PILNE: ruszył przetarg na remont linii Rybnik - Chałupki
Zapowiedzi stają się faktem - dojdzie do rewitalizacji linii kolejowej Rybnik - Chałupki. PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły właśnie przetarg.
PKP PLK czeka na oferty do 15 listopada. Przetarg na zadanie pod nazwą „Zaprojektowanie i wykonanie robót dla zadania: Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowych nr 140 i 158 na odcinku Rybnik - Chałupki - POIiŚ 7.1-78” został ogłoszony 8 października w systemie „projektuj i buduj”. Kolej planuje, że roboty budowlane będą prowadzone w 2014 i 2015 r. Dokładny termin zakończenia inwestycji będzie jednak znany dopiero po rozstrzygnięciu przetargu. Według wstępnych kalkulacji prace powinny zostać ukończone latem 2015 r.
Projekt rewitalizacji przewiduje zwiększenie prędkości pociągów na całej linii do 80 km/h. W jej ramach mają zostać wyremontowane lub wymienione tory i podtorze, sieć trakcyjna, perony, rowy i odwodnienie, sygnalizacja, obiekty inżynieryjne, sieć trakcyjna i infrastruktura zabezpieczająca na całym jej przebiegu. Elementem rewitalizacji linii ma być budowa przystanku kolejowego Wodzisław Śl. - Centrum w okolicy dworca autobusowego. Miasto Wodzisław miało przygotować niezbędną dokumentację. Tymczasem na ostatniej sesji rada wycofała z budżetu pieniądze przeznaczone na ten cel, w sumie 60 tys. zł. Środki zostaną wydane na inny cel.
Planowany remont linii kolejowej to owoc wieloletnich zabiegów ze strony samorządowców z regionu. Dzięki staraniom rewitalizacja torowiska z Rybnika do Chałupek została uwzględniona w Wieloletnim Planie Inwestycji Kolejowych oraz na liście podstawowej projektów indywidualnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 – 2013. Na realizację przedsięwzięcia zabezpieczono 140,4 mln zł. Z tej kwoty 98 mln zł mają stanowić środki z budżetu Unii Europejskiej.
Dla mieszkańców powiatu wodzisławskiego remont linii oznacza, że jest szansa, aby na trasę z Wodzisławia do Chałupek powróciły pociągi osobowe. – Nie wyobrażam sobie, aby po wyremontowaniu tej linii mogło być inaczej – zdecydowanie podkreśla starosta Tadeusz Skatuła, który już rozmawiał na ten temat z marszałkiem województwa. Tymczasem władze Wodzisławia tłumaczą rezygnację z przygotowania dokumentacji w tym roku brakiem jednoznacznej deklaracji marszałka co do wznowienia połączeń pasażerskich. - Wiemy, że nie możemy wybudować tak jak zakładaliśmy peronu końcowego dla połączeń Rybnik-Wodzisław. Musimy mieć więc jasną deklaracje, że po poniesionych nakładach i po wybudowaniu peronu marszałek reaktywuje linię do Chałupek. Tylko wtedy taka inwestycja ma zasadność. Pismo do marszałka zostało w tej kwestii wystosowane przez Wydział Inwestycji, Architektury i Geodezji - informuje Łukasz Kożuchowski, asystent prezydenta Wodzisławia.
Ludzie
Były radny powiatu wodzisławskiego, wicestarosta i starosta wodzisławski.
