Jest szansa na remont linii Wodzisław – Chałupki i budowę nowego peronu w Wodzisławiu
Wstępnie na modernizację zabezpieczono 140 mln zł.
We wtorek, 28 sierpnia, w Wodzisławiu odbyło się spotkanie władz miast i powiatu z przedstawicielami spółki PKP PLK S.A. Dotyczyło ono planów PKP w zakresie rewitalizacji linii kolejowych z Rybnika do Wodzisławia i dalej do Chałupek. W rozmowach uczestniczył m.in. starosta Tadeusz Skatuła i Dariusz Szymczak, wiceprezydent Wodzisławia.
Znaleźli pieniądze
Dyskusja nad stanem tej linii kolejowej przybrała na sile w ostatnich miesiącach. Przeciwko jej likwidacji apelowali samorządowcy powiatu wodzisławskiego. Teraz pojawiło się światełko w tunelu. Niewykluczone, że linia zostanie wyremontowana. Jest również szansa na wybudowanie w Wodzisławiu nowego peronu (na wysokości dworca PKS przy ul. Witosa)
Jak poinformował Andrzej Janasz, dyrektor projektu w Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK S.A, rewitalizacja linii kolejowej nr 158 Rybnik Towarowy – Chałupki oraz odcinka linii nr 140 od stacji Rybnik do stacji Rybnik Towarowy znajduje się obecnie na liście rezerwowej, ale ma dużą szansę na realizację. Wstępnie zabezpieczono na jej wykonanie ok. 140 mln zł.
Przekonać marszałka
Niestety, według informacji przedstawicieli kolei, inwestycja może zostać zagrożona przez plany Kolei Śląskich, które z końcem roku mają przejąć wszystkie kolejowe przewozy regionalne w województwie. Okazuje się bowiem, że przewoźnik należący do władz województwa śląskiego w nowym rozkładzie jazdy nie przewiduje żadnego pociągu na trasie Wodzisław Śl. – Chałupki. Kolejarze zaapelowali więc do samorządowców o interwencję u marszałka województwa śląskiego, ponieważ nie ma praktycznie żadnych szans na remont linii, po której nie jeżdżą pociągi. - Starosta Skatuła już w tej sprawie kontaktował się z marszałkiem Adamem Matusiewiczem. Przedstawi też problem na najbliższym posiedzeniu zarządu związku Subregionu Zachodniego i zwrócił się o pomoc do lokalnych samorządów – mówi Wojciech Raczkowski, z Biura Rady i Zarządu Powiatu.
Miasto zajmie się peronem
Projekt modernizacji linii przewiduje zwiększenie prędkości pociągów na całej linii do 80 km/h (obecnie jeżdżą z prędkością 30 km/h). W jej ramach mają zostać wyremontowane lub wymienione tory, sieć trakcyjna, krawędzie peronów, oświetlenie i infrastruktura zabezpieczająca na całym jej przebiegu. Budowa przystanku „Wodzisław Śląski – Centrum” będzie traktowana jako odrębne przedsięwzięcie, którego przygotowaniem od strony projektowej łącznie z uzyskaniem pozwolenia na budowę zajmie się miasto. Wiceprezydent Dariusz Szymczak już zadeklarował gotowość podjęcia się tego zadania, o ile miejscy radni zabezpieczą na ten cel środki. Miasto będzie musiało także przejąć na siebie koszty stworzenia infrastruktury dojścia na przystanek. Prezydent Mieczysław Kieca ma nadzieję, że inwestycję wesprą finansowo władze powiatu.
Ostateczna decyzja na zimę
Ostateczna decyzja czy przedsięwzięcie będzie realizowane zapadnie pod koniec roku na szczeblu władz centralnych PKP – PLK S.A. i Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Cała inwestycja ma zostać wykonana do grudnia 2014 r.
(raj)
Ludzie
Były zastępca prezydenta Wodzisławia Śląskiego.
