Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Referendum w sprawie likwidacji straży miejskiej?

Kongres Nowej Prawicy domaga się likwidacji straży miejskiej w Rybniku i Wodzisławiu.

Działacze partyjni chcą, by w sprawie straży miejskiej wypowiedzieli się mieszkańcy Rybnika i Wodzisławia. – To jest zupełnie nieefektywna i nieopłacalna instytucja. Rybnik kosztuje ona ok. 3,3 mln zł, natomiast Wodzisław niecałe 2 mln rocznie – mówi Szymon Kempny, prezes rybnickiego oddziału Kongresu Nowej Prawicy. Dodaje, że już w maju ruszy przygotowanie referendum w Rybniku. W Wodzisławiu procedura ma się rozpocząć pod koniec wakacji. Aby referendum mogło się odbyć Kongres Nowej Prawicy musi zebrać ok. 4 tys. podpisów wodzisławian (10% uprawnionych do głosowania). Żeby było ważne musi wziąć w nim udział co najmniej 12 tys. mieszkańców (30 % uprawnionych do głosowania). Wynik będzie rozstrzygnięty jeśli za jednym z rozwiązań opowie się ponad 50 % uczestników referendum.

(raj)

61 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~obywatel RP (83.238. * .46) 01.07.2012 21:59
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

i ja jestem za likwidacja

~jestem za likwidacja SM (83.238. * .46) 01.07.2012 20:21
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Gdyby Straż Miejska pracowała w godzinach nocnych od 18.00 do 6.00 to miało byto sens w jej dalszym utrzymywaniu. Patrole nocne dzielnic to powinno należeć do jej obowiązków ale obsługa fotoradaru, śledzenie monitoringu gdzie kto źle zaparkował, i poruszaniu się tylko w okolicy śródmieścia to nie poprawia bezpieczeństwa. Jeżeli źle zaparkowany samochód stwarza większe zagrożenie od napadów, kradzieży, rozbojów itd. to w Rybniku Straż Miejska spełnia te kryteria. Jestem za likwidacja tej jednostki.

~zorro30 (193.150. * .132) 27.05.2012 20:10
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

Po twojej składni widać, że skończyłeś z trudem podstawówkę!! Nie patrolów ośle!!

~Ja wklejam ty klikaj (188.137. * .3) 26.05.2012 13:53
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

Ja wklejam ty klikaj:Policja jest wycofywana w formie posterunków generujących koszty. Nie słyszałem o zmniejszeniu patrolów lub ograniczenie interwencji na jakimkolwiek ternie, dzielnicy czy też miejscowości. Czu straż miejska ma swoje posterunki w tych miejscach? Więc nie pieprz głupot!

~głosuję za likwidacją (188.137. * .3) 26.05.2012 13:13
oceniono 14 razy
-14
Zgłoś

Widać że służba nie drużba w straży miejskiej, no to powtórka: Policja jest wycofywana w formie posterunków generujących koszty. Nie słyszałem o zmniejszeniu patrolów lub ograniczenie interwencji na jakimkolwiek ternie, dzielnicy czy też miejscowości. Czu straż miejska ma swoje posterunki w tych miejscach? Więc nie pieprz głupot!

~głosuję za likwidacją (188.137. * .3) 26.05.2012 11:29
oceniono 22 razy
-22
Zgłoś

Policja jest wycofywana w formie posterunków generujących koszty. Nie słyszałem o zmniejszeniu patrolów lub ograniczenie interwencji na jakimkolwiek ternie, dzielnicy czy też miejscowości. Czu straż miejska ma swoje posterunki w tych miejscach? Więc nie pieprz głupot!

~Log (46.112. * .119) 26.05.2012 11:24
oceniono 20 razy
20
Zgłoś

Porządek utrzymuje Straż Miejska. Policję wycofuje się z dzielnic Rybnika. Kto ma zapewnić bezpieczeństwo obywatelom?

~Likwidacja Straży Miejskiej (83.30. * .14) 25.05.2012 16:06
oceniono 34 razy
-30
Zgłoś

Komentarz poniżej pewnego poziomu [Wyświetl komentarz] Likwidacja Straży Miejskiej nie powstała z żadnej partii politycznej. Profil na facebook utworzyli mieszkańcy Rybnika więc proszę nie upolityczniać tej inicjatywy. Wezwaliśmy wszystkie partie polityczne do poparcia inicjatywy likwidacji Straży Miejskiej w Rybniku. Nasze petycje można znaleźć na facebook.