może i pier.ola , ale na temat, czego o Ciebie nie można powiedzieć
kolejar pierdo..sz jak potrzaskany
Wyprzedaż majątku PKP - spłata długów http://biznes.interia.pl/nieruchomosci/news/nieruchomosci-pkp-w-prywatnych-rekach,1958482,4206
każdy parowóz miał duszę , a kolejarz to był KTOŚ
Pan Geoff Plumb dodał do swojej galerii zdjęcie wykonane w niesamowitej jakości w roku 1974. Zdjęcie przedstawia parowóz Tkt48-164 z wagonami piętrowymi jako pociąg osobowy relacji Chałupki - Wodzisław. Skład przecina przejazd kolejowy na DK45 między Zabełkowem a Roszkowem, jadąc szlakiem kolejowym Chałupki - Olza. http://plumbloco.smugmug.com/Trains/New-Additions/i-h3W6gnK/A
Czapki z głów Panowie przed Arturem i Jasiem za Ich heroizm w ratowaniu linii do Pszowa i walkę , i to taką ,gdzie krew się leje ze złodziejami szyn kolejowych
jest druga część o drezynie Jasia Psoty, ale nie mogę znaleźć linku Może komuś się uda
http://www.tvn24.pl/katowice,51/tico-i-drezyna-w-jednym-strzeze-slaskich-torow,362397.html
a Jasiu Psota miał dzisiaj swój program w TVN24, Nie
Artur ,to wygląda na wymarłe miasto
http://imageshack.us/a/img545/8561/x2gq.jpg Tymczasem na stacji w Wodzisławiu...
zxc ,oczywiście że jesteś zaproszony , a obawy masz słuszne
kolejar a my jesteśmy umówieni w Diamencie jak ten przystanek powstanie i linia będzie wyremontowana czy tak? :) Już się doczekać nie mogę, boje się tylko, że się nie doczekam i się nie napijemy :(
a ja Wam powiem: jest taka knajpa ,,Diament" ,ostatnio wymieniana na forum, proponuję więc dyskusję przy browarku , a może dwóch w towarzystwie maszynioka na temat przyszłej lokalizacji przystanku Wodzisław centrum. Gwarantuję, że po czwartym browarku sprawa zacznie się klarować
Dokładnie, baraki na placu byłego WPK systematycznie znikają. Co do kursowania E-3, powtarzam. Autobusy powinny kursować tam, gdzie kolej nie dociera. Na linii do Rybnika od dawna powinna królować kolej. Tymczasem ludzie jak sardynki w puszce tłoczą się w E3 stojącej w korkach. Powtórzę: te dwa środki transportu nie powinny ze sobą konkurować tylko się uzupełniać. Zresztą twór jakim jest MZK prędzej czy później upadnie. To kwestia czasu, kolejne gminy odłączają się ze związku. Także myślę, że doczekam dni, kiedy połączenie Wodzisław - Rybnik będzie realizowane kolejową komunikacją na wzór Trójmiejskiej szybkiej kolei miejskiej.
@ergo - raczej była samobójstwem dla dworca pkp :-)
@Artur Klimek zgadzam się z Toba, ze koncepcja z Centrum Przesiadkowym na dawnym placu po WPK byłaby optymalna.
@ergo - chodzi o barak z piwem ;-)
@kolejar a co byłoby złego w linii kolejowej do Pszowa ?
@mhl99 baraku już nie ma ;)
@kolejar - i tu się mylisz :-)
Panowie , Wy nie rozróżniacie komunikacji miejskiej, kolei dojazdowej od pociągów dalekobieżnych. Wszystko Wam się pomieszało. Według Waszej teorii to powinna powstać linia przez rynek , ul 26 marca w kierunku Os Piastów i dalej do Pszowa ..itd Powtarzam ,Poje.ało Was
@Artur Klimek - pozostaje jeszcze parę drzew wyciąć i wyburzyć pewien barak ;-) to niestety wszystko kosztuje. fantazja cię ponosi, poza tym weź pod uwagę, że wiecznie się mówi, że nie ma pieniędzy w budżecie. choć jak dobrze pogrzebiesz to się znajdą. połączenia pasażerskie w regionie? sprawa jest oczywista dopóty kolej nie będzie konkurowała realnie z linią e3 (ceną i częstotliwością) to nie ma mowy o odrodzeniu się. szkoda, bo to moim zdaniem najlepszy środek podróży między miastami.zawsze można pogadać z DLA, która miała chrapkę na wejście z czeskimi kolejami na trasie wrocław - warszawa jak mnie pamięć nie myli. wszak DLA obsługuje obecnie komunikację w wodzisławiu ;-) inna sprawa, że nim DLA przepchnie się przez procedury to odechce im się wejścia na polski rynek :-D
Jak będą pociągi to będą jeździć, teraz nie ma pociągów to nie jeżdżą - proste? Druga sprawa nikt nie wybierze się pociągiem do Wodzisławia, nie mając powrotu. A jak na razie takie atrakcje funduje obecny rozkład jazdy. Kiedyś pociągi jeździły od 3 w nocy do północy. Dzisiaj pierwszy jedzie o 7, ostatni o 18. Z czym do ludzi?
