Jest szansa na remont linii Wodzisław – Chałupki i budowę nowego peronu w Wodzisławiu
Wstępnie na modernizację zabezpieczono 140 mln zł.
We wtorek, 28 sierpnia, w Wodzisławiu odbyło się spotkanie władz miast i powiatu z przedstawicielami spółki PKP PLK S.A. Dotyczyło ono planów PKP w zakresie rewitalizacji linii kolejowych z Rybnika do Wodzisławia i dalej do Chałupek. W rozmowach uczestniczył m.in. starosta Tadeusz Skatuła i Dariusz Szymczak, wiceprezydent Wodzisławia.
Znaleźli pieniądze
Dyskusja nad stanem tej linii kolejowej przybrała na sile w ostatnich miesiącach. Przeciwko jej likwidacji apelowali samorządowcy powiatu wodzisławskiego. Teraz pojawiło się światełko w tunelu. Niewykluczone, że linia zostanie wyremontowana. Jest również szansa na wybudowanie w Wodzisławiu nowego peronu (na wysokości dworca PKS przy ul. Witosa)
Jak poinformował Andrzej Janasz, dyrektor projektu w Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK S.A, rewitalizacja linii kolejowej nr 158 Rybnik Towarowy – Chałupki oraz odcinka linii nr 140 od stacji Rybnik do stacji Rybnik Towarowy znajduje się obecnie na liście rezerwowej, ale ma dużą szansę na realizację. Wstępnie zabezpieczono na jej wykonanie ok. 140 mln zł.
Przekonać marszałka
Niestety, według informacji przedstawicieli kolei, inwestycja może zostać zagrożona przez plany Kolei Śląskich, które z końcem roku mają przejąć wszystkie kolejowe przewozy regionalne w województwie. Okazuje się bowiem, że przewoźnik należący do władz województwa śląskiego w nowym rozkładzie jazdy nie przewiduje żadnego pociągu na trasie Wodzisław Śl. – Chałupki. Kolejarze zaapelowali więc do samorządowców o interwencję u marszałka województwa śląskiego, ponieważ nie ma praktycznie żadnych szans na remont linii, po której nie jeżdżą pociągi. - Starosta Skatuła już w tej sprawie kontaktował się z marszałkiem Adamem Matusiewiczem. Przedstawi też problem na najbliższym posiedzeniu zarządu związku Subregionu Zachodniego i zwrócił się o pomoc do lokalnych samorządów – mówi Wojciech Raczkowski, z Biura Rady i Zarządu Powiatu.
Miasto zajmie się peronem
Projekt modernizacji linii przewiduje zwiększenie prędkości pociągów na całej linii do 80 km/h (obecnie jeżdżą z prędkością 30 km/h). W jej ramach mają zostać wyremontowane lub wymienione tory, sieć trakcyjna, krawędzie peronów, oświetlenie i infrastruktura zabezpieczająca na całym jej przebiegu. Budowa przystanku „Wodzisław Śląski – Centrum” będzie traktowana jako odrębne przedsięwzięcie, którego przygotowaniem od strony projektowej łącznie z uzyskaniem pozwolenia na budowę zajmie się miasto. Wiceprezydent Dariusz Szymczak już zadeklarował gotowość podjęcia się tego zadania, o ile miejscy radni zabezpieczą na ten cel środki. Miasto będzie musiało także przejąć na siebie koszty stworzenia infrastruktury dojścia na przystanek. Prezydent Mieczysław Kieca ma nadzieję, że inwestycję wesprą finansowo władze powiatu.
Ostateczna decyzja na zimę
Ostateczna decyzja czy przedsięwzięcie będzie realizowane zapadnie pod koniec roku na szczeblu władz centralnych PKP – PLK S.A. i Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Cała inwestycja ma zostać wykonana do grudnia 2014 r.
(raj)
Ludzie
Były zastępca prezydenta Wodzisławia Śląskiego.
Były radny powiatu wodzisławskiego, wicestarosta i starosta wodzisławski.
pier........lisz aż w oczy szczypie
I kto z Was będzie tam jeździł? Po co? Na wycieczkę raz w roku? To se ne uda.
Najważniejsze jest żeby Koleje Śląskie zaplanowały pociągi na trasie Wodzisław-Chałupki i remont został przeprowadzony. Posłowie z regionu plus samorządowcy muszą działać bo szansa na remont torów jest bardzo duża. Znów widać jak urzędy (Koleje Śląskie, Zarząd Dróg Wojewódzkich etc.) podległe marszałkowi Adamowi Matusiewiczowi traktują nasz region i powiat wodzisławski. Nic nie mówiąć zlikwidowali połączenia do Chałupek. To skandal.
Do Brawo- Poniżej pisałem o samorządowcach z ostatnich 20 lat, łącznie z obecną ekipą, zresztą to ta sama klika, zmienia się tylko góra, dół jest nie do ruszenia- towarzystwo wzajemnej adoracji. Miasto jest brudne, zarośnięte, dziury w chodnikach, nie ma nawet ścieżek rowerowych, stadion się rozsypuje, park wygląda jak dżungla i można by tak wymieniać... Zacznijmy od małych rzeczy, nikt nie oczekuje od razu wielkich inwestycji, a jeśli Ty nie zauważasz tego marazmu i mydlenia oczu to albo musisz iść do okulisty, albo jesteś powiązany z ekipą rządzącą...
