Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Mieszkaniec Pszowa pracuje nad ticozyną

– Niektóre gminy chciałyby mieć taką atrakcję, a nie mają możliwości. My mamy możliwości, tylko musimy je wykorzystać – Artur Grutz mówi o planach uruchomienia turystycznej linii kolejowej w powiecie wodzisławskim. Opowiada, co może po niej kursować.

Mieszkaniec Pszowa pracuje nad ticozyną

Pierwszy z nich to Artur Grutz z Pszowa, przedstawiciel wodzisławskiego Towarzystwa Entuzjastów Kolei – robi wszystko, by doprowadzić do uruchomienia turystycznej linii kolejowej biegnącej przez gminy powiatu wodzisławskiego i Racibórz. Gdyby plan wypalił, przejazdy odbywałyby się w weekendy na odcinkach: Pszów – Syrynia, Markowice – Syrynia, Olza – Syrynia, Buków – Syrynia, a w przyszłości może i z Olzy w kierunku Bohumina. Drugi z panów nazywa się Jarosław Łuszcz i jest naczelnikiem Zabytkowej Stacji Kolejki Wąskotorowej w Rudach. Spotkali się, by porozmawiać o ewentualnej współpracy i wymienić się spostrzeżeniami. 

Kolej jak magnes

Jedna z gałęzi współpracy mogłaby dotyczyć taboru. W Rudach kursuje wprawdzie tabor wąskotorowy, ale naczelnik dysponuje także zabytkowym taborem na klasyczne tory, który chętnie użyczy. – Mamy na przykład drezyny czy wagony pasażerskie lub towarowe z lat 20. i 50. Część wymaga remontu, ale część nadaje się do jazdy – podkreśla Jarosław Łuszcz, który kibicuje sąsiedniej inicjatywie. – Kolej zawsze była magnesem, ale w ostatnich latach szczególnie przyciąga turystów – zapewnia naczelnik i podaje liczby, które o tym świadczą. Jeszcze pięć lat temu rudzką kolejkę wąskotorową odwiedzało 6 tys. osób. Teraz jest ich ponad 20 tys. – Więc jest o co walczyć. Tym bardziej, że szlak na ziemi wodzisławsko-raciborskiej jest ciekawy widokowo: Łężczok, Obora, Wielikąt. Jestem pewien, że ruch byłby spory – twierdzi Łuszcz. 

Kolejne pomysły

Pomysłów na „rozruszanie” turystycznej trasy jest wiele. Jeden z nich to przejazdy ticozyną, nad którą pracuje Artur Grutz. – To pociąg drezynowy zbudowany z samochodów tico – wyjaśnia. Kolejny dotyczy zagospodarowania przestrzeni na terenie dawnej nastawni kolejowej w Syryni. – Można stworzyć skansen kolejowy z restauracyjnym wagonem WARS i letnie kino samochodowe z ekranem na wagonie. Czyż nie jest to piękna wizja warta realizacji? – pyta entuzjasta kolei, który pomyślał też o wykorzystaniu budynku stacji PKP w Pszowie. – Można by przenieść do niego obsługę petentów pszowskiego urzędu miasta. Jest tam wystarczająca przestrzeń na parking samochodowy – argumentuje. 

Kolej to prestiż

Torowisko na ziemi wodzisławsko-raciborskiej należy do Polskich Linii Kolejowych. To z nimi należy rozmawiać o ewentualnym pozwoleniu na użytkowanie lub przejęciu. – Przepisy regulują, że to jednak najpierw samorządy musiałyby przejąć linię, a dopiero potem przekazać pod opiekę naszemu Stowarzyszeniu Entuzjastów Kolei – wyjaśnia Artur Grutz, który dlatego tak bardzo zabiega o przychylność naszych samorządowców. – Trzeba sobie otwarcie powiedzieć, że kolej nie jest tania w utrzymaniu, ale nie można patrzeć wyłącznie na to, by sama w sobie była zyskowna. Wokół niej ma tworzyć się cała infrastruktura turystyczna. W Rudach jeszcze cztery lata temu żaden prywatny inwestor nie pomyślałby, że można tu coś otworzyć. Teraz mamy największy w Polsce park linowy dla dzieci, jest bistro, ma powstać stylizowana wiata i inne atrakcje. Teraz to my decydujemy, kogo z inwestorów chcemy tu widzieć. Poza tym obywają się u nas imprezy kulturalne, biznesowe czy integracyjne – podkreśla Łuszcz i dodaje, że kolej to dodatkowe miejsca pracy, wpływy z podatków i prestiż.

