiąt pociągów zarówno pasażerskich jak i towarowych. Kluczowa dla naszego regionu linia zostanie wkrótce zamknięta. Ostatni kompleksowy remont wykonano jeszcze w latach 60. ubiegłego stulecia. – Linia nr 158  znajduje się w stanie niewystarczającym w stosunku do potrzeb. Na ponad 2/3 długości linii konieczna jest kompleksowa wymiana nawierzchni. Szacowany koszt naprawy wynosi około 45 milionów złotych – potwierdza Krzysztof Łańcucki, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Kolej niestety na kosztowną naprawę środków nie ma. – Z uwagi na niewielkie środki własne Polskich Linii Kolejowych i ograniczone środki z budżetu państwa nie możemy wykonać naprawy tej linii bez finansowego zaangażowania samorządów lokalnych.  Możliwe byłoby także sfinansowanie naprawy ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego z udziałem funduszów unijnych, w kolejnej perspektywie budżetowej, czyli po 2013 roku – dodaje Łańcucki.

Lata zaniedbań

O tym w jak fatalnym stanie jest wspomniana linia świadczy fakt, że nikt nie chce wziąć odpowiedzialności za dalszy transport po zdezelowanych torowiskach. Raciborska sekcja eksploatacji PKP PLK na bieżąco wymienia spróchniałe podkłady i stara się ratować linię, która łączy nas z Czechami. Stopniowo zmniejszano również prędkość przejazdową pociągów, najpierw z 70 kilometrów na godzinę na 50, a obecnie na 30 kilometrów na godzinę. Na wspomnianej linii, jest  odcinek 17 kliometrów, na którego pokonanie pociąg potrzebuje aż 43 minut. Kilkadziesiąt lat oszczędzania na remontach dziś się mści. Zamknięcie linii 158 odczują zarówno mieszkańcy miejscowości położonych na wspomnianej trasie jak i firmy, które obecnie transportują tędy swoje towary.

Złomiarze zacierają ręce

Na transport ciężarówkami musiała się przerzucić raciborska firma, która dostarcza węgiel do Cukrowni Cerekiew. Od grudnia 2010 linia nr 177 w kierunku Opolszczyzny jest formalnie zamknięta. W 2011 roku udostępniano ją jednak prywatnym firmom na umowach komercyjnych. – Przy tym i tak  ograniczonym transporcie,  w 2011 roku, na tej linii przewieziono 130 tysięcy ton ładunku. Od tego roku ze względu na fatalny stan torowiska linia została całkowicie zamknięta – mówi Leon Fila, naczelnik sekcji eksploatacji PKP PLK S.A. w Raciborzu. Czy linia te jest skazana na rozkradzenie przez złomiarzy? – Linia nr 177 jest obecnie przedmiotem analiz mających być podstawą do podjęcia decyzji o jej dalszym losie. Znajduje się w bardzo złym stanie technicznym. Analizy mają określić zakres prac, które są konieczne, żeby można było wznowić ruch pociągów, a także ocenić niezbędne nakłady finansowe – wyjaśnia Krzysztof Łańcucki.

Adrian Czarnota


Coraz więcej zlikwidowanych połączeń kolejowych, co roku zamykane kolejne trasy. Miłośnicy podróżowania pociągiem lub ci, których zmusza do tego sytuacja są zawiedzeni. Racibórz powoli zostaje odcięty od świata. Cóż, kolejnictwo w całej Polsce przeżywa kryzys. Jak sytuacja będzie wyglądać za kilka, kilkanaście lat? Spojrzyj z sentymentem na prezentowane tutaj zdjęcia zrobione na raciborskim dworcu. Może nabierzesz ochoty na przejażdżkę, by znów poczuć jak to jest jechać słysząc dudnienie kół pociągu na torach... Podróż pociągiem na ocalałych jeszcze trasach, może być jednym z najbardziej uroczych sposobów przemieszczania się, a w jej trakcie można oddać się spokojnej lekturze lub podziwiać zmieniający się za oknem krajobraz. Pośpiesz się, póki jeszcze jest na to szansa...

