Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Prezydent Kieca proponuje likwidację SP 28 przez wygaszenie

Do konsultacji ze związkami zawodowymi trafił projekt uchwały w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej nr 28 w Wodzisławiu poprzez wygaszenie. To odpowiedź prezydenta na wniosek komisji oświaty z 21 września 2012 roku o przygotowanie propozycji reorganizacji sieci szkół

Prezydent Kieca proponuje likwidację SP 28 przez wygaszenie

Szkoła Podstawowa nr 28 wchodzi obecnie w skład Zespołu Szkół nr 3. Jak informuje Barbara Chrobok, rzecznik prasowy urzędu miasta w Wodzisławiu wygaszenie jest najłagodniejszą formą likwidacji, ponieważ rozłożona jest na kolejne lata począwszy od 2013 do 2018 roku. - Polegać będzie na zaprzestaniu naborów do klas pierwszych w kolejnych latach. Dotychczasowi uczniowie będą mieli gwarancję ukończenia szkoły w obecnym miejscu nauki, w budynku przy ul. Mieszka 10, a więc w tej samej placówce, w której naukę rozpoczęli. Nauczyciele będą pracowali pod kierunkiem obecnego dyrektora Zespołu Szkół nr 3 aż do momentu całkowitego rozwiązania szkoły podstawowej – informuje rzecznik.

W SP 28 systematycznie spada liczba dzieci. Obecnie w 6 oddziałach uczy się 115 dzieci. Dla porównania w 1997 roku uczęszczało do niej 865 uczniów, natomiast w 2008 roku już tylko 179.

Wszystko wskazuje na to, że w sprawie podjęcia uchwały zwołana zostanie odrębna sesja rady miasta. Obrady mają się odbyć na początku lutego. W sprawie przyszłości SP 28 będą mogli się również wypowiedzieć rodzice. Konieczna jest także opinia kuratorium.

Po podjęciu stosownej decyzji o wygaszaniu szkoły podstawowej dotychczasowy obwód szkoły zostanie przyłączony do obwodu SP 10. z wyjątkiem ulic: Krupińskiego, Kokoszyckiej oraz częściowo ulic Leszka, Mieszka i Przemysława. Te ulice zostaną włączone do obwodu SP 4 działającej w ramach Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 4. Ostateczna decyzja co do wyboru szkoły pozostanie jednak w całkowitej gestii rodziców. Jest to możliwe z uwagi na fakt, że od dwóch lat obwody szkół podstawowych funkcjonujących w Wodzisławiu są uwolnione.

Szkoła Podstawowa nr 10 jest wypełniona w 50 procentach. W 1997 roku chodziło do tej szkoły 705 uczniów, a obecnie kształci się w niej 353 uczniów, zaś jej baza sportowa zaspokoi w pełni potrzeby zwiększonej ilości dzieci.

- W likwidowanej szkole pracuje dobra kadra nauczycielska i jestem pewien, że większość otrzyma zatrudnienie w innych placówkach. – informuje prezydent miasta, Mieczysław Kieca. Natomiast większość nauczycieli jest zatrudnionych w ramach Zespołu Szkół nr 3 i właśnie tam pracę utrzyma. Podobnie rzecz się ma z pracownikami obsługi i administracji. W związku z dalszym funkcjonowaniem szkół przy ul. Mieszka 10 etaty te pozostaną utrzymane. Wszystkie szczegóły związane z zatrudnieniem poszczególnych osób będą systematycznie omawiane z organizacjami związkowymi.

Więcej 15 stycznia w "Nowinach Wodzisławskich"

Ludzie

Mieczysław Kieca

Prezydent Wodzisławia Śl.

1868 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~mhl999. (89.174. * .146) 23.01.2013 20:23
oceniono 6 razy
2
Zgłoś

@??? sprawdź rozkład a potem dyskutuj

~??? (83.30. * .126) 23.01.2013 19:50
oceniono 6 razy
2
Zgłoś

To akurat widać, że wynajęty został by tu ciągle coś pisać!!!

