Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Na tunelu powstanie ścieżka powstań śląskich

Jeszcze w tym roku na tunelu kolejowym powstanie ścieżka powstań śląskich. - Tę ścieżkę tak naprawdę wydeptali mieszkańcy. Skracają sobie tędy drogę np. z osiedla Orłowiec do biblioteki, orlika czy ogniska pracy pozaszkolnej przy ul. Mickiewicza.

Początkowo myśleliśmy, żeby wykonać tu ścieżkę rekreacyjną. Ale potem wpadłem na pomysł, żeby utworzyć ścieżkę powstań śląskich, zwłaszcza, że tunel jest z nimi związany – mówi Marcin Połomski z referatu urbanistyki i architektury Urzędu Miasta w Rydułtowach, autor koncepcji ścieżki powstań śląskich.

Na tunelu toczyła się jedna z walk I powstania śląskiego. W jej trakcie 18 sierpnia 1919 roku poległ pierwszy powstaniec Jerzy Demczyk. Jego śmierć upamiętnia obelisk znajdujący się w mało widocznym miejscu niedaleko ul. Raciborskiej. Koncepcja zakłada przeniesienie obelisku w pobliże ścieżki. Trasa zostanie wyłożona kostką. - Ścieżka ma 3 załamania. Wymyśliłem więc, aby na każdym załamaniu ustawić tzw. słup pamięci dotyczący jednego z powstań. Mogłyby na nim pojawić się krótkie informacje i mapki zasięgu powstań – mówi urzędnik.

- Zadanie chcemy zrealizować w tym roku. Na razie jesteśmy na etapie zlecania projektu. To nam pozwoli opracować kosztorys – mówi Mariusz Szewczyk, naczelnik wydziału infrastruktury miejskiej.

32 komentarze

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~ymil (213.238. * .172) 29.04.2012 19:30
oceniono 9 razy
9
Zgłoś

Wszystkim co tu piszom chciolbych opowiedziec historia ;Wielkigo powstanca;Dembczyka,na podstawie relacji niezyjacego juz naocznego swiadka tamtych wydarzyn,niejakigo pana Bortla z Czernicy.Dembczyk Jerzy w chwili smierci mial lat 19,a zginal przez niefrasobliwosc swojego dziadka,ktory nalezycie nie zabezpieczyl posiadanego przez siebie karabinu {tudziez flinty}przed osobami nieodpowiedzialnymi.Wnuk Jerzy skradl mu bron,i udal sie w strone tunela,ktorego strzegli przed wysadzeniem dwaj weterani niemieccy.Ukryl sie w trawie,po czym oddal w ich kierunku strzal.Jeden z zolnierzy udajac postrzelonego osunal sie na ziemie,co sklonilo naszego bohatera do wychylenia sie z ukrycia,po czym zostal smiertelnie trafiony przez drugiego z zolnierzy.W pobliskim internacie stacjonowaly wojska francuskie i wloskie,ijeden z oficerow wloskich ,wraz z kilkoma zolnierzami przyjechal konno,w celu wyjasnienia smierci mlodego chlopaka.Caly przebieg zdarzenia zostal wyjasniony i skrupulatnie opisany w raporcie,z ktorym potem po latach nie wiadomo co sie stalo.Cala te historie opowiadalem starszemu panu pod koniec lat 70-tych xx w.Czlowiek ten wyrazil ogromne zdziwienie moja wiedza na ten temat,przestrzegl mnie przed opowiadaniem tej historii,ale potwierdzil prawdziwosc tamtego wydarzenia.PRL na gwalt potrzebowal bohaterow, wiec z tego mlodego czlowieka takiego zrobili.Szkoda mlodego zycia tak tragicznie zakonczonego,ale zeby od razu przestawiac pomnik?Jrzy Dembczyk jest pochowany na cmentarzu,wraz z innymi powstancami,i mysle ze to powinno wystarczyc.Po co od nowa budzic emocje,niech spoczywaja w spokoju.

~ymil (213.238. * .172) 29.04.2012 18:38

Najmocni przeproszom, joch chciol zganic za gupota tego co sie podpisol;Oberschlesien komando;a trefiylo na kogo innego,jeszcze roz przeproszom.

~ymil (213.238. * .172) 29.04.2012 18:30

Czytom te wypociny,tego co sie podpisol :podpisz sie:,chopie opanuj sie,ty popiyrosz mordowani swoich ziomkow,i nawolujesz do tego w 21 wieku?Ty sie czlowieku zglos na Gliwicko do Rybnika,tam niech Ci rychtyg leb zbadajom,choc czuja ze to niewiela do,bo na stan twojigo umyslu nie wynejdli jeszcze nazwy.