Były radny powiatu wodzisławskiego, wicestarosta i starosta wodzisławski.
potwierdzam, że chodzą takie plotki, że na Rybnik-Wodzisław mają jeździć szynobusy i nie będzie już niestety w ogóle pociągów z Wodzisławia do Katowic... bez sensu
Pomysł był świetny tylko mieszkańcy okolicznych miejscowości mają kompleksy wobec Rybnika. Nawet w dobrej sprawie nie potrafią na chwilę ich porzucić... Efekty są dla naszego subregionu opłakane.
aglomeracja rybnicka??!!....... wolne żarty , chyba cię pojebało
Śląsk nie ma w Warszawie lobbingu. Zazwyczaj dla Śląska zostają ochłapy. Autostrady A1 i A4 lecą przez Śląsk tylko przez to że były tak planowane jeszcze w czasach Gierka. Gdyby nie to to pewni by Śląsk ominęły. W ROW jest jeszcze gorzej. @Marta to Fudali chciał stworzyć alternatywę wobec GOPu w postaci Aglomeracji Rybnickiej i co? Najbardziej protestowały władze Wodzisławia bo były urażone nazwą (zamiast nie koncentrować się na nazwie a działalności lobbującej takiego tworu). Efekt jest taki, że Rybnik przez brak aglomeracji nie zamarł a okoliczne miasta słabo się liczą nawet w Katowicach. Od nowego rozkładu pociągów przeżyjecie szok bo nie tylko nie będzie pociągów do Chałupek ale także z Wodzisławia do Katowic. Wszystkie będą kończyć w Rybniku, a z Rybnika do Wodzisławia przesiadka na szynobus... Niestety :(
Kto głośniej krzyczy tym więcej dostaje. Jeżeli jakiś region ma aktywnych głośnych działaczy posłów burmistrzów tam się dzieje tam płyną pieniądze. Grupy zawodowe ? Proszę bardzo, pojechali do Warszawy zrobili zadymę, rząd się pochylił nad ich problemami i załatwił ich sprawy w/g ich życzeń. Nasi posłowie, działacze, prezydent , wujtowie to takie potulne baranki. Cicho siedzą i cieszą się, że pieniądze z wypłaty regularnie na konto spływają. Im ktoś jest bardziej aktywny im bardziej dopomina się o swoje tym więcej dostanie.
Jak są wybory to pierdzicie w tapczany zamiast iść głosować, ale potem to pierwsi do narzekania, zawsze to samo.
To jest wina władz tego obszaru, że przez lata nie lobbowali za niczym tylko pozwalali na coraz większą marginalizację. Tylko Rybnik zawsze był aktywny, dlatego jest w Katowicach dostrzegany, a powiat wodzisławski i raciborski to tzw. "Śląsk B", dla Katowic jest to parę wiosek między Rybnikiem i granicą z Czechami, którymi nie trzeba się przejmować. Mszczą się długoletnie zaniedbania strategiczne, głupie oddanie liderowania Rybnikowi i myślenie że Rybnik będzie reprezentował cały region i dbał o niego. A ktoś widział grabie które grabią od siebie ?! Nasze powiaty to mogą na dziś tylko coś uzyskać przy okazji, kiedy coś będzie potrzebne Rybnikowi. Rybnik potrafi się przedstawiać na zewnątrz przede wszystkim jako 650-tysięczne "miasto", i co z tego że jest to nadużycie, nikt się tym nie przejmuje ! A taki Wodzisław nie potrafi się przedstawiać przynajmniej jako 150-tysięczne (w końcu jest siedzibą powiatu) ? tylko jako 49-tysięczne. Chrzanić subregion a integrować się bardziej na poziomie powiatu, bo nasze interesy nieraz są różne od rybnickich. Ale też trzeba współpracować i aktywnie wspierać Rybnik wszędzie tam gdzie możemy wszyscy odnieść korzyści, a nie cicho siedzieć i pierdzieć w stołki ! DOŚĆ TEJ CISZY !!! Jak się nie zmienicie to trzeba zmienić was przy najbliższych wyborach i już nigdy nie dać wam szansy.
wygląda na to że marszałka województwa Matusiewicza najwyraźniej to jak np. w weekendy czy święta mieszkańcy Chałupek, Olzy, Odry, Bełsznicy, Osin, Gorzyc, Czyżowic mają dostać się do Wodzisławia, Radlina czy Rybnika podobnie jak w drugą stronę mieszkańcy Rybnika, Wodzisławia i Radlina. Najlepiej nie remontować przez lata linię a później zlikwidować pociągi ją zamknąć.
Rusz Pan swoje szanowne cztery litery i napisz też do marszałka Matusewicza bo mieszkańcy gminy którą zarządzasz jeżeli nie mają auta to z terenu gminy w niedzielę się niewydostaną (bo autobusu już im nie fundujesz). Przejedź się w niedzielę pociągiem to zobaczysz ile osób nim właśnie w niedzielę jeździ na trasie z Olzy do Wodzisławia-Rybnika. Od grudnia koniec i z tym!