~do@be (37.8. * .172) 23.01.2013 19:39

Bo w zamian marszałek województwa dał kasę na ronda

~do poniżej (80.238. * .20) 23.01.2013 19:27
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

ten bystry już nie mieszka w Wodzisławiu ,ale lubi wypowiadać się,

~??? (83.30. * .126) 23.01.2013 19:20
oceniono 7 razy
-1
Zgłoś

Przepraszam mhl999 jak ty wyobrażasz sobie by dzieci z dzielnic np.Jedłownik wieś lub Radlin dojeżdżały do szkół podstawowych w centrum??? Skoro większość połączeń miejskich zostało zlikwidowanych i bardzo ciężko jest w godzinach szkolnych wydostać się z tych miejsc... Wydawać by się mogło,że jesteś bystry a tu proszę...

~be (188.137. * .211) 23.01.2013 19:10
oceniono 3 razy
-3
Zgłoś

to już jest przesądzone.

~be (188.137. * .211) 23.01.2013 19:09
oceniono 8 razy
-6
Zgłoś

ale macie problem szkoła 28 zostanie już definitywnie przekazana marszałkowi województwa!

~analiza (80.238. * .20) 23.01.2013 18:52
oceniono 5 razy
3
Zgłoś

a dlaczego nie zlikwidują Ogniska Pracy Pozaszkolnej,to dopiero wyrzucone pien iadze, czasy się zmieniły i ta placówka jest całkowicie zbedna,na dodatek te placówkę powinno utrzymywać Starostwo Powiatowe,a nie urzad miasta,czas wysłać kontrolę do tej placówki -analiza zatrudnienia,ilość uczęczajacych dzieci,efekty pracy kadry,jakoś ich nie widać,może okazać się,że placówla istnieje tylko dla zatrudnionych tam osób,

~Podpisz się... (80.238. * .20) 23.01.2013 18:43
oceniono 7 razy
7
Zgłoś

@domownik,masz rację,jeżeli już to należy zlikwidować SP4,a dzieci przerzucić do SP28,Pani dyrektor z SP4 z pewnością ma już uprawnienia emerytalne,

~domownik (89.73. * .254) 23.01.2013 17:43
oceniono 11 razy
-1
Zgłoś

aha, jeszcze jedno, rozumiem, że skoro padło stwierdzenie, że nie chodzi o oszczędności i dlatego trzeba zamknąć szkołę, to budynek został już komuś obiecany.. Jestem dość młodą osobą i już mam dość polityki, gdzie powinno się mnie zachęcać do niej, w końcu młodzież jest przyszłością. Jak widzę te wszystkie układy, radnych, którzy nic nie robią i prezydenta, który zdążył przez te 2 kadencje tylko przytyć to ogarnia mnie przerażenie. Mam nadzieję,że do następnych wyborów pojawi się osoba odpowiednio przygotowana i kompetentna do zajmowania takiego odpowiedzialnego stanowiska jakim jest bycie prezydentem 49 000 miasta. W tej chwili nie widzę swojej przyszłości w tym mieście.

~Odkrycie Ameryki (83.5. * .136) 23.01.2013 17:40
oceniono 12 razy
-2
Zgłoś

Wiecie dlaczego w Wodzisławiu musi być tyle szkół i jest tyle lamentu o nie??? Bo w mieście mieszkają same woły skończone a ich dzieci mają mózgi jak u kury!!! Ot takie "Odkrycie Ameryki"

~domownik (89.73. * .254) 23.01.2013 17:16
oceniono 4 razy
4
Zgłoś

A dlaczego nie zostanie wygaszona szkoła na Jedłowniku? Z tej okolicy dzieciaki można by przerzucić do sp 28... Nie czarujmy się, że zaplecze i kadra lepsza jest w sp 28 niż w sp 4 ,nie wspomnę już o nowym Orliku zbudowanym niedawno.

~ciekawy (80.238. * .66) 23.01.2013 16:08
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

A dyrektor SP 28 jest za czy przeciw? Czy za, a nawet przeciw, jak mówił noblista. Niech mnie ktoś oświeci.

~dcbn (195.238. * .218) 23.01.2013 12:52
oceniono 6 razy
-4
Zgłoś

ja na debiili ne glosowalem

~jot (95.51. * .226) 23.01.2013 12:35

związki zawodowe z tego co wiem niczego nie mogą storpedować. mają wyrazić swoją opinię która nie ma mocy wiążącej.

solus 23.01.2013 12:24
oceniono 9 razy
9
Zgłoś

Przepraszam - jeszcze. Trzeba uważać na tzw ankietę w sprawie sieci szkół.
Po pierwsze - jest tak skonstruowana że "władza" wybierze z niej tylko to co będzie odpowiadać. Albo też stworzy "własne wyniki"
Po drugie: Doświadczonych w zarządzaniu szkołami osób z UM nie stać na przedstawienie własnego pomysłu i własnej wizji popartych argumentami merytorycznym?