~głosuję za likwidacją (188.137. * .3) 25.05.2012 15:43
oceniono 32 razy
-32
Zgłoś

Komentarz poniżej pewnego poziomu [Wyświetl komentarz] to znaczy że tam trzeba przenieść straż miejską! :) Tu wystarczy policja.

~mmmmmmmmm (195.238. * .147) 25.05.2012 15:16
oceniono 33 razy
33
Zgłoś

Może wyprowadź się do Egiptu, tam można robić prawie wszystko. Śmieci wyrzucisz do rzeki, parkować będziesz na zakazach. Udanej podróży.

~głosuję za likwidacją (188.137. * .3) 25.05.2012 14:00
oceniono 28 razy
-28
Zgłoś

hm, a te wszystkie + i - dają przed "służbą" czy w trakcie na etacie? Śmieszne są te wpisy nad utratą pracy i wyżywieniem rodziny! A ile ludzi skasowali za pierdoły co przeniosło się na odebranie dzieciom masełka do chleba?

leonczart 25.05.2012 12:57
oceniono 28 razy
-26
Zgłoś

To po prostu darmozjady i nieroby . Zlikwidować . Tylko potrafią wypisywać mandaty . Miasto za te pieniądze może wybudować porządny parking kilku poziomowy a nie wszystko sprzedawać pod markety . Trzeba zrobić coś dla ludzi a nie ich tylko karać .

~lisik (83.30. * .166) 23.05.2012 12:47
oceniono 27 razy
-27
Zgłoś

a wcale nie

~kola (83.4. * .157) 22.05.2012 11:03
oceniono 27 razy
27
Zgłoś

tylko prawo

~+++ (188.137. * .81) 13.05.2012 20:56
oceniono 53 razy
53
Zgłoś

A ja napiszę krótko - wystarczy przestrzegać przepisów, a straż, policja, itp. staną się zbędne lub będą mogły zająć się konkretnymi sprawami. Niestety "plują" zawsze ci, którzy mają najwięcej na sumieniu. I to tyle w temacie, dziękuję.

~Do poniższych wpisów (188.137. * .81) 13.05.2012 20:52
oceniono 50 razy
44
Zgłoś

Strażnicy w całym kraju to tacy sami ludzie jak inni pracownicy. Wykonują polecenia swoich przełożonych i to właśnie ich w pierwszej kolejności powinno się rozliczyć. Np.: Wójt Gminy Kobylnica (pow. słupski - 11 tys. mieszkańców) założył sobie tylko i wyłącznie straż fotoradarową. Pieniądze pochodzące z „mandatów fotoradarowych” stanowiły 99,9 proc. I co, może to sami strażnicy wpadli na ten pomysł? Może sami strażnicy z własnej kieszeni zakupili ten sprzęt? Są to też tacy sami ludzie jak my, niejednokrotnie jedyni żywiciele rodzin więc mieli się buntować? Ludzie trochę rozumu, ponieważ czytając niektóre wpisy ręce opadają nad krótkowzrocznością, brakiem wiedzy podstawowych i elementarnych zasad na lini przełożony - pracownik, no i w końcu głupotą niektórych wpisujących!

~Podpisz się... (188.137. * .185) 13.05.2012 20:27
oceniono 39 razy
33
Zgłoś

widać mentalność polaków, jak sie cieszą, że ktoś może stracić prace i wylądować na bruk. Żadna praca nie hańbi.

~1maja życia cie nauczy (188.137. * .185) 13.05.2012 18:57
oceniono 35 razy
31
Zgłoś

zamiast sie straznikom czepiac niech kiecy i kolesiow wyrzucą. Gość nas tak wykołuje z komunikacją, że bedziemy płacili 20zł, żeby sie dostać z "dworca" na maja.

~do czepiających się (88.208. * .116) 13.05.2012 17:38
oceniono 32 razy
-14
Zgłoś

Wielu strażników zamiast pracować i strzec ładu i porządku minusuje wypowiedzi ale spoko radarem kasę nadrobią stojąc i łapiąc debilnych kierowców, pozim poniżej zera

~Polityka (188.137. * .81) 13.05.2012 16:51
oceniono 44 razy
42
Zgłoś

Największymi darmozjadami od pradziejów byli politycy, a nie mięso armatnie. Dlatego jestem za zdelegalizowaniem Kongresu Nowej Prawicy, kolejnego dziwnego i niepotrzebnego nikomu tworu, który po trupach pragnie dojść do władzy. A kolejną ofiarą ich polityki możesz być właśnie ty ...........