~Orłowiec (188.0. * .21) 20.04.2012 08:23
oceniono 11 razy
11
Zgłoś

Brakuje im tych wieców i "czynów społecznych " gdzie mogli żrać za darmo .

~menel (188.0. * .21) 19.04.2012 15:19
oceniono 8 razy
8
Zgłoś

na tunelu to na razie szczury w fuzbal graja ,tak jak w większości w Rydułtowach

~hanys . (188.0. * .21) 19.04.2012 13:10
oceniono 9 razy
5
Zgłoś

@Anaberg - przejechoł rzech cało brama Morawsko na kole i powiem Ci że u nas na Śląsku drogi momy dużo lepsze .Czechy mają autostrady ,a reszta dróg w gorszym stanie niż u nas jedna nasza autostrada A1 oposze Czechy ze trzy razy i to jest prowda .. ): A rzodnych pomników na tonelu se nie życza ,zrobcie porządny chodnik bo to służy normalnym ludziom ,a nie następne sanktuarium co byście hahary mieli co roku okazja do świętowanio i żarcia za nasze pieniądze .

~Rydułtowik (188.0. * .21) 19.04.2012 13:01
oceniono 15 razy
13
Zgłoś

Pies jak nie ma co robić to ja......a liże . Dedykuję to pomysłodawcy.

~Do Górny Śląsk (80.238. * .20) 18.04.2012 20:11
oceniono 7 razy
7
Zgłoś

I tym się powinni zająć historycy odkłamując pewne sprawy. Natomiast mam serdecznie dość stawiania kolejnych pomników powstańcom jak również pietnowania kultury niemieckiej która w dużej mierze przyczyniła się do gigantycznego rozwoju Śląska zarówno kapitałem, mentalnością jak i techniką i wiedzą. Trzeba docenić Godulę, Donnersmarcków , Schoenów, Redenów, Ballestromów itd. A nie tylko powstańców którzy chowali się pod mostami ze strachu...

~Anaberg (109.197. * .189) 18.04.2012 18:13
oceniono 7 razy
7
Zgłoś

Ślońzoki, podźcie sie zjednoczymy!! Żeby walczyć o naszo mało ojczyzna, nasz vaterland, Śląski Kraj. Walczyć w sensie pieniędzy, które my oddajemy Warszawie, a oni nam wracają grosze. Tylko Autonomia Śląska! Taka, jaką przed wojną mieli powstańcy, kierzy walczyli o WOLNY ŚLĄSK. Nasze podatki na nasze wydatki. Chcę mieć takie drogi jak Słowacji, na Morawach, na Chorwacji i w Słowenii. Chcę żyć w mądrym kraju

~Rydułtowik (188.0. * .65) 17.04.2012 15:04
oceniono 16 razy
16
Zgłoś

Teraz mamy tak samo walczyliśmy o wolną Polskę,a wywalczyliśmy demokrację,i to też na skutek różnych politycznych powikłań zostaliśmy z ręką w nocniku,i jeszcze pomniki musimy fundować,żałosne.....

~Górny Śląsk (109.197. * .189) 17.04.2012 14:58
oceniono 15 razy
15
Zgłoś

Jak ginęli niewygodni Ślązacy w II RP ?

JAN KUSTOS , urodzony w Syryni koło Wodzisławia, przywódca separatystów śląskich, zmarł w lipcu 1932 roku. Krewni podejrzewali, że został otruty. Lekarz twierdził, że po śmierci pojawiły się na jego ciele czerwone plamy ...Miał 39 lat.

JÓZEF RYMER - urodzony w Zabełkowie koło Raciborza, pierwszy śląski wojewoda. Był na tym stanowisku zaledwie kilka miesięcy, po czym zmarł nagle na udar mózgu, nieoficjalnie mówiło się o zupełnie innej przyczynie. Jego miejsce szybko zajął urzędnik ze Lwowa. Rymer miał 40 lat, osierocił dziewięcioro dzieci.

FRANCISZEK RADLIK - urodzony w Lublińcu, bardzo ceniony dyrektor kopalni Charlotte, obecnie Rydułtowy koło Rybnika. Zmarł w niewyjaśnionych okolicznościach. Nieoficjalnie mówiono, że zamordowali go powstańcy "śląscy".

WOJCIECH KORFANTY - polski przywódca na Górnym Śląsku. Zmarł zaraz po wyjściu z polskiego więzienia. Jak zeznał jego lekarz, ponoć ściany celi były nasączane arszenikiem.