solus 23.01.2013 12:21

Na razie tyle - tak na spokojnie

solus 23.01.2013 12:21
oceniono 8 razy
6
Zgłoś

W taki sposób raczej nie obniży się kosztów funkcjonowania oświaty w mieście. Zresztą czy tylko Wodzisław ma z tym problem? nie. Zrzucanie zaś wielu zadań miejskich na innych ( katering w szkołach, na stowarzyszenia, kluby) to po prostu nieuczciwe, podpierane "ręcznym przy tym nieetycznym zarządzaniem oświatą przez Wice) TAK NIE MOŻNA BUDOWAĆ FUNDAMENTÓW POD PRZYSZŁE WYBORY. To jest oszukiwanie mieszkańców i swoich współpracowników.

solus 23.01.2013 12:17
oceniono 8 razy
8
Zgłoś

Może ktoś w końcu naprawdę na poważnie zajmie się organizacją w 28 gimnazjum sportowego. Bo do tej pory to tylko jedna wielka amatorszczyzna, partyzantka - podparta zatrudnieniem dyrektora związanego jak mówią na mieście z wice Ogrodnikiem więzami towarzyskim. Liczy na to że dyr zrobi wszystko co wymyśli?
Jakoś na razie nie widać aby władza lub też dyrektor mieli pomysł na szkołą sportową. Po prostu się na tym nie znają. Wstyd przyznać dyr wfista też nie.
A wtedy można zaproponować przeniesienie podstawówki do innego budynku -tylko po co? Kosztów utrzymania budynku to nie zmniejszy. Przeciwnie - subwencja wpływająca do budżetu na uczniów podstawówki w 28 będzie wykorzystana albo na inną szkołę (sensownie) albo na utrzymanie budynku 28 pozbawionego uczniów podstawówki - bez sensu

~niezadowolona (89.72. * .53) 23.01.2013 12:12
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

Związki zawodowe myślą raczej o pracownikach. Oni należąc do zw. zaw. zapewniają etaty działaczom, niestety tak jest w każdym zakładzie.Etat w związku to ciepła posadka.

solus 23.01.2013 12:12
oceniono 6 razy
2
Zgłoś

Tak czytam i czytam te pomysły czytelników. Jedne bardziej inne mniej trafne (oczywiście wdł. mnie). Są też i takie z powietrza - ale to chyba norma na takich forach.
Zatroskani! Nikt niczego nie wymyśli rozsądnego jeżeli władza wodzisławska, w tym wicek odpowiedzialny za oświatę nie powie oficjalnie jaki ma pomysł na szkołą (budynek) 28! Do tej pory były tylko sugestie, domniemania, niedopowiedzenia itd. A przecież mieszkańcy mają prawo wiedzieć co planują władze samorządowe. Przecież samorząd to wspólnota mieszkańców a Prezydenci zachowują się jakby zarządzali własnym prywatnym majątkiem a nie dobrem wspólnym. TO JEST NAJGORSZE I GODNE POTĘPIENIA!!!

~mhl999. (89.174. * .146) 23.01.2013 12:06
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

to powiedz mi jak przekonać związki zawodowe bo pewnie storpedują pomysł.

~niezadowolona (89.72. * .53) 23.01.2013 12:03
oceniono 3 razy
1
Zgłoś

mhl999 - Dlaczego nasze władze nie kupią Twego pomysłu? Radni, myśląc o następnej kadencji nie tkną swego elektoratu. Globalnie o mieście nikt nie myśli. Twój pomysł jest świetny.

~mhl999. (89.174. * .146) 23.01.2013 11:55
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

@aa taki plan nic nie da jeśli nie będzie woli rodziców/nauczycieli do zamykania szkół. byłby jednak punktem wyjścia do rozmów, o czym ciągle wspominam, ale jak grochem w ścianę. dlatego męczę radnych pismami o taką wizję :D póki co 5 było odważnych choć 3 z nich odpowiedziało wymijająco w oczekiwanym przeze mnie czasie i dla mnie to są radni, którzy zasługują na uwagę, którym niekoniecznie kolejna kadencja w głowie.

