Zburzyli kładkę w Nędzy pod osłoną nocy
O północy w niedzielę 10 listopada tuż przy stacji PKP w Nędzy pojawił się ciężki sprzęt. Rozpoczęła się rozbiórka kładki nad torami. 12 listopada rozebrano drugą kładkę.
Przejścia dla pieszych, których właścicielem jest PKP, były od ponad roku zamknięte. Powód to zły stan techniczny. Kolej pozamykała w ten sposób wiele kładek w całym kraju. Na ich remont nie było pieniędzy.
W Nędzy kładka była na tyle ważna, że była jedynym szlakiem komunikacyjnym dla mieszkańców wioski mieszkających po drugiej stronie torowiska. Po zamknięciu przejścia nad torami pozostała droga przez szyny lub ulicą. W obu przypadkach przejście jest realnie niebezpieczne.
Wójt Nędzy Anna Iskała od dłuższego czasu prowadziła rozmowy z PKP, aż w końcu spotkała się z przedstawicielami kolei w sądzie. Sędziowie Naczelnego Sądu Administracyjnego nakazali spółce PKP wyremontowanie kładki właśnie ze względu na to, że to w tym miejscu to jedyny szlak komunikacji pieszych. PKP się odwołało. W międzyczasie spółka zgłosiła do urzędu wojewódzkiego zamiar rozbiórki kładki, jako nie nadającej się do użytku. Nie wspomniano wtedy zapewne, że wcześniej negocjowano jej remont a nawet przejęcie kładki przez władze samorządowe. Z Katowic nie było sprzeciwu wobec rozbiórki (bo kogo tam obchodzi kładka w Nędzy?) i w ten sposób zniknęły dwie kładki.
Kolejna rozprawa w NSA wydaje się nie mieć sensu. PKP przez takie postępowanie zakpiło sobie z potrzeb mieszkańców, starań urzędników, toczącego się postępowania i uwag sędziów. Pozbyli się problemu, czy zrobili na złość? Zapytaliśmy w PKP. Odpowiedzi udzielił Tomasz Kowalski z biura prasowego spółki.
Marcin Wojnarowski
1. Na jakiej podstawie kładki zostały rozebrane i dlaczego rozpoczęto rozbiórkę w nocy?
Przede wszystkim stan kładek zagrażał bezpieczeństwu osób z nich korzystających. Dla PKP S.A. remont kładek nie miał uzasadnienia ekonomicznego, ponieważ kładki te nie mają żadnego związku z ruchem kolejowym. Podstawą formalną rozbiórki był projekt rozbiórki, uzgodniony ze spółkami Grupy PKP oraz zgłoszenie robót rozbiórkowych do Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach, który nie wniósł sprzeciwu na rozbiórkę w/w kładek. Rozbiórki odbyły się zgodnie z obowiązującymi procedurami.
Rozbiórka kładek wymagała wstrzymania ruchu kolejowego. Aby nie powodować dużych utrudnień w ruchu wskazano godziny nocne, kiedy ruch pociągów jest najmniejszy.
2. W sprawie wyremontowania kładek toczy się postępowanie przed Naczelnym Sądem Administracyjnym. Dlaczego nie poczekaliście Państwo na ostateczny wyrok?
Prowadzone postępowanie w sprawie remontu kładki nie uniemożliwia postępowania o ich likwidację. Jak już zaznaczyłem, remont kładek nie ma dla PKP S.A. uzasadnienia ekonomicznego.
3. W innych miejscowościach remontujecie kładki wspólnie z samorządem lub przekazujecie kładki samorządom. Dlaczego w tym przypadku nie udało się dojść do porozumienia?
W 2011 r. wystąpiono do Gminy Nędza z prośbą o utrzymanie i przejęcie w/w kładek. Jednak gmina odmówiła. W tej sytuacji podjęto decyzję o ich likwidacji.
4. Zdajecie sobie Państwo sprawę z tego, że kładka w Nędzy była od wielu lat jedynym szlakiem komunikacji pieszych z dwóch stron wioski? Jak PKP chciałoby obronić swoją decyzję przed krytyką mieszkańców?
Kładki nie mają żadnego związku z ruchem kolejowym, a służą jedynie jako przejście dla pieszych. Troska o odpowiedni układ komunikacyjny miasta należy do obowiązków samorządu. PKP S.A. nie ma obowiązku utrzymania obiektów budowlanych, które nie służą jej działalności. PKP S.A. jest w trakcie procesu restrukturyzacji, która ma na celu spłatę ponad 4 mld złotych długu. Decyzja pracowników o remoncie kładki mogłaby się spotkać z zarzutem o niegospodarność.
Artykuł pochodzi z poprzedniego wydania NR.
PKP jest i ma się dobrze. Prezes PKP zarabia 59 tysięcy na miesiąc. Więc musi rozbierać kładki i sprzedawać na złom by mieć na wypłatę. Poza tym PKP musi mieć na szkolenia w Disneylandzie dla likwidatorów. Na takie szkolenie potrzebują 9 milionów złotych. Więc jeszcze więcej trzeba zezłomować. Sami rozumiecie że zarzuty o niegospodarność byłyby uzasadnione, gdyby wyremontowali dajmy na to 100 kładek zamiast pojechać na wycieczke do Disneylandu. Więcej informacji o PKP znajdziecie na stronie http://www.rynek-kolejowy.pl/
ty palancie ,naucz ty się pisać i po śląsku i po polsku. Nikt chłopie Cię nie rozumie Myślę że ty siebie też nie rozumiesz , co,, nabazgrołeś"
COCO WIESZ kazdy jeden z radnych chodz juz nim nie bedzie napewno z glodu nie umrze ani kras nie pojdzie a ktos nastepny zas bydzie otrzymywal diete radnego i zas byda cyrki to jest normalno glupio walka co nimo sensu opamietejcie sie
podpisz się piszesz, że dostają pare groszy ale dostają je za cyrk jaki jest nikt za te pieniądze nie musi żyć, bo to są dodatkowe pieniądze a budżet rodziny jest większy sprawdz deklaracje majątkowe naszych radnych to zobaczysz komu najbardziej zależy na tych paru groszach!!!