Zobacz zdjęcia na foto.nowiny.pl

 

 

Dyskusja:

he he a po co kolej, w Raciborzu zbudują nam aqwa, bedzie zjezdzać w rurze , a potem mieszkańcy bedą spłacać kredyty Lenka...a transport ? nie potrzebny, władza się sama wyzywi,

~Podpisz się...dołącz do dyskusji razem z 228 innymi osobami

587 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
mieszkaniec centrum 03.03.2012 23:26

Skutek bałaganu na PKP i w PLK...

~:P (79.147. * .251) 03.03.2012 23:25

Widac po Szczekocinach w jakim stanie jest polskie PKP, w Centralnej Europie w XXI wieku dochodzi do czolowego zderzenia pociagow. straszne.

mieszkaniec centrum 03.03.2012 23:22

Na razie żadnej karuzeli nie widzę.

~śmieszek (80.238. * .20) 03.03.2012 22:58

Wodzisław Śląski Galeria Karuzela - to nazwa idealna na nowy przystanek ;P

~xxxxxx (79.147. * .251) 03.03.2012 12:55

luk a jest do Nicei polaczenie z Bogumina? Ile kosztuje? lol

~luk (80.238. * .189) 03.03.2012 12:14

TGV do Paryża nie, ale na połączenie do Nicei w Bouhminie to bym się chętnie wybrał szynobusem z Wodzisławia :)

~xxxxxxxxxxx (79.147. * .251) 03.03.2012 11:07

do poprzednika ....tak.... i jeszcze o wprowadzenie pociagow TGV Paryz-Wodzislaw-Warszawa. Bez przesady walczymy o to co jest na ta chwile mozliwe a najwazniejszy cel to remont lini kolejowej!

~jeszcze ws. uchwały (87.96. * .92) 02.03.2012 22:39
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

Do kitu też są te starania o UTRZYMANIE dotychczasowej ilości połączeń. Należy zabiegać o ZWIĘKSZENIE ich częstotliwości.

~Przeczytaj jeszcze raz... (87.96. * .92) 02.03.2012 22:37
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

...ale ze zrozumieniem, durniu. Obecnie ta stacja nazywa się Rybnik Niedobczyce.

~xxxxxx (88.13. * .76) 02.03.2012 22:24
oceniono 5 razy
3
Zgłoś

Niedobczyce to nie miasto cymbale

~No i... (87.96. * .92) 02.03.2012 22:13
oceniono 6 razy
-4
Zgłoś

... odezwał się wodzisławski cymbał. Sprawdź sobie jak wygląda nazewnictwo stacji kolejowych w miastach. Jest nawet taka stacja co nazywała się Niedobczyce Miasto ;). Ale dobra, niech będzie Wodzisław Wieś, jesli tak ci na tym zależy, i odebrać od razu prawa miejskie bo tu same wieśniaki mieszkają.

~xxxxxxxxxx (88.13. * .76) 02.03.2012 21:33
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

sluchajac audycji to wynika ze pewnie zielona mazowsze napisalo ze linia Wodzislaw-Chalupki jest niepolacalna aczkolwiek ciekawe czy uwzgledniki predkosci i utrudnienia jakie PKP PLK funduje podroznym ( 20 km/h 50 minut jazdy 18 km z Chalupek do Wodzislawia)

~do poprzednika (88.13. * .76) 02.03.2012 21:27
oceniono 4 razy
2
Zgłoś

Wodzislaw Miasto? A moze Wodzislaw Wies? Lepiej jest centrum mowi jasno i wyraznie ze to centrum miasta a nie np. dzielnica. Wodzislaw Miasto to miasto a Wodzislaw Radlin to wies? Centrum jest znacznie lepsza nazwa...

~uchwała RM (178.56. * .117) 02.03.2012 20:57
oceniono 7 razy
-3
Zgłoś

Co za idiota wymyślił dla ewentualnego nowego przystanku nazwę "Wodzisław Śląski Centrum" ?! Zawsze była mowa o "Wodzisław Śląski Miasto" - i tak się MUSI ten przystanek nazywać, no chyba że Wodzisław nie jest już miastem ?... Ze słowem centrum są określane przystanki na wioskach, jeśli jest ich więcej, np. Lachowice Centrum, Pewel Wielka Centrum. I jeszcze odcinek Katowice - Zwardoń ?... Chyba Zebrzydowice mieli na myśli... Kompromitacja ! Ale dobrze że w ogóle ta uchwała jest, a nie myli się tylko ten kto nic nie robi.