~mhl999. (89.174. * .146) 23.01.2013 11:52
oceniono 3 razy
-1
Zgłoś

po zakończeniu procesu wygaszania wziąłbym się za sp8/9, sp2, sp17/21, sp4. zawadę i kokoszyce bym zostawił ze względu na zespoły szkolno-przedszkolne i spory ruch na młodzieżowej stwarzający potencjalne zagrożenie.

~aa (195.72. * .222) 23.01.2013 11:49
oceniono 4 razy
0
Zgłoś

Jedno z pytań już przecież padło na spotkaniu w SP28, do pani L.Kłosińskiej: Czy UM ma na najbliższe lata plan restrukturyzacji placówek oświatowych na terenie Wodzisławia? Niestety nie padła odpowiedź, pisałem już o tym. Czyli rosyjska ruletka.

~mhl999. (89.174. * .146) 23.01.2013 11:42
oceniono 4 razy
-2
Zgłoś

@niezadowolona mój pomysł jest nierealny, spotka się z zbyt potężnym oporem ze strony nauczycieli oraz uczniów. gdybym jednak miał do wyboru sp28 i sp10 zlikwidowałbym sp10 i gim3 oraz sp1 poprzez wygaszanie przez 3 lata obu placówek. uczniów gim3 "przerzucił" do gim1 i 2, a z sp10 do sp28. z sp1 do sp3 lub sp5. w ten sposób zaoszczędzę masę pieniędzy na etatach. zyskam nowoczesny obiekt dla podstawówki, wszak do nauki trzeba zachęcać (czym skorupka za młodu...) a gim3 "sportowe" zacząłbym tworzyć w gim1 inwestując w nową salę i boiska. bo skoro gim.sportowe ma być regionalnym to z pewnością łatwiej dojechać do ścisłego centrum niż na piastów. jakoś nie wyobrażam sobie mas uczniów, który przyjeżdżają na dworzec do wodzisławia i z radością przesiadają się na miejską komunikację by do 15 min dojechać na piastów, skoro za 5 min mogli by być na miejscu w gim1. likwidacja gim3 jest możliwa i spotka się z akceptacją władz miejskich. problem zatem w sp10.

~jot (95.51. * .226) 23.01.2013 11:41
oceniono 4 razy
0
Zgłoś

zaufanie do władzy jest słabe z zasady. a do naszej zaufania chyba nie ma nikt spoza koryta. niestety. sam na miejscu rodziców bym nie ufał zapewnieniom. bo ta deklaracja jest zupełnie nieprzemyślana. dla mnie wręcz niepoważna. obudzą się jak zwykle po fakcie i albo przyjdzie łożyć kasę na kilku uczniów albo zrobią rodziców w balona. obstawiam to drugie.

~niezadowolona (89.72. * .53) 23.01.2013 11:32

mhl999- Twój pomysł jest wart rozważenia, tylko kto go weżmie pod uwagę. Za informację o kosztach dziękuję.

~mhl999. (89.174. * .146) 23.01.2013 11:22

to dlaczego rodzice mają wątpliwości? czyżby wynikało to z niewiedzy albo grania na emocjach?

~jot (95.51. * .226) 23.01.2013 11:18
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

stoi w artykule jak byk: "Dotychczasowi uczniowie będą mieli gwarancję
ukończenia szkoły w obecnym miejscu nauki, w budynku przy ul. Mieszka 10, a więc w tej samej placówce, w której naukę rozpoczęli". więc teraz niektórych może czekać nauczanie w jednoosobowej klasie :). Bareja nie nudziłby się w naszym mieście :).

~mhl999. (89.174. * .146) 23.01.2013 11:15

@jot trochę się mylisz, uchwała mówi o wygaszeniu szkoły do 2018. pytanie więc jeśli uczeń takowy nie zda to wtedy z procedurą wygaszenia szkoły? pozostaje czy uczeń zostanie przeniesiony?

~mhl999. (89.174. * .146) 23.01.2013 11:14
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

@jot masz rację, dlatego mam do UM i Wydz.Edukacji jakieś 70 pytań :D niektóre z nich sięgają 30 lat wstecz :D

~jot (95.51. * .226) 23.01.2013 11:13

@mhl999 - czyli wystarczy jeden koleś który będzie powtarzał klasę po kilka razy a nasze władze zapewnią mu full wypasik w postaci pełnej obsady grona pedagogicznego. nieźle. musimy być bogatym społeczeństwem. albo totalnie głupim ;).

