Gorzelik w Polonii. O kodzie śląskości i reformie systemu edukacji
Doktor historii z Uniwersytetu Śląskiego wygłosił wykład mówił m.in. o śląskiej tożsamości oporu, której winny jest system edukacji. Bo dzięki niemu polska, warszawo-centryczna tożsamość dominują nad śląską.
Autor wykładu przytoczył wyniki badań przeprowadzonych na próbie 3 tys. uczniów. Ankiety wykazały, że młodzi mieszkańcy Śląska nie znają żadnej postaci i żadnego wydarzenia z lokalnej historii regionu. Nie potrafili ich wskazać, aż 90% z przebadanych.
Zdaniem Gorzelika brakuje mocnych, pozytywnych kodów śląskości, bo za mało jest regionalizmu w szkołach. Na margines spycha się postrzeganie dziedzictwa narodowego w kontekście śląskim. W systemie edukacji polska tożsamość dominuje nad śląską. Szkoła degraduje lokalną kulturę, wg Gorzelika "usypianą" wicami i szlagrami.
Jerzy Gorzelik podał przykłady na tworzenie pozytywnego kodu śląskości.
Są nimi np. :
- Kopalnia Guido w Zabrzu,
- postać Diabła z Rudy, Karola Godulli poza Rudą Śląską nieznanego twórcy potęgi przemysłowej
- albo Elektrociepłownia Szombierki przy której zaktywizowała się miejscowa społeczność, która o walczy o zachowanie obiektu.
- Autonomia to także pomysł na śląskość. Dążenie do uznania za mniejszość etniczną może być sposobem na tożsamość śląską. Ja taką deklaruję. Dzięki temu można przejść z tożsamości oporu do tożsamości projektu.
Sklep.nowiny.pl
Kursy InspiratON