ARP i Rafako podpisały umowę ws. przejęcia ebusa
Agencja Rozwoju Przemysłu i Rafako sfinalizowały umowę zakupu przez ARP spółki celowej Rafako Ebus.
Podpisana 28 września umowa obejmuje również zakup przez Rafako Ebus, już jako spółki w 100% zależnej od ARP, oddziału w Solcu Kujawskim. ARP S.A. przejmuje tym samym kontrolę nad projektem Rafako polegającym na opracowaniu i homologacji prototypu innowacyjnego autobusu elektrycznego.
Realizacja projektu autobusu elektrycznego wpisuje się w Strategię na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Efekty prac Rafako nad stworzeniem nowego modelu autobusu, z uzyskaną homologacją, otwierają możliwość pozyskania rynku zbytu po uruchomieniu w ramach spółki celowej seryjnej produkcji autobusów elektrycznych - informuje ARP.
Ebus Rafako
Prototyp autobusu elektrycznego to efektem prac wyspecjalizowanego i doświadczonego w branży zespołu pracowników. Pojazd o długości 8,5 metrów predysponowany jest do specjalistycznych celów np. dowozu uczniów do szkół zarówno w przestrzeniach miejskich, jak i podmiejskich. Produkt odpowiada zwłaszcza na zapotrzebowanie samorządów, które stawiają na poprawę bezpieczeństwa transportu młodzieży. Obecnie żaden producent krajowy i zagraniczny funkcjonujący na rynku polskim nie dysponuje pojazdem o podobnych parametrach.
Rynek z dużym potencjałem
- Polska należy do liderów eksportu autobusów elektrycznych w Unii Europejskiej. To bardzo perspektywiczny rynek nie tylko w wymiarze unijnym, ale i krajowym. W najbliższych latach coraz więcej samorządów będzie przechodzić na niskoemisyjny transport publiczny, a od 2025 możemy się spodziewać, że w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców nie będą sprzedawane autobusy spalinowe. W ARP S.A. dostrzegamy potencjał tego rynku - widzimy jednak nie tylko korzyści biznesowe, ale też pozytywy związane z ochroną środowiska i rozwoju innowacyjności polskiej gospodarki. Przejęcie Rafako Ebus to istotny krok w realizacji tych celów, które wpisują się w misję ARP S.A. - mówi Paweł Kolczyński, wiceprezes zarządu ARP S.A.
Plany ARP S.A. obejmują również przygotowanie nowych prototypów dłuższych pojazdów, a także wejście na rynki polskie i zagraniczne. ARP wskazuje, że są one zbieżne z trendami związanymi z ograniczeniem emisji spalin, elektromobilnością i sprzyjają rozwojowi innowacyjnych polskich produktów. Prognozy dotyczące przyszłości rynku autobusów elektrycznych są optymistyczne. Według Electric Bus Market 2013-2025, światowy rynek autobusów elektrycznych będzie rósł rocznie o ok. 17 proc. Trend ten jest zauważalny również w Polsce. Jeszcze w 2016 r. na łączną sumę 1942 szt. wszystkich nowych autobusów tylko 42 konstrukcje (czyli 2,2% wszystkich pojazdów) miało napęd alternatywny. Z kolei tylko w pierwszej połowie br. polscy przewoźnicy odebrali 67 miejskich elektrobusów, co stanowi 20% udziału w tym runku.
Rafako skupia się na energetyce i ochronie środowiska
Rafako S.A. przekazując projekt autobusu elektrycznego w całości do ARP S.A. koncentruje się na rozwoju w branży energetycznej, która jest główną domeną jej działalności.
- Sprzedaż Ebusa wynika ze strategii koncentracji Rafako na głównej działalności spółki. Sprzedajemy aktywa, które nie są z nią związane i nie angażujemy dalszych środków w start upy, nawet tak interesujące jak projekt elektrycznego autobusu. Jestem przekonany, że w rękach ARP S.A. projekt, który doprowadziliśmy do tak zaawansowanej fazy nabierze odpowiedniego rozmachu. Rafako chce być obecne na rynku budownictwa energetycznego i instalacji ochrony środowiska dla energetyki i w tych obszarach upatrujemy możliwości dalszego rozwoju Spółki. Tu mamy największe doświadczenie i własne technologie sprawdzone na wielu realizacjach - mówi Radosław Domagalski-Łabędzki, wiceprezes Rafako.
źródło: ARP S.A., oprac. ż