Kolej czy drogi?

Artur Grutz wskazuje na jeszcze inne walory posiadania przejezdnej linii kolejowej. – W najbliższych latach będzie powstawał zbiornik Racibórz. Zaczną jeździć ciężarówki z kruszywem. Pytanie, czy nie lepiej wykorzystać transport kolejowy, by nie niszczyć dróg? Ponadto w Pszowie, na terenie zamykanej kopalni Anna, powstają tereny inwestycyjne. Posiadanie połączenia kolejowego dodatkowo podniesie ich atrakcyjność w oczach potencjalnych inwestorów – uważa. Ciekawym pomysłem wydaje się też połączenie ruchu turystycznego w weekendy z pasażerskim w tygodniu. Dla tych, którym idea wydaje się abstrakcyjna, znów podsuwamy przykład z Rud. – Przekonaliśmy władze Rybnika i Gliwic, by wrócić do ruchu pasażerskiego ekonomicznymi autobusami szynowymi. Jest już wstępne studium wykonalności. Niebawem odbędzie się zebranie włodarzy, którzy podejmą decyzję, czy iść w tym kierunku – wyjaśnia naczelnik. 

(mas)

51 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~jarosław dr (93.105. * .199) 19.03.2013 23:03
oceniono 14 razy
-14
Zgłoś

CO ZA CIULE TU PISZĄ !!!

~kelo (188.137. * .101) 19.03.2013 23:03
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

powodzenia! trzymam kciuki!

~kolejowy (80.238. * .20) 19.03.2013 22:51
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

Nie słuchać malkontentów w stylu "do fanatyk" - to bezproduktywni nudziarze.

~do fanatyk (88.208. * .148) 19.03.2013 21:40
oceniono 17 razy
-13
Zgłoś

w Rybniku na gliwickiej będzie tworzony oddział dla fanatyków kolejnictwa

~Brawo (80.238. * .126) 19.03.2013 20:59
oceniono 6 razy
4
Zgłoś

Brawo Panie Arturze! Powodzenia!

~camel. (83.10. * .232) 19.03.2013 20:51
oceniono 3 razy
-1
Zgłoś

to szybciej zgnije niż kogoś przewiezie, inna baza i będzie ok. Posiadacz tego dobrego samochodu :D

tuffo 19.03.2013 20:26
oceniono 6 razy
4
Zgłoś

Trzeba narobić szumu, butlu i rozgłosu wokół tej kolejki. Jest poparcie i mamy sponsora na przywrócenie przejezdności dla "pojazdów szynowych lekkich innych" na odcinku Syrynia - Pszów. NIKT NIGDY NIE ZAMKNĄ LINII 192 ANI 176, ruch został tylko zawieszony. Prowadzimy też rozmowy nad przywróceniem drożności na odcinka Buków - Syrynia - Olza, koszt 800tyś zł - jest firma której na tym zależy i jest gotowa wyłożyć taką kwotę. Gdyby nie ZŁODZIEJE te działania byłyby nie potrzebne, a pieniądze mogły by być spotrzebowane na inne cele.

~LechuL (89.174. * .146) 19.03.2013 20:22
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Jestem za

~solo (83.17. * .58) 19.03.2013 19:42
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Artur wierzę w powodzenie ...

~cc (193.150. * .247) 19.03.2013 17:40
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Pomysł dobry, znając polskie realia, nie do zrealizowania. Mimo wszystko powodzenia.

~subiektywny (37.247. * .167) 19.03.2013 15:25
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

Fajna sprawa