Może zabraknąć kierowców karetek
Wkrótce może zabraknąć kierowców do prowadzenia karetek pogotowia. Zgodnie z nowym rozporządzeniem Ministra Transportu od 19 lipca kierujący pojazdami uprzywilejowanymi muszą ukończyć specjalny kurs. Problem jednak w tym, że nie wiadomo kto ma organizować szkolenia i za nie zapłacić.
- Ratowników nie stać na opłacenie tego kursu z własnych kieszeni. Wystarczy, że z własnych kieszeni muszą pokrywać większość kosztów związanych z obligatoryjnym podnoszeniem kwalifikacji zawodowyc - informuje Jacek Szarek, szef Solidarności ratownictwa medycznego.
Obowiązek odnowienia uprawnień wprowadzony został rozporządzeniem Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej z 15 maja w sprawie kursów dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych i pojazdów przewożących wartości pieniężne. Zgodnie z rozporządzeniem kierowcy tych pojazdów muszą ukończyć specjalny kurs składający się z zajęć teoretycznych i praktycznych, a następnie zdać egzamin i uzyskać odpowiednie zezwolenie w starostwie. Opłata za szkolenie wynosi 650 zł.
O ile koszty związane z odnowieniem uprawnień m.in. funkcjonariuszy Policji, Służby Granicznej czy służb specjalnych zostaną pokryte z budżetu państwa, za kierowców karetek pogotowia nie chce płacić ani Ministerstwo Zdrowia, ani resort transportu. - Minister Arłukowicz odesłał nas do Ministerstwa Transportu, gdzie z kolei usłyszeliśmy, że kursy powinien finansować resort, któremu podlegają pracownicy ratownictwa medycznego. Już dawno upłynął termin odnawiania uprawnień, a wychodzi na to, że nikt nie chce nam za nie zapłacić - wyjaśnia Jacek Szarek.
Choć pieniędzy na kursy wciąż nie ma, pracodawcy żądają od ratowników medycznych nowych zezwoleń uprawniających do prowadzenia karetek. - Dyrektor Wojewódzkiego Pogotowia Ratunkowego w Katowicach zawiesza w czynnościach ratowników, którzy się nimi nie legitymują. Już wkrótce może się okazać, że kierowców do prowadzenia karetek po prostu zabraknie. Jeżeli tak się stanie, konsekwencje mogą być tragiczne - mówi przewodniczący.
Jak podkreśla, wielu ratowników byłoby skłonnych wyłożyć pieniądze na kurs, pod warunkiem, że mieliby gwarancje, że te pieniądze zostaną im zwrócone. Problem jednak w tym, że do tej pory nikt nie potrafi wskazać, gdzie i przez kogo szkolenia mają być organizowane. - To totalna paranoja. Nawet w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego nie mają na ten temat żadnych informacji - mówi Jacek Szarek.
obudził sie pan Szarek? Co robi aby zespoły ratownicze były co najmnij 3 osobowe? Ratownicy niech w 5 pogotowiach robią za niewolników,bo tak chcą,związek śpi ; podcina gałąż na której siedzi,