Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

PILNE: ruszył przetarg na remont linii Rybnik - Chałupki

Zapowiedzi stają się faktem - dojdzie do rewitalizacji linii kolejowej Rybnik - Chałupki. PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły właśnie przetarg.

PILNE: ruszył przetarg na remont linii Rybnik - Chałupki
Wizja lokalna na torowisku w połowie 2012 r. Prócz przedstawicieli kolei uczestniczyli w niej m.in. zastępca prezydenta Dariusz Szymczak oraz starosta Tadeusz Skatuła i wicestarosta Dariusz Prus

PKP PLK czeka na oferty do 15 listopada. Przetarg na zadanie pod nazwą „Zaprojektowanie i wykonanie robót dla zadania: Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowych nr 140 i 158 na odcinku Rybnik - Chałupki - POIiŚ 7.1-78” został ogłoszony 8 października w systemie „projektuj i buduj”. Kolej planuje, że roboty budowlane będą prowadzone w 2014 i 2015 r. Dokładny termin zakończenia inwestycji będzie jednak znany dopiero po rozstrzygnięciu przetargu. Według wstępnych kalkulacji prace powinny zostać ukończone latem 2015 r.

Projekt rewitalizacji przewiduje zwiększenie prędkości pociągów na całej linii do 80 km/h. W jej ramach mają zostać wyremontowane lub wymienione tory i podtorze, sieć trakcyjna, perony, rowy i odwodnienie, sygnalizacja, obiekty inżynieryjne, sieć trakcyjna i infrastruktura zabezpieczająca na całym jej przebiegu. Elementem rewitalizacji linii ma być budowa przystanku kolejowego Wodzisław Śl. - Centrum w okolicy dworca autobusowego. Miasto Wodzisław miało przygotować niezbędną dokumentację. Tymczasem na ostatniej sesji rada wycofała z budżetu pieniądze przeznaczone na ten cel, w sumie 60 tys. zł. Środki zostaną wydane na inny cel.

Planowany remont linii kolejowej to owoc wieloletnich zabiegów ze strony samorządowców z regionu. Dzięki staraniom rewitalizacja torowiska z Rybnika do Chałupek została uwzględniona w Wieloletnim Planie Inwestycji Kolejowych oraz na liście podstawowej projektów indywidualnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 – 2013. Na realizację przedsięwzięcia zabezpieczono 140,4 mln zł. Z tej kwoty 98 mln zł mają stanowić środki z budżetu Unii Europejskiej.

Dla mieszkańców powiatu wodzisławskiego remont linii oznacza, że jest szansa, aby na trasę z Wodzisławia do Chałupek powróciły pociągi osobowe. – Nie wyobrażam sobie, aby po wyremontowaniu tej linii mogło być inaczej – zdecydowanie podkreśla starosta Tadeusz Skatuła, który już rozmawiał na ten temat z marszałkiem województwa. Tymczasem władze Wodzisławia tłumaczą rezygnację z przygotowania dokumentacji w tym roku brakiem jednoznacznej deklaracji marszałka co do wznowienia połączeń pasażerskich. - Wiemy, że nie możemy wybudować tak jak zakładaliśmy peronu końcowego dla połączeń Rybnik-Wodzisław. Musimy mieć więc jasną deklaracje, że po poniesionych nakładach i po wybudowaniu peronu marszałek reaktywuje linię do Chałupek. Tylko wtedy taka inwestycja ma zasadność. Pismo do marszałka zostało w tej kwestii wystosowane przez Wydział Inwestycji, Architektury i Geodezji - informuje Łukasz Kożuchowski, asystent prezydenta Wodzisławia.

Ludzie

Tadeusz Skatuła

Były radny powiatu wodzisławskiego, wicestarosta i starosta wodzisławski.

71 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
kolejar 22.10.2013 21:52
oceniono 2 razy
-2
Zgłoś

może i pier.ola , ale na temat, czego o Ciebie nie można powiedzieć

idla 22.10.2013 21:11

kolejar pierdo..sz jak potrzaskany

korektor 19.10.2013 10:38

Wyprzedaż majątku PKP - spłata długów http://biznes.interia.pl/nieruchomosci/news/nieruchomosci-pkp-w-prywatnych-rekach,1958482,4206

