Autobusy na prąd i e-bilet przyszłością komunikacji w Raciborzu
Przed Miastem Racibórz, jako organizatorem transportu stoją nie lada wyzwania. Niestety komunikacja publiczna nie była tu dotąd priorytetem - pisze w specjalnym opracowaniu Damian Knura.
To autor projektu Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Miasta Racibórz. Do 19 marca jest wyłożony w siedzibie Urzędu Miasta Racibórz, ul. Stefana Batorego 6 w pokoju 204. Uwagi do projektu mogą być zgłaszane w formie pisemnej bezpośrednio w siedzibie urzędu lub kierowane drogą pocztową i przez e-mail: drogimiejskie@um.raciborz.pl
Zdaniem Damiana Knury głównym kierunkiem rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Miasta Racibórz winna być integracja komunikacji, polegająca przede wszystkim na:
- zintegrowaniu sieci komunikacyjnej,
- zintegrowaniu rozkładów jazdy różnych przewoźników,
- wprowadzeniu jednego biletu elektronicznego dla wszystkich rodzajów komunikacji publicznej (autobusowej) na terenie gminy niezależnie od tego, jaka jednostka jest organizatorem (przy zachowaniu odrębnych dla każdego organizatora cen biletów),
- utworzeniu większej ilości zintegrowanych węzłów przesiadkowych, − obniżeniu kosztów komunikacji i obniżeniu cen biletów
W celu usprawnienia obsługi pasażerów na terenie miasta Racibórz należy dążyć do wypracowania wspólnego, elektronicznego, bezdotykowego systemu biletowego i systemu poboru opłat za przejazd w postaci biletomatów oraz zastosować system SMS-owego zakupu biletu.
W dalszej perspektywie dla uatrakcyjnienia podróży komunikacją publiczną, należy wdrożyć system elektronicznego nadzoru i monitoringu pojazdów wraz z informacją o rzeczywistych odjazdach pojazdów umieszczaną na przystankach, w Internecie i telefonach komórkowych (przykładem zastosowania takich systemów jest komunikacja miejska organizowana przez ZTZ Rybnik).
Miasto Racibórz, jako organizator transportu powinno dodatkowo rozważyć zakup autobusów z napędem elektrycznym najbardziej przyjaznych dla środowiska. Tabor ten można byłoby wykorzystywać do obsługi linii przebiegających przez ścisłe centrum miasta. Jednak priorytetem winno być użytkowanie taboru niskopodłogowego dostosowanego do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowe
I co z tym konkursem o Karaibach? Wygrał ktoś coś? Gdzie można zobaczyć wyniki???