THEO KUPKA - śląski secesjonista urodzony w Marklowicach koło Wodzisławia, współpracownik Korfantego. Został zastrzelony przez polskich bojówkarzy na oczach ciężarnej żony i dzieci. Miał 35 lat i pięcioro dzi

~Górny Śląsk (109.197. * .189) 17.04.2012 14:19
oceniono 6 razy
6
Zgłoś

po pierwsze należy sobie postawić podstawowe pytanie: dlaczego w ogóle wybuchły powstania śląskie? Bo Ślązacy walczyli o swoje śląskie państwo! Potem na skutek różnych politycznych uwikłań, potoczyło sie tak, jak potoczyło.... Warto czytać i poznawać historię

~radoszowik_ (89.25. * .19) 17.04.2012 14:08
oceniono 10 razy
8
Zgłoś

w dzisiejszych mediach-powstanie śląskie było by nazywane terroryzmem, a walczących terrorystami-przykład Hiszpania i kraj Basków

~Oberschlesien kommando (89.200. * .94) 17.04.2012 04:11
oceniono 6 razy
0
Zgłoś

Bzdury piszecie, kompletne bzdury o powstaniach, tak samo jak poloki piszą bzdury. Obydwa się mylicie. Powstania Śląskie to był największy zryw na tych ziemaiach, ale nie miało na celu przyłączenie sie do polski, miało na celu niepodległość Śląska, Śląska w pełni wolnego od Niemców i Poloków, niestety Ślązoki popełnili kilka błędów, pierwszy błąd to było masowe korzystanie z polskiego uzbrojenia, a drugi błąd to było korzystanie z polskich oficcerów, bo powstance swoich nie mieli. Dwa błedy które spowodowały, że śląsk został wcielony do polski w ramach autonomii. Gdyby Ślązoki sami produkowali amunicja i broń, oraz gdyby korzystali tylko z swojej kadry dowódczej, to wtedy śląsk mógł by stać się wolny, nawet jak by miało dość do wojny z polską. Więc poczytajcie fachową literaturę o powstaniach, za nim znów te pierdoły zaczniecie pisać. Powstaniec to był żołnierz śląski, żołnierz świadomy swojej tożsamości i wiedział że walczy za śląsk, tu nie o polskę chodziło. A to że zabijał swoich wrogów, to normalne. Żołnierz musi zabijać swoich wrogów i przeciwników, inaczej sam zginie. Powstaniec powinien być bezwzględny i zabić każdego przeciwnika. To była wojna, tam nie ma litości ani współczucia, powstance i tak za mało ludzi zabili, a ci co wtedy popierali Niemców, to byli wrogami Ślązoka, bo Niemce byli barierą do uzyskania niepodległości przez Śląsk, więc nie idzie mowić że po stronie Niemieckiej walczyli Ślązązocy, bo wtedy idea nie była taka że Śląsk bedzie polski, ale idea miała być taka że Śląsk bedzie niepodległy, ten kto walczył wtedy po stronie Niemieckiej, był przeciwnikiem niepodległego Śląska, więc ślązokiem nazywać go nie można.

~Podpisz się... (91.214. * .89) 16.04.2012 18:31
oceniono 7 razy
5
Zgłoś

a pseudoślązak Kutz wciska falsz swoimi filmami

~rydultowik (109.197. * .189) 16.04.2012 18:22
oceniono 14 razy
14
Zgłoś

Gratulacje! Cóż to za wyczyn urzędu, że upamiętnia fakt, iż jeden Slązak mordował drugiego Ślązaka. A Polakom aż się ręce trzęsły do niemieckich kopalń, bez których Polska byłaby nędzarzem. Powstania były polityczną manipulacją, Ślązacy wcale sobie nie poprawili przez nie bytu

~Schlesier! Nicht Pole (109.197. * .189) 16.04.2012 17:02
oceniono 10 razy
10
Zgłoś

Polacy wyremontowali sobie swoje zamki i dworki, a nasz Śląsk idzie w ruinę. Nie ma pracy, drogi dziurawe, ludzie mają dość wszystkiego, za to na każdym kroku będziemy mieli pomnik powstańców. Jest to normalne państwo?

~Szachta (109.197. * .189) 16.04.2012 16:51
oceniono 9 razy
9
Zgłoś

Zgadzam się z przedmówcami! Dość już tej polskiej mitologii powstańczej na Śląsku! Jeśli już coś koniecznie chcecie upamiętnić, to może właśnie śląską myśl techniczną w państwie niemieckm, zabytki industrialne na Śląsku, które w Polsce z taką niechęcią się utrzymuje przy życiu. Przykład? Proszę bardzo : kopalnie soli Bochnia i Wieliczka dostają z budżetu państwa miliony złotych na utrzymanie. Jedna z najstarszych śląskich kopalń Hoym Gruba w Niewiadomiu nie dostaje ani grosza! Jest to wstyd dla urzędników, że robią kolejną niepotrzebną rzecz. Po co komu takie ścieżki? Ludzie dobrze wiedzą i WIDZĄ jaka jest prawda

~Podpisz się... (91.214. * .89) 16.04.2012 16:23
oceniono 9 razy
9
Zgłoś

moj starzik tysz godoł że do powstanio szly lebry co im sie robić nie chciało

~taka prawda (83.26. * .205) 16.04.2012 16:21
oceniono 10 razy
10
Zgłoś

Euro na ślasku nie zrobili zakłady przenoszą w głąb kraju bo to nie Polska za to pomniki nam każą robić za nasze pieniadze.

