Karkas a bieżnikowanie opony
Podstawową częścią opony jest osnowa, określana również mianem karkasu. To szkielet opony, który spełnia bardzo ważne funkcje – odpowiada za właściwy kształt opony oraz za przenoszenie obciążeń, które powstają w trakcie jazdy. Karkas utrzymuje również wewnątrz opony ciśnienie na wymaganym poziomie.
Jaki wpływ ma karkas na bieżnikowanie opon?
Karkas jest zbudowany z linek stalowych ułożonych w odpowiedni splot, który jest oblany warstwami gumy, specjalnie dobieranej pod kątem właściwości. O jakości szkieletu opony mówi się w kontekście jej bieżnikowania. Bieżnikowanie natomiast polega na tym, że dzięki utworzeniu nowego bieżnika w miejsce nienadającego się już do użytku, odzyskiwane są pierwotne właściwości opony, lecz rzecz jasna nie w 100 procentach, a maksymalnie w 85. Jeżeli karkas jest solidny i trwały, a także nie jest nadmiernie zużyty, wówczas oponę można bieżnikować nawet i trzy razy, pod warunkiem jednak, że opona jako taka odznacza się wysoką jakością oraz trwałością.
Metody bieżnikowania
Bieżnikowanie przeprowadzane jest obecnie dwiema metodami i nie da się jednoznacznie określić, która z nich jest lepsza. Są to metody „na gorąco” i „na zimno”. Pierwsza z nich polega na tym, że na odpowiednio przygotowany karkas jest nakładana guma, po czym całość ląduje w formie. Tam odciskany jest wzór, który następnie utrwala się poprzez wulkanizację. Natomiast w metodzie „na zimno” karkas jest łączony już z nowym bieżnikiem.
Jak dbać o oponę?
Aby opona nadawała się do bieżnikowania, trzeba przestrzegać pewnych zasad w zakresie jej eksploatacji. Zawsze trzeba dbać o to, aby ciśnienie w niej było właściwie dobrane. Jeśli jest ono za niskie, barki narażone na największe odkształcenia wyginają się jeszcze bardziej, co może doprowadzić do przegrzania opony. Zwracać też należy uwagę na to, gdzie powstały uszkodzenia i w jaki sposób zostały naprawione. W przypadku uszkodzeń boku ogumienia, bieżnikowanie nie wchodzi już w rachubę. Wówczas konieczny jest zakup nowych opon, co oczywiście nie jest trudne, bo do wyboru mamy dzisiaj wiele doskonale zaopatrzonych serwisów, jak np. Oponeo.pl. Warto też nadmienić, że fakt, iż opona była nacinana, nie oznacza od razu, że nie nadaje się ona do bieżnikowania – warunek jest tylko taki, że nacięcie musiało być zrobione w prawidłowy sposób. W im lepszym stanie jest opona, tym bardziej nadaje się do rewitalizacji.
Na zakończenie trzeba jeszcze wspomnieć o pewnej ważnej rzeczy – obecnie bardzo modne są gotowe, bieżnikowane opony. Specjaliści jednak zalecają, aby kierowcy zlecali bieżnikowanie na swoich własnych oponach przy zastosowaniu jak najlepszej jakości materiałów. Taka praktyka w ogólnym rozrachunku daje większe oszczędności oraz pewność co do samych opon.
Materiał zewnętrzny