Wodzisław występuje z Międzygminnego Związku Komunikacyjnego
Miasto samodzielnie zorganizuje komunikację w granicach miasta. Tańsze bilety dla pasażerów.
Dyskusja na temat MZK trwa od lat. Nasiliła się w lutym. Zarówno prezydent jak i radni nie mają już wątpliwości, że miasta nie stać na członkowstwo w Związku. Roczna dotacja miasta do kursów to ok. 3,2 mln zł. Przewiduje się, że w przyszłym roku kwota ta osiągnęłaby ok. 4 mln zł. Opłaty stale rosną. W 2004 r. dotacja miasta do wozokilometra wynosiła 1,55 zł. W 2012 r. dotacja wynosi już 3,2 zł.
Wielokrotnie próbowano zmniejszyć wydatki poprzez likwidację części kursów. Władze miasta nie wykluczają kolejnych cięć w tym roku. To powoduje niezadowolenie mieszkańców. Inaczej ma być w przyszłym roku kiedy to za komunikację w granicach miasta odpowiadać będzie firma przewozowa lub konsorcjum przedsiębiorstw.
Mieszkańcy mogą zgłaszać uwagi
Zgodnie z prawem decyzja o wystąpieniu ze Związku z początkiem przyszłego roku musiała zapaść do końca czerwca. Radni podjęli ją dzisiaj jednogłośnie. Pod koniec 2012 r. miasto ogłosi przetarg na organizację komunikacji miejskiej w granicach miasta. Z szacunkowych wyliczeń wynika, że uda się to zrobić za ok. 2,3 ml zł (przy stawce 6,3 zł za wozokilometr – najwyższej pojawiającej się dzisiaj w przetargach).
Nowy system komunikacji zakłada lepsze skomunikowanie szkół, osiedli i dzielnic miejskich. Autobusy będą jeździć na pięciu liniach. Na każdej z nich z kolei będzie funkcjonować od 11 do 14 kursów dziennie. Pierwszy autobus wyjedzie ok. godz. 5.00, ostatni ok. godz. 21.00. Miasto nie będzie już finansować linii E-3. Czy będzie ona nadal funkcjonować zależeć będzie od decyzji władz MZK. – Linia ta nie przynosi strat. Moim zdaniem jej utrzymanie leży w interesie MZK – mówi Dariusz Szymczak, wiceprezydent Wodzisławia.
Jest już gotowy wstępny plan konkretnych kursów. Lada dzień będzie można się jemu przyjrzeć na stronie internetowej urzędu miasta www.wodzislaw-slaski.pl. Mieszkańcy do końca lipca mogą zgłaszać swoje uwagi na adres komunikacja@wodzislaw-slaski.pl.
Zniżki dla rodzin wielodzietnych
Od nowego roku o wysokości taryf przewozowych decydować będą wodzisławscy radni. – Z jednej strony narażamy się na zarzut zrywania z 20-letnią tradycją MZK. Z drugiej na pierwszym miejscu musimy stawiać interes mieszkańców. Kończą się możliwości racjonalizacji kursów i cięć. Nie jesteśmy w stanie więcej wpłacać do MZK. Poza tym będziemy mieć nowe możliwości. Chodzi m.in. o wprowadzenie zniżek dla rodzin wielodzietnych w ramach karty 3+. W ramach MZK jest to niemożliwe - mówi prezydent Mieczysław Kieca. Dodaje, że jeśli na runku paliw nie będzie zapaści, ceny biletów autobusowych będą niższe niż w MZK.
Co z kursami pomiędzy gminami
Wystąpienie Wodzisławia z MZK jest ważne z punktu wiedzenia pasażerów przemieszczających się pomiędzy miastami. Wodzisław nie będzie organizował kursów do Pszowa, Radlina czy Rydułtów. Jest to możliwe po zawarciu między miastami stosowanych porozumień regulujących kwestię finansowania kursów. Jeśli takowe porozumienia nie powstaną komunikację pomiędzy gminami będzie musiał zorganizować starosta. Przynajmniej tak twierdzą władze Wodzisławia choć minister transportu jest innego zdania. W odpowiedzi na interpelację posła Ryszarda Zawadzkiego napisał, że starosta nie ma obowiązku organizowania transportu zbiorowego pomiędzy gminami.
(raj)
Ludzie
Były zastępca prezydenta Wodzisławia Śląskiego.