kolejar 17.10.2013 22:42
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

każdy parowóz miał duszę , a kolejarz to był KTOŚ

Artur Klimek 17.10.2013 20:08
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Pan Geoff Plumb dodał do swojej galerii zdjęcie wykonane w niesamowitej jakości w roku 1974. Zdjęcie przedstawia parowóz Tkt48-164 z wagonami piętrowymi jako pociąg osobowy relacji Chałupki - Wodzisław. Skład przecina przejazd kolejowy na DK45 między Zabełkowem a Roszkowem, jadąc szlakiem kolejowym Chałupki - Olza. http://plumbloco.smugmug.com/Trains/New-Additions/i-h3W6gnK/A

kolejar 14.10.2013 00:11

Czapki z głów Panowie przed Arturem i Jasiem za Ich heroizm w ratowaniu linii do Pszowa i walkę , i to taką ,gdzie krew się leje ze złodziejami szyn kolejowych

kolejar 13.10.2013 23:39

jest druga część o drezynie Jasia Psoty, ale nie mogę znaleźć linku Może komuś się uda

kolejar 12.10.2013 22:34
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

a Jasiu Psota miał dzisiaj swój program w TVN24, Nie

kolejar 12.10.2013 22:31

Artur ,to wygląda na wymarłe miasto

Artur Klimek 12.10.2013 13:43

http://imageshack.us/a/img545/8561/x2gq.jpg Tymczasem na stacji w Wodzisławiu...

kolejar 11.10.2013 23:28

zxc ,oczywiście że jesteś zaproszony , a obawy masz słuszne

zxc 11.10.2013 23:07

kolejar a my jesteśmy umówieni w Diamencie jak ten przystanek powstanie i linia będzie wyremontowana czy tak? :) Już się doczekać nie mogę, boje się tylko, że się nie doczekam i się nie napijemy :(

kolejar 11.10.2013 21:44

a ja Wam powiem: jest taka knajpa ,,Diament" ,ostatnio wymieniana na forum, proponuję więc dyskusję przy browarku , a może dwóch w towarzystwie maszynioka na temat przyszłej lokalizacji przystanku Wodzisław centrum. Gwarantuję, że po czwartym browarku sprawa zacznie się klarować

Artur Klimek 11.10.2013 21:40
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Dokładnie, baraki na placu byłego WPK systematycznie znikają. Co do kursowania E-3, powtarzam. Autobusy powinny kursować tam, gdzie kolej nie dociera. Na linii do Rybnika od dawna powinna królować kolej. Tymczasem ludzie jak sardynki w puszce tłoczą się w E3 stojącej w korkach. Powtórzę: te dwa środki transportu nie powinny ze sobą konkurować tylko się uzupełniać. Zresztą twór jakim jest MZK prędzej czy później upadnie. To kwestia czasu, kolejne gminy odłączają się ze związku. Także myślę, że doczekam dni, kiedy połączenie Wodzisław - Rybnik będzie realizowane kolejową komunikacją na wzór Trójmiejskiej szybkiej kolei miejskiej.

mhl999 11.10.2013 21:12

@ergo - raczej była samobójstwem dla dworca pkp :-)

ergo 11.10.2013 21:10

@Artur Klimek zgadzam się z Toba, ze koncepcja z Centrum Przesiadkowym na dawnym placu po WPK byłaby optymalna.

mhl999 11.10.2013 21:09

@ergo - chodzi o barak z piwem ;-)

ergo 11.10.2013 21:08

@kolejar a co byłoby złego w linii kolejowej do Pszowa ?

ergo 11.10.2013 21:06

@mhl99 baraku już nie ma ;)

mhl999 11.10.2013 20:59

@kolejar - i tu się mylisz :-)

kolejar 11.10.2013 20:41
oceniono 2 razy
-2
Zgłoś

Panowie , Wy nie rozróżniacie komunikacji miejskiej, kolei dojazdowej od pociągów dalekobieżnych. Wszystko Wam się pomieszało. Według Waszej teorii to powinna powstać linia przez rynek , ul 26 marca w kierunku Os Piastów i dalej do Pszowa ..itd Powtarzam ,Poje.ało Was

mhl999 11.10.2013 20:20

@Artur Klimek - pozostaje jeszcze parę drzew wyciąć i wyburzyć pewien barak ;-) to niestety wszystko kosztuje. fantazja cię ponosi, poza tym weź pod uwagę, że wiecznie się mówi, że nie ma pieniędzy w budżecie. choć jak dobrze pogrzebiesz to się znajdą. połączenia pasażerskie w regionie? sprawa jest oczywista dopóty kolej nie będzie konkurowała realnie z linią e3 (ceną i częstotliwością) to nie ma mowy o odrodzeniu się. szkoda, bo to moim zdaniem najlepszy środek podróży między miastami.zawsze można pogadać z DLA, która miała chrapkę na wejście z czeskimi kolejami na trasie wrocław - warszawa jak mnie pamięć nie myli. wszak DLA obsługuje obecnie komunikację w wodzisławiu ;-) inna sprawa, że nim DLA przepchnie się przez procedury to odechce im się wejścia na polski rynek :-D