Jeżeli PKP Cargo jest właścicielem obiektu to po remoncie lini myślę że może jest jakaś szansa na przywrócenie zakładu? W końcu będzie szansa na dużo wiekszy ruch cargo. Czy projekt remontu przewiduje odbudowę mijanki w Czyżowicach?
Mylicie fakty. Wrzucacie teraz wszystko do jednego worka i że wszystko na leży do PLK. PLK głównie zarządza liniami kolejowymi i urządzeniami sterowania ruchem kolejowym, zwrotnicami czy nastawniami. Hala w Wodzisławiu (ta duża niebieska) należy (należała) do PKP Cargo. Obecnie na terenie zakładu stoją ciężarówki, bo teren jest dzierżawiony jakiejś firmie, która przeładowuje na placu ładunkowym wagony z miałem węglowym na ciężarówki i odwrotnie. W 2008 ten zakład tętnił jeszcze życiem. Stacjonowała tutaj nawet mała lokomotywa manewrowa SM03 http://img29.imageshack.us/img29/871/36438854.jpg .
i co z tego zwoliło by się 30% efektywnych i tych którzy chcą coś zrobić i się zwierzchniką stawiają , zostawiło by się miernych ale wiernych... wszystko rodem z ZSRR. nic by takie coś nie dało. Efektywny i uczciwi ludzie muszą być na górze żeby na dole było lepiej
no i jaki stąd wniosek? powiat wodzisławski nie jest potrzebny a z UM powinno się zwolnić 30% i zostawić tylko tych najefektywniejszych z obecnych pracowników starostwa i UM pożytek dla miasta jest niewielki lub żaden...
gdyby nasze władze zawczasu interesowały się takimi rzeczami pewnie zakład naprawy wagonów można by uratować. u nas niestety władze zezwoliły na upadek PKSu Wodzisław Śląski, rozbicie RPR, przenosiny sądu okręgowego do Rybnika, brak zainteresowania władz budową więzienia itd itp dlaczego to zwykli obywatele mają jeździć i pisac skoro to nalezy do obowiązków prezydenta i starosty.
Napisz w tej sprawie do Kolei Śląskich. Może chwycą temat i zrobią tutaj utrzymanie bo na razie to słyszałem, że planują w Czechowicach. A przecież dzięki temu byłoby kilkanaście miejsc pracy w Wodzisławiu. Mi się wydaje że u nas są mało przedsiębiorczy ludzie u władzy i w ogóle nie potrafią za niczym lobbować. Słyszeliście o rodzinie Rasiów z Krakowa? Oni nie wstydzą się napisać, że załatwią każdą sprawę dla Krakowa jaka się pojawi. U nas nie ma takich polityków ani na szczeblu parlamentu, ani powiatu ani miasta... Bo gdyby byli to KŚ już by szykowały w Wodzisławiu swoją bazę napraw.
moim zdaniem to na pierwszym miejscu powinni wyremotować linię kolejową 158 rybnik towarowy chałupki na odcinku wodzisław chałupki żeby były połączenia na czeską republikę oraz powinni przywrócić do życią linię kolejowa 149 na odcinku szczygłowice knurów przy czym mogły by być szanse na puszczenie choćby szynobusów z gliwic na rybnik i na chałupki
Powinniscie podac nazwiska tych debili co tak niszcza nasz region.
Jakiemu użytkownikowi kolei chciał(a)byś to sprzedać ? Jedynym użytkownikiem w tym rejonie są Przewozy Regionalne, potem będą Koleje Śląskie. A właścicielem jest na 95 % PLK. Możliwe że KŚ i marszałek województwa nawet nie wiedzą jaka jest infrastruktura w Wodzisławiu, dlatego to zadanie dla naszych władz i parlamentarzystów, aby spróbować ich zainteresować tymi halami.
ale te hale do kogoś należą...pkp powinna sprzedać je innemu użytkownikowi kolei jeśli ich nie używa.
Ale to trzeba zainteresować tym tematem nasze władze lokalne (miasto, powiat), to one muszą wyjść z propozycją.
