List otwarty w sprawie likwidacji kolei pasażerskiej na Śląsku
Każdy mieszkaniec naszego województwa zauważył, że co roku mamy jeden i ten sam problem - groźbę likwidacji kolejnych połączeń kolejowych. Pociągów jest co raz mniej. Składy są co raz krótsze, a rozkłady co raz mniej korzystne dla pasażerów. Cierpliwość mieszkańców się wyczerpuje.
Szanowny Panie Marszałku
Śląski Urząd Marszałkowski zbyt wolno i nieskutecznie realizuje koncepcje związane z poprawą transportu publicznego. Jednocześnie zbyt słabo wpływa się na Śląski Zakład Przewozów Regionalnych, gdzie pracują "betonowo-głowi", dla których interes pasażerów (klientów kolei) stoi na dalekim miejscu, co udowodnili sposobem ograniczania oferty przewozowej. Dodatkowo wszelkie zmiany blokują związki zawodowe w imię pracowników, a w rzeczywistości w obawie o swoje stanowiska związkowe.
Działania Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego w ostatnich pięciu latach odnośnie kolei na okazały się totalną porażką biorąc pod uwagę obecny wynik tych działań. Efekty można wymienić:
1. Brak integracji taryfowej organizatorów transportu publicznego, prowadzący do uruchamiania dublujących się linii, dotowanych przez różne jednostki samorządowe.
2. Niefortunna i niekorzystna pięcioletnia umowa Urzędu Marszałkowskiego z Przewozami Regionalnymi, która przyniosła więcej szkód niż pożytku.
3. Powtarzające się, nieprzemyślane likwidacje pociągów bez uwzględnienia faktycznych potrzeb transportowych, takich jak: liczba pasażerów, czy kursowanie w godzinach szczytów przewozowych.
4. Nieumiejętna reaktywacja linii kolejowych, bez rozeznania ich zasadności i spełnienia założeń (Bytom - Gliwice), przy jednoczesnym zaniedbaniu i całkowitej likwidacji połączeń wcześniej istniejących (np. Bielsko-Biała - Cieszyn, Jaworzno Szczakowa - Dąbrowa Górnicza Ząbkowice, Tarnowskie Góry - Opole, Żywiec - Sucha Beskidzka), dla których nie ma alternatywy w postaci innego środka transportu.
5. Likwidacja pociągów na stykach z sąsiednimi województwami, powodująca odcinanie powiatów od dojazdu w niektórych kierunkach, tylko dlatego, że leżą przy granicy województwa (Bielsko-Biała - Wadowice, Katowice - Oświęcim, Tarnowskie Góry - Opole, Żywiec - Sucha Beskidzka).
6. Realizacja polityki "wygaszania popytu" polegającej na pozostawieniu 2-3 par pociągów na dobę na wybranych liniach (Katowice - Oświęcim, Mysłowice - Oświęcim, Rybnik - Bielsko-Biała).
7. Brak umiejętności negocjacyjnych na styku Urząd Marszałkowski - Przewozy Regionalne i brak audytu pokazującego rzeczywiste koszty działalności przewoźnika.
8. Kupowanie niewielkiej ilości nowego taboru dedykowanego tylko jednej wybranej linii kolejowej w naszym województwie (Gliwice - Częstochowa).
9. Brak inwestycji w oszczędne, niskopojemne szynobusy elektryczne, które pozwoliłyby na oszczędności w eksploatacji i poprawiły komfort podróży.
10. Brak zaangażowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Unii Europejskiej na rzecz poprawy infrastruktury kolejowej (Województwo Śląskie należy do dwóch, które nie zgłosiło żadnego projektu dotyczącego poprawy infrastruktury kolejowej, a jednocześnie posiada linie kolejowe w najgorszym stanie).
Konsekwencji nie ponosi jednak, ani kadra zarządzająca Śląskim Zakładem Przewozów Regionalnych, ani władze województwa. Spadają one wyłącznie na pasażerów i mieszkańców naszego regionu którzy ze swoich podatków utrzymują ten bałagan.