Artur Klimek 11.10.2013 19:26
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Jak będą pociągi to będą jeździć, teraz nie ma pociągów to nie jeżdżą - proste? Druga sprawa nikt nie wybierze się pociągiem do Wodzisławia, nie mając powrotu. A jak na razie takie atrakcje funduje obecny rozkład jazdy. Kiedyś pociągi jeździły od 3 w nocy do północy. Dzisiaj pierwszy jedzie o 7, ostatni o 18. Z czym do ludzi?

kolejar 11.10.2013 19:16
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

oczywiście chodzi o dojazd koleją

kolejar 11.10.2013 19:14
oceniono 2 razy
-2
Zgłoś

Artur , już raz napisałem w Wodzisław odcięty... Kto do Wodzisławia z okolicznych miejscowości pojedzie na zakupy , do knajpy czy na randkę. Was naprawdę poje.ało

Artur Klimek 11.10.2013 19:09
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

A tak z innej beczki, trzeba się zastanowić co w ogóle z połączeniami pasażerskimi w naszym regionie. Co nowego po remoncie wymyślą Koleje Śląskie, aby nie dać nam nowych połączeń. Smutne w tym wszystkim jest to, że miasto ma gdzieś ilość połączeń i całą komunikację kolejową. No i mamy jak mamy, 4 pary pociągów, którymi bezpośrednio nie dojedziemy nawet do Katowic.

Artur Klimek 11.10.2013 19:04
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

A czy my żyjemy w epoce kamienia łupanego, że wąskiej rzeczki nie da się przeskoczyć? ;) Ona jest na tyle wąska, że można byłoby ją puścić w przepuście (tak jak to jest w okolicach stacji Wodzisław Śląski). Aha, zapomniałem - to jest Wodzisław, tutaj się nic nie opłaca i tutaj się wszystko likwiduje. Nikt nawet nie daje szans na rozwój. Smutne.

zxc 11.10.2013 17:30

powiem tak, jak dla mnie ideał - przystanek Wodzisław-Centrum - tak natomiast mini centrum przesiadkowe na wykupionym od PKP wyremontowanym dworcu głównym.

mhl999 11.10.2013 17:24

@Artur Klimek - dyzio marzyciel z ciebie, powiedz mi jak drzwi w drzwi - przecież tam jest rzeka. wąski mostek. czy naprawdę nie prościej, skorzystać z tego co już jest? dla mnie to oczywiste :-)

Artur Klimek 11.10.2013 17:23
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Spokojnie nawet do 80km/h. Pociągi wyjeżdżające z Wodzisławia rozpędzały się do 60km/h i za nastawnią WSA-1 hamowały do 30km/h. Odległość ostatniego rozjazdu do planowanego przystanku jest większa niż odległość peronów od nastawni WSA-1.

mhl999 11.10.2013 17:21

napisz mi do ilu km/h tak realnie może rozpędzić się pociąg na odcinku dworzec pkp - wodzisław centrum? poza tym prędkość ma tu drugorzędne znaczenie, liczy się funkcjonalność obiektu w perspektywie min. 10 lat.

Artur Klimek 11.10.2013 17:20
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

@Mhl999: Centrum przesiadkowe ma skupiać transport kolejowy i autobusowy, więc nie mów mi o dworcu przy karuzeli! Mówimy cały czas o dworcu na byłym placu WPK, tak aby przesiadki były drzwi w drzwi. A ty mówisz o tym śmiesznym przystanku, gdzie autobusy stoją szeregowo w korku...

mhl999 11.10.2013 17:19

czy ktoś napisał, że ma nie powstać? ;-)