Na razie jeszcze nikt z niczego nie występuje, prezydent dopiero obiecuje a ten pan różnych obietnic już trochę składał, Więzienia, Focusy,Galeria Odra, nie tylko nic z tego nie jest realizowane na dodatek z rozgrywek
centralnych znikneła Odra. Spokojnie podchodźmy do pomysłów pana Kiecy
a po co wam autobus do Wodzisławia ? przecież macie gdzieś Wodzisław :D wozy drabiniaste wam, a nie autobusy !
malaria, dżuma, kiła, syf. Strasznie groźne choroby
Odkupcie z Zakopanego te wozy co jeżdżą nad morskie oko może będzie taniej bo jak KOŃ nawali to pojedzie dali się ma STAŁY PASAŻER
panie Mieciu jaka linia będzie obsługiwała GRODZISKO MIEJSKIE POZDRAWIAM
tak,tak,Kieca ma bardzo lekką rękę do wydawania publicznych pieniędzy,wydał już wszystko ,na dodatek narobił masę długów,których nie predko się pozbedziemy,no i przyszła pora na oszczędności,ale oszczedza się na mieszkańcach,a należy zacząć od siebie,tu prezydent musi pozamiatać,a to,że zawsze winni sa wszyscy z wyjatkiem Kiecy to już norma,
malaria i dżuma
http://wodzislaw-slaski.pl/aktualnosc,16016,pl.htm
Malaria
Każdy ślepy by zauważył że chopaki chcą tak po sobie "posprzątać" że przez najbliższe 30 lat nowa władza wodzisławska tego nie naprawi. Tylko dziwię się opozycji w mieście że nic nie robi a to ona w końcu będzie za chwilę na stołkach.
hehe widze ze sami urzednicy się nie zgadzają z wyjsciem z mzk. Wszystko mogę zrozumiec. ale nie tego kroku. Jakby miecio mial jaja to byl winę wziął na siebie a nie ze mzk wiecznie jest winne. Owszem, nie jest idealne ale nie zawsze winne. Dopiero mzk zacznie propagować głupotę wodzislawia po nowym roku. Tam juz miecio nie powie, ze mzk zaje..alo sprawe tylko on- miecio i daro. Miecio rozwaliles całe miasto, gdzie jest kasa?
to tylko socjotechnika, nie ma kasy wszystko się sypie to dano mieszkańcom temat zastępczy, wyjscie z MZK i wskazywanie palcem na starostę, że to on ma tą komunikację zorganizować, między gminami tak ale w mieście to obowiązek tylko i wyłącznie pana prezydenta
Wszystko fajnie ale róbcie wszystko żeby ten maf...o Klasok ze swoimi obskurnymi autobusami nie wygrał przetargu
Brawo kiecus lub szymcus zmusiłes starosty na razie do myślenia ( to. I tak dużo w niepotrzebnym urzędzie )
Może lesery ze starostwa zajmna się czym innym niż własna kasa ?
Prześlij swoje uwagi to zobaczysz czy zostana zrealizowane. Na pewno nie. Przyczyną tej "reformy" jest brak kasy na wszystko. Również na publiczną komunikację. Zostaną niektóre linie. Jeden,dwa kursy /na godzinę. Trzeba chodzić na piechotę, co jest bardzo zdrowe. Władza dostanie kolejny certyfikat. Teraz za promowanie zdrowego stylu życia mieszkańców. Będzie najwiekszy w kraju % mieszkańców uprawiajacych dżoging
Nie narzekaj... na pół roku naprzód masz już propozycje tras i ogólne założenia, możesz też przesłać swoje uwagi... czy czegoś podobnego można było się spodziewać po betonowym MZK ? Ciekawe czy pozostałe miasta powiatu będzie stać na rozmowy i współpracę na zdrowych zasadach, czy dalej będzie wielka obraza na Wodzisław i dziecinne pobrzękiwanie szabelkami.
Niech wystepują z MZK ale pod warunkiem, że zrobią coś lepszego. Niestety potafią tylko wystąpić. Do liwkidacji ta władza jest najlepsza. Zrobić coś lepszego to wielki problem. Na razie nie zrobili
Pamiętam jak jeszcze za Krzyżaka to właśnie Radlin chciał wystąpić z MZK i namawiał Wodzisław żeby stworzyć razem własną komunikację... mogło coś z tego wyjść dobrego, ale wtedy Rydułtowy i Pszów stwierdziły, że im MZK odpowiada... no i Wodzisław się wycofał, oczywiście osamotniony Radlin też ostatecznie nie miał wyjścia. Co najbardziej teraz jest dziwne, to te zdziwienie Radlina, przecież tam jest cały czas ten sam burmistrz, co sugerowałoby pewnę ciągłość polityki samorządu. A może to demencja ?....