oczywiście chodzi o dojazd koleją
Artur , już raz napisałem w Wodzisław odcięty... Kto do Wodzisławia z okolicznych miejscowości pojedzie na zakupy , do knajpy czy na randkę. Was naprawdę poje.ało
A tak z innej beczki, trzeba się zastanowić co w ogóle z połączeniami pasażerskimi w naszym regionie. Co nowego po remoncie wymyślą Koleje Śląskie, aby nie dać nam nowych połączeń. Smutne w tym wszystkim jest to, że miasto ma gdzieś ilość połączeń i całą komunikację kolejową. No i mamy jak mamy, 4 pary pociągów, którymi bezpośrednio nie dojedziemy nawet do Katowic.
A czy my żyjemy w epoce kamienia łupanego, że wąskiej rzeczki nie da się przeskoczyć? ;) Ona jest na tyle wąska, że można byłoby ją puścić w przepuście (tak jak to jest w okolicach stacji Wodzisław Śląski). Aha, zapomniałem - to jest Wodzisław, tutaj się nic nie opłaca i tutaj się wszystko likwiduje. Nikt nawet nie daje szans na rozwój. Smutne.
powiem tak, jak dla mnie ideał - przystanek Wodzisław-Centrum - tak natomiast mini centrum przesiadkowe na wykupionym od PKP wyremontowanym dworcu głównym.
@Artur Klimek - dyzio marzyciel z ciebie, powiedz mi jak drzwi w drzwi - przecież tam jest rzeka. wąski mostek. czy naprawdę nie prościej, skorzystać z tego co już jest? dla mnie to oczywiste :-)
Spokojnie nawet do 80km/h. Pociągi wyjeżdżające z Wodzisławia rozpędzały się do 60km/h i za nastawnią WSA-1 hamowały do 30km/h. Odległość ostatniego rozjazdu do planowanego przystanku jest większa niż odległość peronów od nastawni WSA-1.
napisz mi do ilu km/h tak realnie może rozpędzić się pociąg na odcinku dworzec pkp - wodzisław centrum? poza tym prędkość ma tu drugorzędne znaczenie, liczy się funkcjonalność obiektu w perspektywie min. 10 lat.
@Mhl999: Centrum przesiadkowe ma skupiać transport kolejowy i autobusowy, więc nie mów mi o dworcu przy karuzeli! Mówimy cały czas o dworcu na byłym placu WPK, tak aby przesiadki były drzwi w drzwi. A ty mówisz o tym śmiesznym przystanku, gdzie autobusy stoją szeregowo w korku...
czy ktoś napisał, że ma nie powstać? ;-)
Nawet jeśli znaleźlibyście miejsce koło dworca głównego i wybudowalibyście tam centrum przesiadkowe - OK. Ale przystanek w centrum też jest potrzebny! Dla porównania czas przejazdu z Wodzisławia do Bełsznicy w starym rozkładzie przy prędkości 30km/h wynosił 24 minuty, jak było 60km/h było to 12 minut. Dodajmy do tego przystanek w centrum i prędkość 80km/h. Daje nam to czas 10 minut - bezkonkurencyjny. Samochodem jedzie się przynajmniej 15 minut, autobusem ponad 20 minut. Także jeden czy 2 przystanki więcej przy takiej szlakowej i nowoczesnym taborze nic nie zmienią w czasie przejazdu. Pamiętajcie, że linia ma mieć parametry, jakich nigdy nie miała.