Nasz region staje się prowincją komunikacyjną, a z racji tego, że jest to prężny gospodarczo i ludnościowo obszar w większym stopniu od innych województw ponosimy tego skutki. Mniej ekologicznych pociągów to zarazem: więcej samochodów na drogach, mniej miejsc parkingowych, zwiększenie się zanieczyszczenia powietrza, więcej wypadków i mniejsza mobilność ludności. Nie mając alternatywy mieszkańcy bezpośrednio ponoszą większe wydatki na dojazdy transportem indywidualnym.
Usamorządowienie kolei na Śląsku nie zapobiegło jej destrukcji. Co więcej, widać wyraźnie, że kolej działa tu gorzej niż w czasach PKP. W naszym województwie następuje skuteczne zwijanie się transportu kolejowego. Powołanie Kolei Śląskich jak na razie nie zmieniło tej tendencji.
Czas aby społeczeństwo naszego województwa powiedziało: dość! Rząd twierdzi, że nie ma zbyt wielu możliwości obniżenia ceny paliwa. Z drugiej strony władze województwa chcą nam utrudnić życie ograniczając i pogarszając jakość transportu publicznego. To są działania antyspołecznie, uzależniające nas od wielkich przedsiębiorstw dostarczających ropę naftową, które zarabiają krocie na zwiększeniu ruchu samochodowego.
Panie Marszałku, kolej na Śląsku nie jest modelową kolejką PIKO. Jeśli powiedział pan "A" w sprawie powołania Kolei Śląskich to proszę powiedzieć "B" w sprawie jak najszybszej poprawy jakości transportu kolejowego na całej sieci województwa. Skoro Śląski Zakład Przewozów Regionalnych dąży do samounicestwienia to apelujemy o przejęcie całości przewozów przez Koleje Śląskie, jednocześnie zatrzymując proces likwidacji połączeń jaki zaproponowano od 1 marca i czerwca bieżącego roku. Prosimy mieszkańców naszego województwa o sprzeciw wobec obecnych działań władz województwa, które krótkofalowo zmniejszą nakłady budżetu, ale utrudnią życie wielu mieszkańcom. Teraz zlikwidują pociągi w Żorach, Cieszynie, Lublińcu czy Bytomiu. Następnym razem w innych miastach województwa.
Z poważaniem
Łukasz Wała, Adam Gajda, Arkadiusz Palla
Zarząd Stowarzyszenia Rozwoju Kolei Górnego Śląska
www.srkgs.pl
Zapraszamy do obejrzenia sentymentalnych zdjęć kolei z lat 1994-2008 http://www.nowiny.pl/81586-kolej-na-starych-fotografiach.html
Pisma już poszły właściwie wszędzie gdzie się dało i właściwie pisał kto mógł. Ale bombardowanie PLK, Marszałka i naszych posłów z regionu mailami uważam za rzecz o tyleż pożyteczna jak i pożądaną :) Trzeba im piętać po deptach :)
Ktoś to zrobił już za nas ale teraz należy wysyłać jakieś swoje pisma do władz województwa i samorządów.
Pomyślcie czym ludzie do pracy mają dojechać.Pociągi nie pasują ,drogi zapchane autami,a ekologia???Jak dostać się z Chałupek do Rybnika?? jestem za wystosowaniem pisma w tej sprawie do konkretnych władz!!!Na związki nie można liczyć myślą tylko o swoich posadkach....horror
Czy podróż samochodem jest rentowna? - trzeba go zakupić, zapłacić ubezpieczenie, lać paliwo, myć, wymieniać opony, naprawiać etc... Jak widać po działalności krajów, w których kolej działa, to jednak nie chodzi o jakiś wielki biznes, z którego muszą być szalone pieniądze. Nie wszystko jest przeliczalne bezpośrednio na kasę. Sieci kolejowe zostały kiedyś zbudowane przez raczej mądrych ludzi i należy wykorzystać to co już mamy. Sam transport towarów już daje duże korzyści. Ale tu stajemy do walki minn z firmami, które zarabiają na transporcie towarów drogami, no i jak widać z maruderami, którzy właśnie zakupili golfy i nie dopuszczą do siebie innej możliwości komunikacji jak tylko swoim golfem...
miało być do jasiu psota . sory.