Zlikwidować MZK - pożytku z nich wielkiego nie ma. Niech powiat się weźmie do roboty i zorganizuje jakąś poważną komunikację a nie pasibrzuchy które tylko podwyższać cenę biletów potrafią i ograniczać ilość autobusów!
wodzislaw gra tylko na czas, chce zrobic nacisk na inne gminy, zeby placili za swoje km a nie tylko wodzislaw zobaczycie, ze wrocą do negocjacji z mzk w grudniu, stąd nikomu nie dali znac czy wystepują (z dnia na dzien). Ten co nie kuma powie/napisze, ze od lutego juz wiadomo cos na temat checi wystapienia z mzk.
Świetnie, ale nie pomyślałeś, że jak ktoś jeździ do Wodzisławia autobusem to zapewne też autobusem wraca do domu? Nie chodzi tylko o to, że ktoś z Wodzisławia pracuje w innym mieście, ale również o to, że ludzie z ościennych miast jeżdżą do Wodzisławia do pracy, szkoły czy różnych instytucji.
Zgadzam się też z tym, że wyjście Wodzisławia z MZK to nie tylko problem miasta, ale całego powiatu.
tak kursowała, i miała wtedy numer 594
Obiektywnie uważam, że Rybnik powinien przejąć linię 216 albo przedłużyć 3 z Radlina do Wodzisławia i dopłacać do niej na terenie Rybnika. Tak samo do E-3. Obecnie nie dopłaca do linii MZK. Wprawdzie linie 311 i E-3 są podobno rentowne ale problem 216 i częściowo dublującej jej 3 powinien być rozwiązany. Podobno w latach 90. przed wyjściem Rybnika z MZK 216 kursowała co 10-15 min...
co nie zmienia faktu że jeżeli ościenne gminy będzie obsługiwał MZK a Wodzisław będzie miał własną komunikacje to powstanie zamieszanie z biletami. Jedyna nadzieje że MZK może dogada się jakoś z Wodzisławiem w tej kwestii.
A może by tak najpierw przeczytać artykuł ze zrozumieniem a potem komentować.
Jest wiele portali w internecie gdzie można usłyszeć zapewnienie władz MZK że linie zostaną zlikwidowane te linie które wykraczają poza granice Wodzisławia. Autobusy nadal będą kursować z wodzislawkiego dworca do Pszowa , Radlina czy też Marklowic pytanie tylko czy będą się po prostu zatrzymywać na przystankach w granicy Wodzisławia. Raczej jest pewne że lina E-3 pozostanie bez zmian nie wiadomo co z 216 ??? Zlikwidowane zostaną linie wodzisławskie a więć np: 207 , 208 , 214 czy też 215 i te mają zastapić nowe linie utworzone przez miasto. Faktem jest że przez lata Wodzisław dopłacał do lini również tych co wykraczają poza granice administracyjne miasta i w końcu postanowiono powiedzieć dojść !!! Tu miasta i gminy powiatu powinny siąść do stołu z starostwem i opracować plan komunikacji bo to właśnie starostwo jest organem odpowiednim do utworzenia komunikacji powiatowej.
samorząd miejski likwiduje komunikację miejską,a co za tym idzie miasto Wodzisław bedzie niedostepną wsią na południu Polski,a wszystkiemu winna nieudolna władza miejska,
caly powiat wodzislawski nie ma racji bytu. Napiszcie prosbe, ze chcecie zostać SJZ lub SR bo SWD to...samo badziewie co korea pólnocna.Moze wam jeszcze postawic z pięć kościołów i organizować do was piesze pielgrzymki na wzor tych do czestochowy, bo dojechac do was napewno od stycznia nie pojdzie...co miasto to więksi cwaniacy chcący pokaząc jacy nie są rozwinięci. Może niech kazda dzielnica stworzy właśną komunikację miejską co? Wilchwy, radlin 2 itd.
Co nam tu w ogóle pierniczysz że Wodzisław miałby mieć jakieś kłopoty ? Chodzi niby o to że w Rydach jest kopalnia a w Wodziu nie ma ?... Jak 5 % ludzi tam pracujących jest z Wodzisławia, a z nich 10 % regularnie dojeżdża autobusem to to i tak bardzo dużo. A to jest 0,05 x 0,1 czyli pół procenta pracowników, czyli ... max jakieś 10 osób !!!! Uprzedzając zarzuty, to są moje oszacowania, nie mam czasu ani chęci szukać danych dokładnych - jak się ktoś chce czepiać i kogoś to tak bardzo interesuje niech sobie poszuka na necie, stanie w Rydach na placu grubskim np. między 13:30 a 14:30 i zrobi im ankieta z dwoma pytaniami 1) miejsce zamieszkania 2) sposób dojazdu. Za to całkiem inaczej sprawa wygląda jeśli chodzi o dojazdy do SZKÓŁ i INSTYTUCJI powiatowych, które są póki co w Wodzisławiu a nie Rydułtowach. Więc kto będzie miał kłopoty ?.... Odpowiem, że NIKT, bo jeśli MZK stwierdzi że mu się nie opłaci, za zapewnienie komunikacji będzie musiał się zabrać POWIAT, łaski nie robi.