~luk (80.238. * .189) 02.03.2012 19:47
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

KKA to Kolejowa Komunikacja Autobusowa , jak się PLK nie określą co z tym remontem , to an to musi się przygotowac firma która wygra w Maju przetarg :)

jasiu psota 02.03.2012 15:55
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

@bernaś: zlikwidowali? Jestem czemuś przekonany, że szybciej (było) wlec się po nienajlepszym, ale pustym torze, niż czekać na jego zwolnienie. @luk: co to jest KKA? @redaktorzy: dziękuję(-my) za podwyższenie ilości komentarzy na stronę.

~luk (91.229. * .2) 02.03.2012 15:00
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Linia 158 jest alternatywą dla linii Katowice - Zebrzydowice , z tym Zwardoniem to trochę przesadzili . Ale ogólnie dobrze , że jest uchwała.

~bernaś (93.159. * .194) 02.03.2012 14:22
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

dwa tory kończą się na stacji piotrowice w katowicach, potem do mikołowa jest jeden. Od mikołowa do orzesza też jeden, pomiędzy orzeszem a jaśkowicami nie wiem ale chyba dwa. Z drugiej strony od chałupek to od stacji rudyszwałd aż do olzy jeden, od olzy do samego wodzisławia wyłącznie jeden, i od wodzisławia do rybnika towarowego dwa.

~Podpisz się... (91.200. * .160) 02.03.2012 14:14
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Jesli chodzi o Wodzisław -Chałupki przyznam ze bliskosc autostrady powinna jednak powstrzymac jej likwidacje a raczej ja dofinansowac . Skora był remont do Wodzisławia torów teraz dalej pociagnac do Czech i intercity moze jezdzic

~xxxxxxxx (88.13. * .76) 02.03.2012 14:06

Ale chyba od Rybnika i Jaskowic oraz Ligoty nie ma tylko jednego toru? Ktos moglby napisac jak wyglada obecnie linia z Rybnika do Katowic tzn gdzie jest jeden tor na jakich odcinkach?

~do czas to pieniądz (93.159. * .194) 02.03.2012 13:53

to nie jest relikt PRL ale tzw PRL-bis: na wielu odcinkach do katowic polikwidowano mijanki i drugie tory, to teraz trza czekać żeby eszelon z drugiej strony mógł przejechać

~xxxxxxxxxx (88.13. * .76) 02.03.2012 13:19

rada miasta Wodzislawia podjela uchwale- protest wiele punktow slusznie poparto... oby protest trafil tylko w dobre rece i do wielu instytucji - ministra infrastruktury, premiera, marszalka wojewodztwa slaskiego, wojewody a na koniec do PKP PLK i PKP. http://wodzislawslaski.naszemiasto.pl/artykul/1301989,radni-miasta-apeluja-do-pkp,id,t.html#czytaj_dalej

~czas to pieniadz (88.13. * .76) 02.03.2012 12:14

Dlaczego PKP przy tak mizernych predkosciach pozwala sobie jeszcze na postoje pociagow na stacjach a to po minucie a to po dwie co robi na trasie do Katowic 24 minuty postoju najwiecej w Rybniku, Orzeszu Jaskowich i Katowicach Ligocie. Pociag jedzie wg rozkladu 1:41 minut bez postoju byloby 1:17 czyli prawie czas jaki zadowalal by wszystkich. Te przestoje pociagow na stacjach i stacyjkach to relikt PRLu. Na zachodzie na NAJWIEKSZYCH stacjach pociagi podmiejskie NIE STOJA dluzej jak minute. Nizej podaje rozklad. Zobaczcie sami:
http://rozklad-pkp.pl/traininfo.php/pn/978669/494718/288828/181809/4095/?q=pl/node/146&ld=pkp&seqnr=5&ident=3d.03102329.1330686487&

~xxxxxxxxx (88.13. * .76) 02.03.2012 12:00

http://www.nowiny.pl/81671-kolej-tonaca-w-dlugach.html

jasiu psota 01.03.2012 23:25

@luk: usiłowałem się doszukać, co to jest KKA...

mieszkaniec centrum 01.03.2012 21:27

Muszą naprawić tory i tyle.