Te hale chyba wciąż stoją ? Koleje Śląskie mogłyby tu stworzyć punkt utrzymania taboru
Hale napraw wagonów w Wodzisławiu zlikwidowali bo w Raciborzu jest centrala. Pytanie do jakiej spółki PKP ta hala należała? Może tak by pana prezesa tej spółki zainteresować jak Racibórz zlikwidował większą halę napraw wagonów w Wodzisławiu a zostawił małą w Raciborzu?! W sprawie kolei Wodzisław ucierpiał najbardziej bo jakieś lokalne władze z Raciborza i Tarnowskich Gór go uwalały. Ale czas to zmienić, oby tylko ten remont doszedł do skutku to będzie odrodzenie kolei w Wodzisławiu.
trzeba monitować u ministra i PLK do skutku... Artur nawet z Rybnika jest bliżej przez Wodzisław i Chałupki a ci rewidenci powinni obsługiwać KWK Marcel na Marcelu. Tu widać że to jest jakaś dziwna polityka brak puszczania CARGO przez Wodzisław pytanie dlaczego i kto o tym decyduje!
Tak nie moze byc! Trzeba pisac do tego calego marszalka, poslow i innych oslow. Za niedlugo to calkowicie kolej w Wodzislawiu umrze.
ktoś w lokalnych władzach PLK (Tarnowskie Góry i Racibórz) preferował i lobbował jazdy przez Racibórz i likwidację kolei w Wodzisławiu (zakład naprawy wagonów i linię na Chałupki). Na szczęście nie mają oni nic do gadania bo nawet Warszawa widzi sens i konieczność utrzymania lini do Chałupek. Niestety Katowice i PLK w Tarnowskich Górach i Raciborzu miał Wodzisław tam gdzie słońce nie dochodzi...
Co do Zgryźliwego, nie mam ochoty rozpisywać się na temat twojej tępej głowy, ale chcę Cię tylko uświadomić, że przystanek Wodzisław Centrum ma leżeć na odcinku Wodzisław - Chałupki, a jeśli uważasz, że ten 40 letni tor jest nowy, to chyba jesteś jednym z tych, którzy chcą, aby linia 158 zniknęła z kolejowej mapy Polski.
Pozdrawiam, Artur.
Słyszałem już wiele wersji na temat absurdów związanych z kierowaniem towarowych na Racibórz. Jest to równie irytujące jak zabranie ze śląska wszystkich wagonów piętrowych i zastąpienie ich rozklekotanymi jednostkami. Wracając do unikania towarowych przez Wodzisław. Słyszałem, że chodzi o to, że z Marcela jeżdżą przez Rybnik i Racibórz, bo w Rybniku są rewidenci taborowi i jakoś są tam dogadani. Druga sprawa to odcinek Marcel - Wodzisław. Należy do DB Shenker Rail Polska i nie umieją się dogadać, zwłaszcza, że linia ta jest spalinowa (były w PRLu plany zelektryfikowania jej). Kolejna sprawa to przepustowość i prędkość linii, która wymusza długie postoje na stacjach w Wodzisławiu czy Olzie i z powodu na niską prędkość i zły profil (często pod górkę), składy musiały by jeździć z popychem, co podobno kosztuje więcej kasy. Taka jest prawda, że jest to wszystko po prostu śmieszne i absurdalne, żeby pociągi jeździły 57 km trasą niż 25. To jest wręcz celowe udupianie tej linii, brzydko mówiąc i szczerze myślę, że urzędasy dopną tego, żeby zamknąć tę linię i pewnie znów posypią się premie... Ta sprawa powinna trafić do władzy najwyższej i do głównych mediów i linia ta powinna być symbolem współczesnego celowego zamknięcia linii i wygaszaniu popytu. To jest taki absurd, że po prostu tylko nasza chora władza może coś takiego wymyślić. Jazda dłuższą trasą, nieremontowanie odcinka od 40 lat, likwidacja mijanki. Wszystko na przekór. Po prostu czuję się bezradny wobec tego betonu politycznego. Już nie wspomnę o likwidacji zakładu naprawy wagonów towarowych w Wodzisławiu, który podlegał temu w Raciborzu. Nasz został zlikwidowany pomimo tego, że posiadamy olbrzymią dwu torową halę, gdzie na każdy tor wchodzi po 30 wagonów a w Raciborzu po 4-5. To też jest chora polityka. Górny Śląsk - Mistrzowie absurdów kolejowych.