Jasiu - nie pierwszy to raz gdy ktos sie podszywa pod piszących - mój nick 'mazud został podmieniony przez redakcje. Więc podjeta została przeze mnie próba zalogowania sie pod hasłem "mazud pierwszy" - niestety po wstepnej akceptacji - znów mnie odrzuca. To forum jest do doopy a admini rozrabiaja jak pijane zające. Podejrzewam , ze powyzszy post zostanie bądx zbanowany bądż wyminusowany w 3 minuty.
Chciano sprywatyzować Koleje Mazowieckie (odpowiednik KŚ) i okazało się po zrobionej analizie zleconej przez Urząd Marszałkowskie tego województwa, że prywatyzacja kolei się nie opłaca... http://www.rynek-kolejowy.pl/30712/Nie_bedzie_prywatyzacji_Kolei_Mazowieckich.htm Przewozy pasażerskie nigdzie poza Japonią nie są rentowne. W Japonii są dlatego, że tam są ogromne obostrzenia dotyczące poruszania się samochodem. Tam pociągami jeżdżą dzikie tłumy ludzi. A do centrów miast nie wolno wjeżdżać autami albo wjeżdżają tylko ci którzy opłacą wysokie myto.
Jeżeli osoba, która 45 minut temu była łaskawa podpisać się jako ja chce porozmawiać, to jestem do dyspozycji.
UWAGA: poprzedni post (z Einsteinami) nie został napisany przeze mnie.
Szkoły dochodu raczej nie przynoszą bo są pańswowe i żle zarządzane. niektórzy tutaj ze szkół wynieśli same komunistyczne przyzwyczajenia, a myślą że są Einsteinami.
no i nie będzie stołków do obsadzania swoimi "fachowcami z Bożej łaski" za 5-10 tyś.
Szkoły też dochodu raczej nie przynoszą. I przypuszczam, że niektórzy tutaj też byliby za likwidacją, bo wiele z nich nie wynieśli.
ja też uważam,że to co można należy sprywatyzować,tylko wtedy nie bedzie marnowania publicznych pieniedzy,publiczny pieniądz bedzie wydawany w sposób racjonalny,
piszę jak byk o prywatyzacji. Wszystko prywatne musi być rentowne. Złobki in przedszkola też powinny być prywatne.
Piszesz na serio czy żartujesz? Bo jeśli uważasz że PKP należy zlikwidować to ja proponuję likwidację żłobków i przedszkoli - są cholernie nierentowne!
JAk coś nie jest rentowne to powinno być zlikwidowane. PKP powinno być dawno sprywatyzowane i było by po problemie. Niech się prywatny właściciel martwi jak uzyskać dochodowość.
tia kolej ekologiczna toś pieprznoł nazwe buhaha śmieszny jesteś jak ta nasza kolej którą trzeba zlikwidować.
A po co nam smrodliwe auta, które zanieczyszczają powietrze i pozostaje po kierowcach gigantyczna ilość śmieci na parakingach i poboczach. Ile terenów w miastach bezpowrotnie marnuje się na głupie stacje benzynowe i parkingi? Po prostu dramat! A kolej jest ekologiczna!
jak wam w domu z kibla jedzie, to wrzucacie dynamit i idziecie srać do sąsiada?
jasiu psota co ty nie jażaszy co rybnik_090 pisze chodzi mu o syf w wagonach i ma rację bo tak jest syfi ubustwo a toalety jak wyglądają porażka, równiez jestem za likwidacją
@rybnik_090: "brudne smrodliwe koleje"? Kiedy ostatnio jechałeś? Bo u nas zwłaszcza elektryczne jeżdżą...
do luk i tu się myliśz bo to nie mój rocznik o wiele starszy jestem i powiedz szczerze po co nam te brudne smrodliwe koleje?? po nic oszczędność przy zlikwidowaniu kolei to jeden wielki plus
http://www.nowiny.pl/80990-odcinaja-raciborz-od-swiata.html - jak zwykle jestem za kontynuowaniem dyskusji u źródła. Ale to dopiero jest numer!: http://www.rynek-kolejowy.pl/22190/Opolszczyzna_Sciezki_rowerowe_w_miejsce_torowisk.htm - obym zdążył tam dojechać, zanim urzeczywistnią swoje idiotyczne pomysły. Do tej pory droga do cukrowni w Cerekwi była bez dziur. Ale już węgiel wożą ciężarówkami...
dobry początek, jestem za, potem trzeba się spotkać z odpowiedzialnymi za wszystkie decyzje szkodliwe dla kolei i im jeszcze raz wszystko wyoślić i zmusić do działania, jak będzie potrzeba to nawet szukać winnych w Warszawie, bo tam są podejmowane decyzje.