*errata: jak ktoś jedzie gdzieś dalej to NIE ROBI w większości przypadków zakupów
@Artur Klimek - pisałem ci już co to jest wygoda, nie podane coś "pod ryj" ale coś z czego możesz skorzystać od razu. zastanów się ile czasu będziesz musiał poświęcić na przejście z peronu centrum do przystanków, uwzględniając czerwone światło potem zestaw to z tym, że wychodzisz z dworca na pkp i stoi już autobus jadący do centrum, który raptem do przejechania ma 1,5km. zupełnie nie rozumiesz o czym piszę, jak ktoś jedzie na zakupy czy do szkoły to wysiada na przystanku-centrum, ale jak ktoś chce pojechać naprawdę gdzieś dalej to wysiada na pkp. zauważ co teraz dzieje się na przystankach przy karuzeli - tam po prostu jest problem z przejściem, dorzuć do tego przesiadających się pasażerów z torbami podróżnymi. jak ktoś jedzie gdzieś dalej to nie w większości przypadków zakupów. chce mieć warunki do tego by spokojnie poczekać na przesiadkę co zapewniać może pkp. prawie wszystkie linie komunkacji miejskiej przejeżdżają przez rondo przy pkp więc w czym problem by zjechały na pkp? wg mnie nie ma go. walka o wpk? naprawdę szkoda kasy. już ci pisałem, że cena wzrosła wraz w wbiciem łopaty pod karuzelę. taniej będzie wyremontować dworzec pkp. przystopuj trochę bo nigdzie nie napisałem o likwidacji stacji w radlinie. mamy po prostu inną definicję centrum przesiadkowego, dla ciebie to zakupy, dojazd do pracy/szkoły ale mnie dalsza podróż bez powyższego.
i właśnie o to chodzi, żeby przejąć i wyremontować dworzec PKP, stworzyć tam poczekalnię a nawet przystanki dla autobusów, wtedy coś się ruszy. Inaczej za niedługo ( i tutaj już nie ma żartów) dworzec przestanie istnieć. Niektóre elementy już się rozpadają. Był tam zobaczyć ktoś z Was w ogóle? (poza Arturem) Tragedia. Trzeba szybkich działań, ale radni są bezradni.
@ergo - zobacz jak to w ostravie rozwiązali ;-) przy karuzeli żadne centrum przesiadkowe nie powstanie bo po prostu nie ma na to miejsca, choć przewidziane są przystanki zapasowe przy targowisku. na upartego można to tak nazywać i udawać, że jest super centrum przesiadkowe. niestety w łeb bierze fakt "komunikacji pieszej" na tym odcinku od peronu do centrum. im więcej dobudujesz peronów tym pociąg będzie wolniej jechał do/z chałupek. zrozum też jedno im bardziej rozwijasz centrum pchając tam wszystko jak leci tym bardziej dobijasz pozostałe dzielnice. szacunkowy koszt remontu pkp to koszt bodaj do 2mln - nieoficjalne dane z urzędu. te pieniądze można znaleźć bardzo szybko, don_c powie ci gdzie leżą ;-) problem w tym, że radni rżną głupa udając, że problemu nie ma. gdyby nie bali się podejmować decyzji to do 3 lat masz dworzec wyremontowany na piko-belo.
A może tak... kupić dworzec PKP od PKP i zrobić poczekalnie kolejową i autobusową a pod budynkiem dworca PKP zrobić przystanki dla autobusów? Nie fajnie? Jeden dworzec miejski kolejowo/autobusowy. Ego ma rację dodatkowy przystanek kolejowy powinien powstać m.in. w Turzyczce no i Wodzisław Centrum, choć ja centrum przesiadkowe zrobiłbym na dworcu głównym - kupił i wyremontował budynek PKP oraz plac w około