Zgoda, nie wszystko się udało, ale winić za to należy fakt, że Wodzisław do 2006 roku solidnie pracował na podłą opinię, marnując najlepsze lata dla inwestycji i trzeba sporo czasu aby zwalczyć ten negatywny wizerunek miasta w świecie biznesu - a to bardzo trudne zadanie w warunkach kryzysu i trudno winić obecne władze za to że inwestorzy nie stawiają zapowiadanych obiektów. Ale same ambitne projekty są już lepsze niż ta beznadzieja i marazm jaki panował tu jeszcze kilka lat temu. I mimo trudnych warunków Inwestycje zależne od miasta są realizowane i są pozyskiwane na nie środki unijne. Dopiero teraz realizowane są projekty sprzed 30-40 lat i to jest właśnie odwzorowanie opóźnienia cywilizacyjnego Wodzisławia. Średnicówka (nie wiem komu zależy aby nazywać to obwodnicą, to idiotyzm) wreszcie jest, jary (też projekt o którym mówiono od lat 80) są już pewne, Droga Południowa, która będzie także obwodnicą Wodzisławia - w trakcie projektowania (przypomnę że poprzednia władza olała temat jako NIEREALNY), stacja Wodzisław Miasto na najlepszej drodze do realizacji. Ludzie otwórzcie oczy i przypomnijcie sobie jak to było wcześniej - a wtedy nikt jakoś nie narzekał w necie... a może to dlatego, że kilka lat temu nie było żadnego forum dotyczącego Wodzisławia, miasto nie miało strony internetowej, a internet był w tym mieście luksusem :)
Z takich zapowiedzi i planów to my już mamy w Wodzisławiu "Focus Park" z nowoczesnym kinem, galerię "Wodzisław" na PKSie i galerię "Odra" połączoną z nowoczesnym zadaszonym stadionem.
Mamy także zagospodarowany teren za mostem do nikąd(który przypomnę był głównym tematem kampanii w 2006 stowarzyszenia "Nasz Wodzisław"), przybyło nam mieszkańców, którzy mieszkają na nowoczesnym osiedu "Batory", Jary(na razie nic jeszcze nie ruszyło prócz przetargu) i zakłady produkcyjne na os. 1 Maja. Z zapowiadanych inwestycji zrealizowana w 3/4 jest droga wewnętrzna miasta(bo obwodnicą tego nie można nazwać). Tyle, że to projekt z końcówki lat 70.
Jaki z tego wniosek? Nasi samorządowcy są najlepsi w Polsce w gadaniu, nawet powinni moim zdaniem dostać nagrodę w kategorii obiecanki cacanki...
Średnicówka też była w planach od 40 lat, i teraz jest :) Sądzę że ta inwestycja także wypali, a wtedy Kieca zapunktuje przed kolejnymi wyborami. Mimo tego całego jadu na forach wierzę że "ludzi dobrej woli jest więcej" także w naszym mieście i potrafią docenić że wreszcie coś się w tym mieście DZIEJE, na przekór malkontentom i beneficjentom poprzednich nieudolnych władz, którzy potrafią tylko jaszczeć na forach, bo się koryto skończyło.
po co wam jakiś dworzec - lepiej zbudować nowy kościół w Wodziu bo w Rybniku budują sie 3 nowe
Nikt ci tego nie da co ci starosta,prezydent,wiceszymczuś i reszta czelotki z PO obieca.
http://www.nowiny.pl/wodzislaw/84869-nie-wyrobia-sie-z-budowa-kliniki-chorob-serca.html
STOJOM ANI PSY DO SZCZYPIYNIO, ZAMIAST ZA ROBOTA SIE BRAĆ , JO SIE PYTOM KAJ SOM DO NICH ŁOPATY!!!!!????
TO teraz co jest inwestycja starostwa, a co miasta?
No faktycznie w kolejce inwestycji czekaja Klinika Kardiologiczna, Jary, Intermarche i Brikomarsze, Galeria Karuzela, Nowy dworzec PKP, cos po dawnym Semecie....no moze cos mi sie jeszcze przypomni :)
hahaha!!! Ileż to już razy w historii słyszałam o planach budowy w tym miejscu stacji PKP. No....w ciągu prawie 40 lat od kiedy świadomie czytuję prasę a teraz neta - wielokrotnie. Zawsze były to tylko mrzonki. I co najśmieszniejsze - zazwyczaj pisały o tym Nowiny. Pewnie nadal będą to tylko puste słowa i co gorzej, może i kasa wydana na projekty. Przypomnijmy galerię przy stadionie i inne takie tam... A propos? Co z kliniką kardiologiczną??
bylo swiatelko we tunelu ale ono zgaslo bo to byl ogarek swieczki a oni i tak to PRZE .....om
nasze władze mają partnerów w Bohuminie i Ostrawie więc niech ich wciągną do apelu a koleje śląskie niech uruchamiają połączenia, tym bardziej że za niedługo może być 80km/h!!! Może nawet koleje czeskie będą zainteresowane połączeniami do Rybnika. Starosta i Prezydent powinni porozmawiać z Czechami.
Tez tak myślę, ze to powinno być połączenie docelowe do Bohumina i Ostrawy. Tego się należy trzymać, bo przecież z Bohumina jeżdżą pociągi do Krakowa i Zakopanego, Pragi, Bratysławy. Powinien się znaleźć tam rozkład jazdy z czeskimi pociągami żeby można było zaplanować podróż.
Wyjazd do Pragi jest bardziej opłacalny pociągiem niż samochodem. W samej Pradze samochód nie jest potrzebny , tam można wszędzie dojechać metrem lub tramwajem.
Trzeba zainteresować sprawą prezydenta Rybnika, burmistrza Bohumina i prezydenta Ostrawy. Koleje Śląskie powinny czym prędzej przywrócić pociągi do Chałupek. do roboty