~Zbędna polityka (188.137. * .81) 13.05.2012 16:39
oceniono 43 razy
41
Zgłoś

Najpierw zlikwidować zbędne partie polityczne. Ich członkowie nic nie robią poza obietnicami, które nigdy nie zostają zrealizowane! Takie straże to zaledwie kropelka w porównaniu z darmozjadami-politykami. Kiedy wreszcie nasze społeczeństwo to zrozumi ?

~do ja2 (188.137. * .81) 13.05.2012 16:01
oceniono 45 razy
43
Zgłoś

do "ja2". W ogóle nie masz pojęcia o czym piszesz! Jakie oni generują koszty skoro zarabiają na fotoraarach i innych sprzętach do zarabiania kasy. Taka zaledwie 5 osobowa straż z takim sprzętem spokojnie może utrzymać całkiem sporą komendę policji, która nie ma czasu na zajmowanie się takimi sprawami. Właśnie takie straże jak nic w tym kraju potrafią zarobić na siebie i ty doskonale o tym wiesz. A to, że debilni kierowcy pomimo oznakowanych miejsc (bo teraz tak prawo stanowi) dają się jak ....... złapać, to tylko i wyłącznie ich wina !!!!!!!!!!!!!! Każdy kierowca zdał kiedyś pawojazdy, każdy zna się na znakach i wreszcie każdy ma w swoim pojeździe licznik, który wskazuje z jaką prędkością jedzie (dot. to fotoradarów). Ja tylko pozwolę sobie zacytować fragment z jednego z poniższych wpisów - cytat: "zabrać strażom fotoradary i inny sprzęt służący do zarabiania kasy i zagonić ich do egzekwowania porządku typu psie kupy, wysypiska śmieci, wywóz śmieci przez właścicieli posesji, kontrola spalania plastików, ...." Czy sądzisz, że tymi zadaniami zajmie się kiedykolwiek Policja, czy inna formacja, którą wymieniłeś??? Mniemam, że jesteś inteligientnym człowiekiem i doskonale zdajesz sobie sprawę, że NIE !!!

~ja2 (88.208. * .116) 13.05.2012 11:49
oceniono 49 razy
-37
Zgłoś

Komentarz poniżej pewnego poziomu [Wyświetl komentarz] to formacja, która generuje koszty, niewiele nosi, większe kompetencje ma straż , policja i pogotowie, więc pieniądze na te służby a kompetencje podzielić, choćby kasa na ratowniczy motocykl, a drogówka z radarami i tak sobie poradzi, etaty komendantów i zastępców podzielić na etaty dzielnicowych

~Lewica (83.30. * .110) 13.05.2012 11:27
oceniono 40 razy
-36
Zgłoś

Komentarz poniżej pewnego poziomu [Wyświetl komentarz] Zlikwidować straż miejską i owszem.Potem zaraz oszołomów z nowej prawicy co chodzą z flagami pod warszawskie pomniki Dmowskiego i innych oszołomów.

~Podpisz się... (188.137. * .81) 13.05.2012 11:22
oceniono 35 razy
35
Zgłoś

do game over - ogólnie jest tak, że społeczeństwo nie lubi przestrzegać prawa i najlepiej pozbyć się organów je egzekwujących. Każdy z nasz dostał kiedyś jakiś mandat i teraz tylko pojawia się pytanie czy wyciągneliśmy z tego jakieś wnioski, czy szukamy zemsty. Nasze Polskie słynne "Liberum veto" !!! I tak pozostało aż po dzień dzisiejszy. Nie zgadzamy się, negujemy, protestujemy. Teraz wyjdę już poza wszelkie marginesy - czy nie lepiej zlikwidować wszystkie formacje porządkowe, a ludziom rozdać broń i niech jak w czasach dawnego dzikiego zachodu sami stanowią prawo!? Ale do czego to dojdzie.