~luk (80.238. * .189) 01.03.2012 21:10

A będą chętni na obsługę linii , która lada chwila będzie miała szlakową 0 km/h ? Kto się na to zdecyduje musi mieć w zanadrzu KKA :)

~strateg (195.212. * .97) 01.03.2012 15:23
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Pewien znajomy z Wodzisławia dojeżdżał jakieś dwa lata temu do pracy pociągiem do przystanku Rybnik-Paruszowiec ze względu na czas dojazdu, który wychodził mu krótszy niż samochodem. Dziś znów jeździ samochodem. Cytuję jego komentarze: "kiedy się wreszcie coś raz poprawiło na kolei to zaraz znów musieli to spier...", "mam w d... taki dojazd że nie dość że w zakładzie jestem 30 min. prędzej, to jeszcze pociąg tyczy w rybniku 15 minut - po jakiego ch... ?!", "wolę dopłacić kilka złotych i jeździć samochodem". A tak niedawno zachwalał kolej :D

mieszkaniec centrum 01.03.2012 15:12
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Zgadzam się ze strategiem, że optymalne było by przedłużenie połączenia do Katowic, chodziło mi jednak o to, żeby to Czesi organizowali ten transport.

~rowek (88.13. * .76) 01.03.2012 14:05
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

marzec juz a ministra jak nie bylo w regionie tak nie ma. Widac ma ROW w rowie...

~strateg (195.212. * .97) 01.03.2012 12:41
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Ale co się tak wszyscy upierają z tym rybnikiem cały czas. Atrakcyjny to jest cały odcinek Bohumin/Ostrava - Katowice, łączący dwa miasta wojewódzkie, a nie ogryzek do Rybnika. Jakkolwiek by sie Rybnik nie kreował na stolicę regionu i nie wiadomo jaką metropolię - jest to tylko większa wieś, zwłaszcza z punktu widzenia Czechów. Gdyby zaproponowano Czechom przedłużenie Pendolino do Katowic, a nie tylko do Rybnika, wtedy by na pewno kursowały.

mieszkaniec centrum 01.03.2012 09:33
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

A może by zaproponować Czechom żeby przejeli połączenie z Ostravy do Rybnika, z Rybnika do Ostravy. Oni w przeciwieństwie do nas lubią i szanują swoją kolej i w związku z tym myślą przy tym. Skoro im się opłaca wydobywać nasz węgiel, to może też będzie im się opłacało jeździć po naszych torach. Tylko żeby one były... http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,72739,11261573,Dzis_z_torow_znika_67_polaczen__Nowy_gracz_je_w_przywroci_.html

jasiu psota 28.02.2012 23:24
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Redaktorzy! Czy możemy prosić o wyświetlanie przynajmniej 2 x większej ilości komentarzy na jednej stronie? @oto Polska: dużo sobie winszują...

~oto Polska (88.19. * .146) 28.02.2012 22:55
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

samo studium wykonalnosci jakie zamawia PLK kosztuje 19 129 700 PLN netto. za to na remont pieniedzy nie ma... http://www.plk-sa.pl/komunikaty-i-wydarzenia/ruszaja-prace-nad-studium-wykonalnosci-modernizacji-wezlow-kolejowych-lodzi-poznania-i-wroclawia/

~45 mln (88.19. * .146) 28.02.2012 22:48
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

@wiewióra DB masz racje, bo dla Niemcow to nie do pomyslenia zeby NAJKROTSZA linie z ROWu i GOPu do Czech zamykac albo nie remontowac i doprowadzic do predkosci minimalnych. Jak widac w PLK widza to inaczej bo tam sa chyba inne wybitne orly ale nie zza Nysy i Odry a zza ....Buga

mieszkaniec centrum 28.02.2012 22:08
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Według internetowego rozkładu jazdy PKP zostało do Chałupek 5 pociągów. Sprawdzałem na 25.03.2012