to jest chore!!! żeby np,towarówki co jadą z kwk marcel na chałupki musiały objeżdżać pół śląska przy czym przez wodzisław jest o 1000 razy krócej i jakby już tak się dobrze powiodło linii 158 z rybnika na chałupki to mogli by się wziąść potem za linię 149 z leszczyn do gliwic na odcinku szczygłowice knurów
ja chcę aby odcinek Wodzisław Chałupki był wyremontowany i koniec kropka ,co? stadiony na euro żeście umieli postawić a z kawałkiem linii aż taki problem? remontować nie zamykać wy polityczne ci**e
Tu nie chodzi już o POlskę, ale o samo województwo śląskie ! Widzicie że ziemia wodzisławska a także raciborska to dla Katowic taki "Śląsk - B", który można olewać ! Czas na kubeł zimnej wody katowickim dziadom, chyba tylko próba zmiany województwa jest w stanie ich obudzić i przypomnieć że za Rybnikiem też jest jeszcze jakiś Śląsk !!!
jeśli Polacy mają nas w dupie, to czas na naszą wizję świata
Nie doszukuj się spisków. Każda linia kolejowa z dużym ruchem bez remontu od 30 lat będzie miała obniżaną prędkość komunikacyjną. Na Śląsku jest duży ruch pociągów i w związku z tym szybciej następuje zużycie szyn czy podkładów. Podziękujmy politykom ze Śląska za to, że nas mają gdzieś i nie interesują się problemami tego regionu. A przecież kolej to nie tylko kwestia miejsc pracy czy wygody mieszkańców ale to również niesamowicie ważna sprawa jeśli chodzi o gospodarkę.
Celowo od dawien dawna ograniczało się liczbę pociągów na trasie Chałupki-Wodzisław-Rybnik i wprost proporcjonalnie do ograniczeń liczby pociągów ograniczało się na lini prędkość. Efekt?! Koleje Śląskie mają pretekst do likwidacji połączeń zaś PLK do nie przeprowadzania remontu. Za doprowadzenie lini do celowego upadku i brak połączeń 300 tyś Ostrawy przez 50 tyś Wodzisław i 140 tyś Rybnik z 300 tyś Katowicami ktoś powinien za to odpowiedzieć. Nawet pociągi CARGO z Rybnika Towarowego i Koksowni Radlin jadą na Austrię na około 57 km przez Nędzę a nie 20 km przez Wodzisław. Dlaczego? Bo komuś zależy na celowym zniszczeniu tej lini kolejowej. Koniec kropka.
To "centrum" mozecie sobie darować. Kto stanie przed śadem za wyremontowanie linii, na której aktualnie te 30 km/h wolno jeździć ? Przeciez to nowa linia, niedawno wymieniona !!! Gdzie jest szynobus Ostrava-Katowice via Vladislavia ?
Gdzie połączenia,gdy Rybnicka w remoncie ? Marszałek gaduła zamiast widzieć tylko aglo Katowice powinien przejechac się swoja pseudodrogą na trasie Rybnik-Wodzisław-Jastrzebie, potem A1 do Czech ;-), a następnie koleją expressową do Czech na granicę przez POludnową Brame POlski. ;) Diabeł mówi tu dobranoc.
http://kurierkolejowy.eu/newsitem.php?id=9840
kiedy ruch towarowy kierują do okoła można podejrzewać że komuś zalerzy na tym by tę linie zamknąć a bajki o niskiej przepustowości nich sobie wsadzą w zadek bo przez 16 pełnych godzin linia jest wolna. Ktoś powinien skontrolować te przewozy z Koksowni Radlin 57 km zamiast 20 km....
Pamięta! Jechałem pociagiem który był tak pełny że myślałem że padnę z wrażenia. Cały skład piętrowy nabity od Jastrzębia do granic możliwości. I tak było przed laty co weekend.
z Katowic na południe Europy najkrócej jest przez Wodzisław do Chałupek,wszystkie pociągi na Wiedeń jada trasą dłuzszą przez Pszczynę i tak musza jechac przez Bohumin,nikt o tym nie myśli
po lini nie jedzie żaden pociąg osobowy w godzinach 9, 11, 12, 13 ,14, 15, 19,20,21,22,23,0,1,2,3,4 więc nawet w wyniku słabej prędkości co najmniej 16 towarowych (zakładając tylko jeden na godzinę ) może nią jechać.
Wystarczy zamknąć linię na rok, a już złomiarze zadbają o to, aby koszt ewentualnej odbudowy wzrósł 10-krotnie = uzasadnienie aby jednak nie wykonywać remontu. Tak załatwiono linię jastrzębską, po której jeżdziły niegdyś pociągi przyspieszone Wodzisław - Wisła, frekwencja powyżej 100 %... ktoś jeszcze pamięta ?...