waciak i JA tez nie musze sie podpisywac a jak beda mialy byc nowe wybory to beda i napewno nikt z tego powodu nie bedzie wlosow wyrywal z glowy bo to zadna przyjemnosc za te pare grosz byc przez byle kogo opluwany (TO JEST MOJE ZDANIE )
do podpisz sie ja nie musze podawac danych bo nie naleze do rady a wiekszosc ludzi uwaza ze powinne sie odbyc NOWE WYBORY ZEBY wojt i pseudo radni przestali osmieszac NASZA GMINE
WACIAK a dlaczego mam sie podpisac skoro sam SIE NIE PODPISUJESZ a jak mam wymyslac glupoty to lepiej sie nie podpisywac ale ja mialbym sie odwage podpisac jak bym musial a ty bys napewno gdzies pitnal za te twoje posty i oszczerastwa a ja tez jestem mieszkancem tej gminy i znam ludzi i CIEBIE napewno tez wiec nie moge do konca sie zgodzic z tym co tu wypisujesz ale na twoje glupoty niema rady wiec pisz sobie pierdoly ile chcesz ale musisz wiedziec ze wiekszosc jest innego zdania i to ludzie z KLASA a nie taki prostak jak ty bo gdybys mial choc troche ambicji bys sie tak nie zachowywal
DO PONIZEJ PRZYNAJNIEJ SIE PODPISZ IJESTEM MIESZKANCEM TEJ GMINY GDZIE rzadza ludzie o ptasich mozgach i oliwy dolewa sam wasz redaktor wszystko tu zagmatlane
WACIAK jak czytam te twoje wpisy bo wszedzie pod kazdym tematem wypisujesz te twoje zas.....posty to jest jasne jak slonce ze jestes z opozycji P. wojt i z niczego nie jestes zadowolony i jestes bardzo zlosliwy mysle ze w NOWYM ROKU 2013 staniesz sie lepszym czlowiekiem czego CI zycze z calego serca i przestaniesz szkalowac nasza GMINE bo nawet w Sylwestra prawie wszyscy ludzie sie ciesze bawia i zycza sobie wszystkiego najlepszego a ty wypisujesz bzdury i siejesz nienawiscia zyczy CI W NOWYM ROKU WIECEJ ROSADKU I ROZUMU
ZA ZLOM ZTEJ KLADKI BEDA MIELI NA ROZPRAWY SADOWE PRZECIWKO JULKOWI
właścicielem kładki była śp.PKP, a że PKP już nie ma to nie ma inwestora i ktoś z teraźniejszej kolei pomny tragedii z Dąbrowy Górniczej ze strachu o swoją dupę kazał kładkę rozebrać w nocy ,gdyż nie ma ruchu pociągów i można wyłączyć sieć trakcyjną
napewno powiadomie konserwatora i prokurature jak to gmina nie zrobi
WIDZIOLECH JAK geracik PO CMOKU ZBIEROL ZLOM MOST ZBUDOWALI ZA WILUSIA TAK MI OPA GODO
Jeżeli Polska Ludowa była Macochą, to teraz jesteśmy sierotami
ciekawy jestem czy ta kladka to zabytek poniemiecki czy ktos to sprawdzil z URZEDU GMINNEGO a warto pani WOJT.
Jak to w Polsce bywa, najlepiej wszystko rozpieprzyć a jeszcze lepiej pod osłoną nocy, jak na wzorowych złodziei przystało!!!
JO ZECH JUZ DOWNO NAPISOL ZE KLADKI NIMA A TEN PISMAK TEROZ SE OBUDZIEL Oanie JUZ NIE BYDAM PISOL I TYM SUPER MOZGU geraciku BO ONI DALI NEGOCJUJOM WIELA MOGOM ZAROBIC A KLADKI NIMA DOWNO
Jo sie klada na tory i nie popuszcza.
No to teraz nie bydzie sie o co wadzić !!! Ale jak znom życie to ludzie se do wadzynio powód znejdą . Wesołych Świąt !!!
łojojoj, co za bida, bida i Nędza...
Co ty wiesz o problemach poprzednich wójtów? Oni tą kładką też nie chodzili. Kłopoty i interwencje zaczęły się wtedy , gdy nadgorliwcy z SOK zaczęli kasować po kilkanaście mandatów dziennie od mieszkańców bojących się wejść na kładkę i przechodzących przez tory obok nastawni. Poza tym PKP zawsze miały w d..ie mieszkańców, a kłótnie pomiędzy władzami Nędzy a PKP o kładkę były już za PRL .
Jakoś poprzedni wójtowie nie mieli z tym żadnych problemów. Kładki były zawsze zadbane. Przyszłą Iskała i nastąpił koniec, tak jak z przedszkolami w Ciechowicach, Zawadzie a teraz nawet ze szkołą IV-VI. Co nastepnie kto zgadnie?
W Polsce, to nigdy nic nikomu się nie opłaca, wszystko jest zbędne... to chore!
Kładka jak nie przez PKP to powinna być wyremontowana przez władze samorządowe! Ale zwykły "szarak" nikogo nie obchodzi.
A co na to" Szambelan " G.P. matoł nad matołami ?