A może jakiś protest zorganizować? Jakiś heppening? Ludzie piszcie i dzwońcie z oburzeniem do Urzędu Marszałkowskiego! Nie pozwólmy draniom ograniczać możliwości przemieszczania się!
Co do listu to brawo! W zasadzie pod każdą tezą mógłbym się podpisać. Fajnie że są ludzie, którzy potrafią swój czas poświęcić na rzecz jakieś wspólnej sprawy. Kolej to też miejsca pracy - mniej pociągów oznacza mniej miejsc pracy, a przecież każde miejsce pracy powinno być na wagę złota. A takich głupków jak raciborzanin_mirek czy rybnik_090 wysłałbym do Niemiec, Holandii albo Austrii. Pociągi funkcjonują znakomicie i bardzo dużo ludzi z nich korzysta, a dworce kolejowe to prawdziwe centra komunikacyjno-handlowo-usługowe w miastach.
Chłopaki z SRKGS brawo !! Mocne i dosadne !!
rybnik_090 rozumiem , że częscią nika jest twój rocznik to wiele wyjaśnia... podrośniesz to zrozumiesz... na razie wybaczam Ci ignorancję... raciborzanin_mirek to samo się Ciebie tyczy ...
A ja uważam, że powinno się zakazywać ruchu samochodowego w centrach miast. Spaliny z aut są bardzo mocno rakotwórcze i przyczyniają się w dużej mierze do tworzenia smogu. Poza tym kupując paliwo bogacimy rosyjskie koncerny naftowe. Auta to jednym słowem szkodniki!!!
rybnik_090 ma święta rację zamiast tych torów mogliby zrobic lepsze lub więcej tras dla samochodów lepiej by to nam wyszło, a kolej niech likwiduja popieram.
List otwarty zawsze wraca do nadawcy więc nie wiem w czym podnieta----hahahaaaa
Nie wiedziałem że Arteks / Menda Rybnicka jest w zarządzie SRKGS :lol:
Ręce precz od kolei!
Panowie chyba nie wiedzą o tym ,że koleje śląskie tak wykolegowały pracowników PKP, że kupują sobie bilety na dojazd do pracy płatny 100%,ponieważ koleje śląskie nie mają żadnej konkurencji.Więc o czym wy piszecie.!
Mocny list....ale sa tam same słowa gorzkiej prawdy. Popieram w 100% i podpisuje sie pod nim
Jakie usamorządowienie ??? Przewozy Regionalne to dalej centralnie sterowana spółka to ze marszałek ma około 9 % udziałow niewiele zmienia bo każde województwo ma pare procent a i tak decyduje centrala - pretensje nie do tego kto naprawde odpowiada. To tak jak za złe zasady kontraktowanie usług szpitali obwiniać powiat który nominalnie zarzadza szpitalami a nie NFZ i ministerstwo. To jest oczywiście moje zdanie co oznacza że nie znając wszystkich faktów moge się mylić .
przydal by sie osobny list otwarty w sprawie szlaku Rybnik-Wodzislaw-Chalupki
Nie każdy ma swój samochód -i niestety to tez trzeba brać pod uwagę.A niestety do lekarza trzeba się dostać nawet do Katowic czy Opola.Tak więc popieram powyższy art.A ten przemądrzały rybnik_90 niech pilnuje swojego nosa.
kiedyś jeżdziłem trasą Wodzisław-Chałupki i25 lat temu pociąg w kilku miejscach jechoł 5 km/h i nic nikt z tym nierobjył teraz trzeba całość robić od nowa byle by nie tak jak te autostrady jeszcze nima a już som zepsute pozdrawiam