~mhl999. (89.174. * .146) 23.01.2013 11:13

@niezadowolona koszty utrzymania są przecież dostępne, wystarczy po nie sięgnąć. niebawem będą dane za 2012 rok. szkół na peryferiach nie sposób zlikwidować, bo musiałabyś polikwidować przedszkola za jednym zamachem ;-)
jeśli chcemy się upierać to szkół w wodzisławiu powinno być 6 i więcej nie potrzeba, bo mamy 2500 uczniów, zakładając 20% wyż demograficzny mamy 3000 tworząc szkoły po 500 uczniów jasno wychodzi, że potrzeba 6 szkół czyli wg mnie SP28, SP3, SP5, SP8/9 (do wyboru), SP17/21, SP 15/16

~jot (95.51. * .226) 23.01.2013 11:09
oceniono 3 razy
1
Zgłoś

a swoją drogą dość skuteczną metodą jest pisanie setek pism i zadawanie setek pytań w różnych tematach. można żądać przeróżnych wyliczeń, zestawień itp. ustawa o dostępie do informacji publicznej to tak naprawdę groźna broń za pomocą której można naprawdę skutecznie sparaliżować urząd :).

~mhl999. (89.174. * .146) 23.01.2013 11:08
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

inna sprawa, że rodzice głupoty plotą, http://www.radio90.pl/rzecznik-praw-dziecka-przyjrzy-sie-sprawie-sp-28-w-wodzislawiu-slaskim.html# uchwała (projekt) jasno mówi, że dzieci będą mogły dokończyć naukę. nawet jeśli zostanie tam 1 dziecko to miasto będzie musiało zapewnić dla niego zajęcia jak w każdej normalnej szkole. takie przypadki są znane w polsce.

~niezadowolona (89.72. * .53) 23.01.2013 11:07

Szanowni Państwo . Poproście UM o wyliczenie kosztów utrzymania wszystkich szkół wmieście- to da możliwość porównania. Pisząc o zorganizowanym dowozie uczniów mam na uwadze wyłącznie ewentualną likwidację szkół na peryferiach miasta, a nie między sp10 i sp 28.Oszczędności da tylko całkowite zamknięcie szkoły, bo od mieszania 'herbata nie będzie słodsza".

~mhl999. (89.174. * .146) 23.01.2013 11:05

niczego nie wykorzystasz, obiekt jest w zasobach miejskich i miasto może dowolnie go wykorzystać. możesz grać na emocjach i w zasadzie nic więcej nie jesteś w stanie zdziałać. po prostu nie tędy droga. wiarygodność kiecy? bądźmy szczerzy ile osób naprawdę to zainteresuje? granie głupa to najlepsza metoda, dlatego należałoby zapytać jakie widzi możliwości zagospodarowania a nie co tam będzie. znaczenie niby to samo, ale jednak inne :D osobiście uważam, że miasto popełni błąd przy likwidacji szkoły i tym się pogrzebie :) chcesz się czepiać to uczep się biletów miesięcznych, które ważne są z paragonem, zgodnie z prawem paragon może/nie musi być podstawą reklamacji ale nie jest obligatoryjny by korzystać z usługi. to jakbyś poszedł do kina, miał bilet i nie wejdziesz na salę kinową bo nie masz paragonu. niestety wodzisławski rzecznik praw konsumenta jest cieniutki jak polsilver w takich sprawach i zapewne nie będzie miał wiedzy w tej sprawie.

~jot (95.51. * .226) 23.01.2013 10:59
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

@ mhl999 - z tym przeznaczeniem to różnie może być skoro jest to temat tak ściśle "chroniony". znając więcej szczegółów być może będzie można je wykorzystać przeciwko likwidacji szkoły. tego nie wiemy. problem w tym, ze jeśli nie ma czegoś takiego jak "nie powiem". po to jest ta ustawa. jeśli nie powie to się strasznie ośmieszy, podważy swoja wiarygodność i da sygnał, że skoro sam prawa nie przestrzega to nie muszą przestrzegać go mieszkańcy. a stąd prosta droga do obywatelskiego nieposłuszeństwa i przykładowo nie płacenia podatków na rzecz miasta :). wsa tak łatwo tego nie puści uwierz mi. jedyne co Kieca może zrobić to udawać głupiego i twierdzić że takowego pomysłu jeszcze nie ma. ale jak mu to kiedyś wypłynie że kłamał w informacji publicznej to już będzie poważniejsza sprawa. moim zdanie spróbować nie zawadzi.