~emeryt (188.137. * .81) 13.05.2012 11:13
oceniono 35 razy
35
Zgłoś

Do wpisu poniżej. Masz rację, nie można wszystkich osądzać za poszczególne jednostki. To my jako naród pracujemy na nasz wizerunek, a nie jednostka. Przytoczyłeś postać Adolfa. Ja napiszę więcej - czy tam gdzie panuje reżim (Białoruś, Kuba, itp.) wszyscy ludzie są do niczego i należy ich zlikwidować? Napiszę jeszcze więcej. Niestety w tym kraju brakuje jeszcze kilku innych formacji porządkowych, aby niektóre rozpasane grupy społeczne skierować na prawidłową ścieżkę. Praktycznie każdy z nas dziennie jest świadkiem bezczelnego łamania przepisów i to nie tylko tych drogowych. Czasami odbywa się to kosztem życia niewinnych osób. Sama Policja za żadne skarby świata nie jest sama sobie podołać z tymi obowiązkami. Dlatego pytam - czy tak ma być ???

~game over (77.253. * .12) 13.05.2012 11:07
oceniono 33 razy
-33
Zgłoś

Komentarz poniżej pewnego poziomu [Wyświetl komentarz] (do poniżej) "Jakoś nikt nie kwapił się by mu pomóc, zadzwonić na pogotowie, itd..." To się nazywa znieczulica, która w Polsce jest obecna na wszelkich płaszczyznach życia społecznego. Ile razy zdarza się tak, że dzwonisz po pomoc a w słuchawce dyspozytorka pieprzy głupoty, wypytując o wszystko ciebie tylko nie o problem z jakim dzwonisz. Rzeczywistość a idiotyczne procedury to dwa kompletnie inne światy. "Dyspozytor pogotowia odmówił wysłania karetki do 9-letniej Kariny z Szczebrzeszyna (woj. lubelskie). Dziewczynka zmarła. Czy pracownik pogotowia zbagatelizował z pozoru błahe objawy? - To nie do przyjęcia. Odmawiać wysłania karetki? To koszmar - powiedziała sąsiadka rodziny." http://wiadomosci.onet.pl/regionalne/lublin/dyspozytor-pogotowia-odmowil-wyslania-karetki-9-la,1,4962310,wiadomosc.html To pierwszy lepszy przykład jaki znalazłem w kilka sekund. Po co mi pogotowie skoro oni nie muszą udzielać pomocy ???? Dlatego jest w tym kraju jak jest bo wszyscy są bezkarni, jedynie ten przeciętny kowalski zawsze zbiera baty obojętnie jak bardzo się będzie starał!

~do "game over" (188.137. * .81) 13.05.2012 10:53
oceniono 34 razy
34
Zgłoś

do game over - zgadzam się z tym że tych strażników już dawno nie powinno być w tej formacji, ale nie oskarżajmy za to co się stało wszystkich. Nie tak dawno w tym roku z kolei 2 strażników uratowało życie nieprzytomnemu mężczyźnie leżącemu na przystanku komunikacji miejskiej. Jakoś nikt nie kwapił się by mu pomóc, zadzwonić na pogotowie, itd... Trąbiły o tej sprawie praktycznie wszystkie media w kraju. Obarczanie więc winą wszystkich strażników za występek 2 nieudaczników z Katowic przypomina czasy Adolfa H. i Józefa S. Pamiętajmy, że są ludzie i ..........

~game over (77.253. * .12) 13.05.2012 10:29
oceniono 36 razy
-36
Zgłoś

Komentarz poniżej pewnego poziomu [Wyświetl komentarz] ZLIKWIDOWAĆ W TRYBIE NATYCHMIASTOWYM!!! "Dwaj strażnicy miejscy z Katowic odpowiedzą przed sądem za rozbój i pobicie mężczyzny. Do sądu trafił właśnie akt oskarżenia – powiedział Paweł Marcinkiewicz, zastępca szefa Prokuratury Rejonowej Katowice-Północ.

Obaj funkcjonariusze, którzy pełnili służbę 15 listopada ubiegłego roku, dostali zgłoszenie o mężczyźnie pod wpływem alkoholu, który znajdował się w centrum miasta przy ul. Skargi. Strażnicy uprowadzili mężczyznę i wywieźli radiowozem w odludne miejsce na ul. Opolskiej, gdzie go pobili, przeszukali i okradli z 2 tys. zł. Następnie pobitego i ze złamaną ręką zawieźli do izby wytrzeźwień." http://wolnemedia.net/prawo/straznicy-miejscy-pobili-i-okradli-mezczyzne/ Tak się bawi straż miejska i czuje się kompletnie bezkarnie. To nie jedyny przypadek, bowiem na terenie naszego powiatu robią dokładnie to samo. Zlikwidować ten burdel, który kosztuje nas zbyt wiele, a niczego dobrego nie wnosi.