Artur Klimek 11.10.2013 17:18
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Nawet jeśli znaleźlibyście miejsce koło dworca głównego i wybudowalibyście tam centrum przesiadkowe - OK. Ale przystanek w centrum też jest potrzebny! Dla porównania czas przejazdu z Wodzisławia do Bełsznicy w starym rozkładzie przy prędkości 30km/h wynosił 24 minuty, jak było 60km/h było to 12 minut. Dodajmy do tego przystanek w centrum i prędkość 80km/h. Daje nam to czas 10 minut - bezkonkurencyjny. Samochodem jedzie się przynajmniej 15 minut, autobusem ponad 20 minut. Także jeden czy 2 przystanki więcej przy takiej szlakowej i nowoczesnym taborze nic nie zmienią w czasie przejazdu. Pamiętajcie, że linia ma mieć parametry, jakich nigdy nie miała.

mhl999 11.10.2013 17:17
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

*errata: jak ktoś jedzie gdzieś dalej to NIE ROBI w większości przypadków zakupów

mhl999 11.10.2013 17:16
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

@Artur Klimek - pisałem ci już co to jest wygoda, nie podane coś "pod ryj" ale coś z czego możesz skorzystać od razu. zastanów się ile czasu będziesz musiał poświęcić na przejście z peronu centrum do przystanków, uwzględniając czerwone światło potem zestaw to z tym, że wychodzisz z dworca na pkp i stoi już autobus jadący do centrum, który raptem do przejechania ma 1,5km. zupełnie nie rozumiesz o czym piszę, jak ktoś jedzie na zakupy czy do szkoły to wysiada na przystanku-centrum, ale jak ktoś chce pojechać naprawdę gdzieś dalej to wysiada na pkp. zauważ co teraz dzieje się na przystankach przy karuzeli - tam po prostu jest problem z przejściem, dorzuć do tego przesiadających się pasażerów z torbami podróżnymi. jak ktoś jedzie gdzieś dalej to nie w większości przypadków zakupów. chce mieć warunki do tego by spokojnie poczekać na przesiadkę co zapewniać może pkp. prawie wszystkie linie komunkacji miejskiej przejeżdżają przez rondo przy pkp więc w czym problem by zjechały na pkp? wg mnie nie ma go. walka o wpk? naprawdę szkoda kasy. już ci pisałem, że cena wzrosła wraz w wbiciem łopaty pod karuzelę. taniej będzie wyremontować dworzec pkp. przystopuj trochę bo nigdzie nie napisałem o likwidacji stacji w radlinie. mamy po prostu inną definicję centrum przesiadkowego, dla ciebie to zakupy, dojazd do pracy/szkoły ale mnie dalsza podróż bez powyższego.

zxc 11.10.2013 17:04

i właśnie o to chodzi, żeby przejąć i wyremontować dworzec PKP, stworzyć tam poczekalnię a nawet przystanki dla autobusów, wtedy coś się ruszy. Inaczej za niedługo ( i tutaj już nie ma żartów) dworzec przestanie istnieć. Niektóre elementy już się rozpadają. Był tam zobaczyć ktoś z Was w ogóle? (poza Arturem) Tragedia. Trzeba szybkich działań, ale radni są bezradni.

mhl999 11.10.2013 16:58

@ergo - zobacz jak to w ostravie rozwiązali ;-) przy karuzeli żadne centrum przesiadkowe nie powstanie bo po prostu nie ma na to miejsca, choć przewidziane są przystanki zapasowe przy targowisku. na upartego można to tak nazywać i udawać, że jest super centrum przesiadkowe. niestety w łeb bierze fakt "komunikacji pieszej" na tym odcinku od peronu do centrum. im więcej dobudujesz peronów tym pociąg będzie wolniej jechał do/z chałupek. zrozum też jedno im bardziej rozwijasz centrum pchając tam wszystko jak leci tym bardziej dobijasz pozostałe dzielnice. szacunkowy koszt remontu pkp to koszt bodaj do 2mln - nieoficjalne dane z urzędu. te pieniądze można znaleźć bardzo szybko, don_c powie ci gdzie leżą ;-) problem w tym, że radni rżną głupa udając, że problemu nie ma. gdyby nie bali się podejmować decyzji to do 3 lat masz dworzec wyremontowany na piko-belo.

zxc 11.10.2013 16:55

A może tak... kupić dworzec PKP od PKP i zrobić poczekalnie kolejową i autobusową a pod budynkiem dworca PKP zrobić przystanki dla autobusów? Nie fajnie? Jeden dworzec miejski kolejowo/autobusowy. Ego ma rację dodatkowy przystanek kolejowy powinien powstać m.in. w Turzyczce no i Wodzisław Centrum, choć ja centrum przesiadkowe zrobiłbym na dworcu głównym - kupił i wyremontował budynek PKP oraz plac w około