Z rówieśnikami europejskich szkół ratują planetę
Gimnazjum im. majora pilota Antoniego Tomiczka w Lyskach rozpoczęło jako pierwsza szkoła w gminie współpracę europejską w ramach programu Comenius – Wielostronne Partnerskie Projekty Szkół, przewidzianego na dwa lata 2012–2014. W projekcie biorą udział także szkoły m.in. z Turcji, Grecji, Francji.
Gimnazjum wcześniej współpracowało ze szkołami europejskimi w ramach programu eTwinning.
W projekcie Comeniusa zatytułowanym „Today, Blue Planet, but tomorrow?”czyli „Dzisiaj, Niebieska Planeta, ale jutro?” uczestniczy 8 szkół. Są to szkoły średnie z Turcji, Hiszpanii i Francji, szkoły podstawowe z Portugalii i Węgier oraz gimnazja z Gracji i Włoch. – Temat projektu dotyczy wody. Projekt będzie się skupiał na zadaniach wykonywanych w szkole, w domu, na zajęciach pozalekcyjnych oraz na wyjazdach zagranicznych nauczycieli i uczniów do szkół partnerskich. Wszystkie zadania mają uświadomić uczniom, nauczycielom oraz lokalnej społeczności znaczenie wody oraz konieczność ochrony naturalnego środowiska – informuje Alicja Postawka, koordynator programu Comenius w lyseckim gimnazjum. – Ponadto uczniowie i nauczyciele będą mieć okazję poprawić swoje umiejętności w zakresie technik komputerowych oraz językowych kompetencji, szczególnie umiejętności komunikacyjnych w języku angielskim, ale także w językach narodowych partnerskich szkół.
Pozwiedzają Europę
W listopadzie ubiegłego roku grupa nauczycieli ze wszystkich szkół partnerskich odwiedziła szkołę partnerską w Istambule. Gimnazjum w Lyskach reprezentowało 3 nauczycieli: dyrektor Aleksandra Szymura, szkolny koordynator projektu Alicja Postawka oraz nauczyciel języka angielskiego, Małgorzata Tulec. W czasie wizyty nauczyciele omawiali zadania, terminy realizacji tych zadań oraz inne szczegóły związane z realizacją projektu. Uczniowie wszystkich szkół będą przygotowywać zadania zgodnie z projektem w swoich szkołach, a następnie część z nich wraz nauczycielami wybierze się do szkół partnerskich. Efekty ich prac zostaną też wysłane drogą elektroniczną. Dzięki Comeniusowi uczniowie z Lysek odwiedzą w marcu Węgry, w maju Portugalię, a w styczniu 2014 r. Francję. Lyski także odwiedzi grupa uczniów z europejskich placówek. Wizyta będzie miała miejsce w marcu przyszłego roku.
Pracują pełną parą
Do tej pory uczniowie zaangażowani w projekt wykonali już trzy powierzone im zadania. Pierwszym z nich było wykonanie loga projektu. W Gimnazjum w Lyskach w zadaniu na wykonanie loga wzięli wszyscy uczniowie klas trzecich oraz uczniowie klasy II c. Uczniowie klas trzecich przygotowywali logo na zajęciach artystycznych, zaś uczniowie klasy II c wykonywali ćwiczenie w domu i na zajęciach pozalekcyjnych. Jury oceniło prace i wybrało 3 najlepsze. Logo projektu zostało wybrane spośród 24 prac przez uczniów krajów partnerskich. Zwyciężyło logo wykonane przez uczennicę szkoły hiszpańskiej. Drugim wykonanym zadaniem w Lyskach było przeprowadzenie ankiety o wodzie. Na 15 pytań odpowiadali uczniowie. Miało to na celu sprawdzenie ich znajomości tematyki znaczenia wody dla człowieka czy np. jej oszczędzania. Ostatnim zadaniem, którego uczniowie i nauczyciele podjęli się w grudniu było zwiedzenie oczyszczalni ścieków w Suminie. Uczennice wraz z nauczycielką chemii poznawały pracę oczyszczalni ścieków, budowę i znaczenie tego zakładu. Pracownicy oczyszczalni przedstawili cele oraz znaczenie oczyszczalni. Wizyta w oczyszczalni została zarejestrowana kamerą video i może w przyszłości posłużyć jako pomoc w nauczaniu lekcji chemii.
Alicja Postawka, (ska)
a moze porozmawic o zanieczyszeniach srodowiska poprzez geoinzynierie pogody czyli manipulacje pogody i wynikajacej z tego zatrucie powietrza, wody i gleby , aircrap kropka org, film na you tube "co sie rozpyla po swiecie""What in the world are they spraying