~:-D (188.137. * .81) 12.05.2012 23:04
oceniono 34 razy
34
Zgłoś

Co to za partia - kolejni w drodze do koryta. Po trupach, byle rządzić a potem się "obaczy".

~PL (188.137. * .81) 12.05.2012 23:01
oceniono 35 razy
35
Zgłoś

Likwidacja zbędnych partii politycznych, a w pierwszej kolejności karierowiczów z KNP.

~Przemyślenia (188.137. * .81) 12.05.2012 22:56
oceniono 38 razy
36
Zgłoś

do "Mieszkaniec okolic" - Masz rację, WON z takimi pseudoobywatelami, którym wydaje się, że są pępkiem świata. WON za granicę! Ciekawe, czy tam też będą tacy odważni! Za granicą polaczek siedzi po cichutku, nie wychyla się, a jak zapłaci mandacik to nie komentuje - bo przecież tam jest takie prawo i tak musi być. Oj dziwni są ci Polacy.

~Mieszkaniec okolic (188.137. * .81) 12.05.2012 22:49
oceniono 48 razy
44
Zgłoś

Brawo Straże Miejskie i Gminne! Walić ile wlezie mandaty piratom którym się wydaje że są panami dróg, baranom nieumiejącym parkować, śmieciarzom którzy swoje domowe śmieci wywożą do lasów, leniom którzy palą plastiki w kominach i zatruwają środowisko, psiarzom których pupile walą kupy gdzie popadnie, .... Karać, karać i jeszcze raz karać. Nie przejmować się wpisami o likwidaci SM, bo to piszą tylko ci którzy bezczelnie i nagminniete te przepisy łamią !!! Zwróci się grzecznie takiemu uwagę, to wszyscy wokoło winni, tylko nie on, a i coś głupiego jeszcze na koniec odpowie !!! Pierwsze takich ludzi powinno się .....

~wyjście (88.208. * .148) 12.05.2012 22:43
oceniono 8 razy
-8
Zgłoś

tu potrzebny Kononowicz

~Tomasz W. (188.137. * .81) 12.05.2012 22:34
oceniono 34 razy
32
Zgłoś

Ja jeszcze raz ponowię pytanie: "Szanowny Panie Szymonie Kempny, Prezesie Kongresu Nowej Prawicy! Może wystarczy tylko zabrać strażom fotoradary i inny sprzęt służący do zarabiania kasy i zagonić ich do egzekwowania porządku typu psie kupy, wysypiska śmieci, wywóz śmieci przez właścicieli posesji, .... Średnio inteligientyny człowiek, ba ośmielę się napisać, że nawet mało inteligientny doskonale wie że takimi sprawami w życiu nie zajmie się Policja, czy też inna służba. To nie wynika z ich niechęci do tej roboty lecz z faktu braków kadrowych oraz innych dużo ważniejszych zadań. Więc jeszcze raz pytam Pana Szymona, czy nie przerasta Pana stworzenia czegoś co się przyda nam wszystkim, czy też dla Pana to jest zbyt trudne??? Trochę kreatywności, a może Pan tego zwyczajnie nie potrafi???"

~puchacz kokoszyce (46.204. * .8) 12.05.2012 00:55
oceniono 51 razy
-41
Zgłoś

Komentarz poniżej pewnego poziomu [Wyświetl komentarz] Nieważne czy Nowa Prawica jest potrzebna ,ważne jest to iż Straże Miejskie są niepotrzebne i pora je zlikwidować !!!

~zorro2 (193.150. * .132) 11.05.2012 21:53
oceniono 38 razy
36
Zgłoś

Kto będzie głosować na nową prawicę dać zaraz skierowanie do psychiatry albo zaraz na Gliwicką!!!

~Podpisz się... (91.214. * .89) 11.05.2012 21:34
oceniono 50 razy
-46
Zgłoś

Komentarz poniżej pewnego poziomu [Wyświetl komentarz] kto będzie głosował na Nową Prawice to dać plus

~hanys (188.137. * .68) 11.05.2012 21:06
oceniono 47 razy
-43
Zgłoś

Komentarz poniżej pewnego poziomu [Wyświetl komentarz] zwolnic i to natychmiast a najlepij rozwiazac caly tyn dupny urwidolek razem z um wodzislaw banda zlodzieji

~lll (88.208. * .175) 11.05.2012 20:43
oceniono 47 razy
-43
Zgłoś

Komentarz poniżej pewnego poziomu [Wyświetl komentarz] won z nimi leni utrzymywac!!!!!