>Bergmann 16.04.2012 15:41
oceniono 8 razy
8
Zgłoś

Zgadzam sie z Antypowstańcem.Tak zwani powstańcy zamordowali dyrektora kopalni Franciszka Radlika i rabowali sklepy.Mój starzik jak żył zawsze twierdził ,że to były chachary i nic wert.Nie zasługują na żadne pomniki.Bergmann

>Bergmann 16.04.2012 15:37
oceniono 6 razy
6
Zgłoś

Zgadzam się z Antypowstańcem. Tak zwani powstańcy zamordowali dyrektora kopalni Franciszka Radlika i rabowali sklepy.Jak żył mój starzik to zawsze twierdził ,że to byly chachary i nic wert.Oni nie zasługują na żaden pomnik.

~Pomnik PRL-u (83.5. * .210) 16.04.2012 09:53
oceniono 7 razy
7
Zgłoś

Najpierw gorole z Warszawy zrobili u nas powstanie, potem po wojnie nawieźli goroli by wyrwać z pod ziemi śląskie bogactwo a teraz pozostawili zrujnowany i okradziny śląsk każąc nam stawiać patriotyczne pomniki. Rodem z PRL-u i ZSRR, gdzie też kazali stawiać pomniki swoim wyzwolicielom.

~Rydułtowik (188.0. * .65) 16.04.2012 08:12
oceniono 14 razy
14
Zgłoś

A ile to znowu będzie kosztowało podatników, bo nie przypuszczam że to będzie z kieszeni naszych włodarzy i rajców, nie mogę jakoś doszukać się kosztów w artykule, no ale cóż Rydułtowy pomnikami stoją, nie dziwota burmistrzem jest osoba która na pomnikach została wychowana,i wie że kamień to najtwardsza i najtrwalsza pamięć, przypominająca o nas nawet gdy nas już niema......cena nie jest istotna jeżeli nie pochodzi z naszej kieszeni -czy nie tak panie Marcinie.

~j@siek (83.29. * .49) 15.04.2012 17:17
oceniono 5 razy
5
Zgłoś

i jeszcze jedno... powstaniec nazywał się DEMBCZYK. Trochę wstyd dla autora

~j@siek (83.29. * .49) 15.04.2012 17:14
oceniono 5 razy
5
Zgłoś

jestem tego zdania co Roki, odkąd pamiętam pomnik tam stał i niech tak zostanie. A poza tym nie wiem czy to jest najszczęśliwszy pomysł, czy te zmiany są konieczne? Dodam, że jestem rodowitym rydułtowikiem związanym z tą okolicą :)

~Roki (91.207. * .156) 14.04.2012 22:47
oceniono 6 razy
6
Zgłoś

Obelisk upamiętniający powstańca Demczyka powinien zostać na swoim miejscu.

~Polska bylejakość (83.26. * .122) 14.04.2012 22:08
oceniono 11 razy
11
Zgłoś

Robotę lepiej mieszkańcom Śląska dajcie,a nie wciskajcie im tych polskich bzdur!Tylko wam flagi w głowach i te pomniki!Co za naród.Pomniki na każdym rogu,a robota za granicą,co?Typowo polskie myślenie....

~Antypowstaniec (80.238. * .20) 14.04.2012 21:35
oceniono 10 razy
10
Zgłoś

Ten tunel powinno się promować bo to cenny zabytek inżynieryjny z połowy XIX wieku. Ale żeby promować powstania śląskie? Co one dały naszemu regionowi poza wzrostem bezrobocia w latach 20. i biedą, a także bratobójczymi walkami inspirowanymi z Warszawy i Berlina? Skończmy z mitologią powstań śląskich wykreowaną w czasach PRL!

~do ~pytanie (188.0. * .24) 13.04.2012 17:45
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

czytanie ze zrozumieniem się kłania!!!

~Gringo666 (188.0. * .199) 13.04.2012 15:14
oceniono 4 razy
4
Zgłoś

chodzi o ściężkę nad tunelem

~pytanie (80.238. * .12) 13.04.2012 15:03
oceniono 4 razy
-4
Zgłoś

to pociągi juz tam nie jadą?