Zgadza się. Wodzisław nie będzie dopłacał do żadnej linii obsługiwanej przez MZK. W miejsce linii jeżdżących w granicach miasta Wodzisław zaproponuje własną komunikację. Nie wierzę jednak, że MZK zrezygnuje z linii, które mimo że nie będą dopłacane przez miasto to przynoszą dochody. Jeżeli jednak MZK stwierdzi, że nie opłaca mu się mimo wszystko wozić ludzi np. z Wodzisławia do Rydułtów... to Wodzisław naprawdę będzie miał kłopoty.
Ty, dzielnica... jak jest z dzielnicy to bardziej go chyba powinien obchodzić schemat nowych linii miejskich niż to jak sobie poradzą inne gminy, nie sądzisz ?
kagan ostrożniej z tym ciemniokiem , ustawa o samorządzie gminy na miasto nakłada obowiązek zorganizowania komunikacji miejskiej, ponad miejska jest dopiero w gestii powiatu. Z tego co wiem to Kokoszyce są częścią Wodzisławia /przynajmiej na razie/
Nie jest tak jak piszesz. Wodzisław występuje z MZK czyli nie będzie w ogóle utrzymywał żadnych linii poza tymi które sam uruchomi. Dopłacanie do linii MZK np. z Rydułtów do Wodzisławia byłoby jeszcze większym absurdem niż uczestniczenie w MZK bo w takim przypadku trzeba będzie utrzymywać swoje linie i międzymiejskie MZK. Wydaje mi się, że Wodzisław będzie utrzymywał tylko swoje linie w obrębie miasta. A MZK pewnie zlikwiduje niektóre linie objazdowe z Wodzisławia do Pszowa przez Rydułtowy pozostawiając je tylko na terenie Rydułtów i Pszowa. Chyba że reszta powiatu wodzisławskiego też zrezygnuje z usług MZK. Moim zdaniem najlepszym wyjściem byłoby powołanie nowego operatora dla całego powiatu wodzisławskiego od Godowa i Olzy po Pszów i Lubomię. MZK traci rację bytu w momencie wyjścia Wodzisławia z niego.
Ludzie, przeczytajcie artykuł ze zrozumieniem. Wodzisław rezygnuje z tych autobusów MZK, które kursują w granicach miasta, a to oznacza ni mniej ni więcej, że MZK wcale nie wyniesie się z Wodzisławia tylko będzie miał mniejszą liczbę kursów. Problem będzie chyba tylko taki, że to MZK będzie wybierało jakie linie opłaca jej się utrzymać, a jakie lepiej zamknąć...
Szacunek nie bierze się z forum. Na szacunek pracuje się latami. Rybnik sobie na to zapracował przez kilka ostatnich dekad :) Zazdrość i zawiść sąsiadów jest niestety efektem ubocznym powodzenia :)
mnie tam bardziej interesuje ilu internetowych lobbystów zatrudnia rybnicki urząd i czy mają normalny etat czy płaci im na akord od każdego posta chwalącego rybnik
Kto etatowo w UM ma w zakresie obowiązków "minusowanie" na
forach?
Na pewno bym posłał bo poza szkołą dziecko miałoby też jakąś rozrywkę w postaci świetnych imprez kulturalnych, multikin, teatru, dobrych sklepów itd a nie taka nuda jak w Wodzisławiu. Poza tym rybnickie szkoły średnie są w czołówce najlepszych szkół w regionie. Znasz lepsze liceum w subregionie niż II LO w Rybniku? Ja nie.
po to jesteśmy powiatem żeby powiat o to zadbał, to jest obowiązek powiatu a nie miasta ciemnioku kokoszycki
Skrzyknijmy się i przeprowadźmy referendum w sprawie odwołania z funkcji prezydenta miasta Pana Kiecę. Czy ten matołek pomyślał jak do Urzędu Pracy maja dojechać poszukujący pracy z gmin podległych terytorialnie? Jak starsi ludzie ,nie posiadajacy samochodu maja dojechać do specjalistycznych przychodni lekarskich? Na śmietnik historii z takim pożal się Boże prezydentem miasta. Kieca - get out.
/