Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Przeciwnicy CPK na Śląsku mogą odetchnąć z ulgą. Na razie nie ma w planach inwestycyjnych niczego poza tzw. linią Y

Zaskakujący dwugłos w sprawie Kolei Dużych Prędkości w województwie śląskim (jako komponentu kolejowego CPK). Z CPK płynie przekaz o tym, jak ważne jest połączenie z Katowic do Ostrawy. Tymczasem posłanka Gabriela Lenartowicz zasięgnęła informacji u źródła, tj. pełnomocnika rządu ds. CPK Macieja Laska oraz wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka. Czego się dowiedziała? Obecnie, do 2035 roku, nie planuje się "żadnych działań stricte inwestycyjnych". Co więcej, powstają koncepcja programowo-przestrzenna oraz raport oddziaływania na środowisko, które "mają za zadanie odpowiedzieć na pytania o zasadność społeczną, ekonomiczną i środowiskową prowadzenia linii w technologii dużych prędkości w zaproponowanym przebiegu".

Przeciwnicy CPK na Śląsku mogą odetchnąć z ulgą. Na razie nie ma w planach inwestycyjnych niczego poza tzw. linią Y
Tzw. wariant inwestorski przebiegu CPK/KDP na Śląsku i posłanka Gabriela Lenartowicz

"Trójskok w nowoczesność", czyli CPK w wydaniu Tuska

26 czerwca Donald Tusk zapowiedział realizację Centralnego Portu Komunikacyjnego w zmienionej formule. Szef rządu podkreślił, że lotnisko w Baranowie powstanie, a z inwestycji kolejowych jako pierwszy zostanie zrealizowany tzw. igrek, który połączy Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław.

- Program CPK będzie trójskokiem w nowoczesność. Po pierwsze, Koleje Dużych Prędkości, które najpierw połączą Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław (tzw. linia Y). Po drugie, centralny port lotniczy w Baranowie przy jednoczesnej rozbudowie sieci lotnisk regionalnych. Po trzecie, rozwój Polskich Linii Lotniczych LOT, aby stały się jednym z wiodących przewoźników - powiedział premier Donald Tusk.

- Jednocześnie, dzięki wprowadzonym modyfikacjom przebiegu planowanych linii kolejowych, radykalnie zmniejszy się liczba koniecznych wywłaszczeń - informowało CPK.

Stanowisko CPK w sprawie budowy Kolei Dużych Prędkości

Z opublikowanych na stronach rządowych oraz CPK komunikatów nie wynikało jednak, co dalej z projektem budowy Kolei Dużych Prędkości w województwie śląskim, tj. linią Katowice - Ostrawa. Zadzwoniliśmy do Agnieszki Stefańskiej-Krasowskiej, rzeczniczki prasowej CPK. Poprosiła nas o przesłanie pytań w wiadomości e-mail, co też zrobiliśmy. Odpowiedź z biura prasowego CPK otrzymaliśmy po 9 dniach (i interwencji telefonicznej).

- Czy Kolej Dużych Prędkości na odcinku Katowice - granica państwa - Ostrawa będzie realizowana?

- Spółka CPK prowadzi w województwie śląskim prace przygotowawcze do budowy linii Katowice-Ostrawa (nr 170). Jest to projekt będący elementem transeuropejskiego korytarza TEN-T, czyli jeden z priorytetów inwestycyjnych UE, który otrzymał dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.

- Jeśli KDP Katowice - Ostrawa będzie realizowana, to w jakim wariancie przebiegu? (czy będzie to tzw. wariant inwestorski, wybrany w marcu 2023? https://www.cpk.pl/pl/aktualnosci-2/nowa-linia-kolejowa-katowice-ostrawa-spolka-cpk-przedstawia-wariant-inwestorski)

- Obecny wariant przebiegu linii kolejowej Katowice-Ostrawa został wybrany po przeprowadzeniu prawie 100 spotkań z mieszkańcami i samorządowcami oraz szczegółowych analiz wielokryterialnych szeregu aspektów technicznych, społecznych i środowiskowych. Wskazany przez CPK przebieg zakłada najmniejszą liczbę wyburzeń i najmniejsze oddziaływanie na środowisko naturalne spośród wszystkich badanych. Dzięki inwestycjom CPK na Śląsku kolej obejmie swoim zasięgiem ponad 3,5 mln mieszkańców tego regionu, m.in. Żor, Rybnika, Wodzisławia i Jastrzębia-Zdroju, oznaczając koniec wykluczenia kolejowego tego ostatniego.

- Na jakim etapie znajduje się obecnie proces inwestycyjny KDP Katowice - granica państwa - Ostrawa (projekt, zgody administracyjne)?

- Obecnie na zlecenie CPK opracowywana jest koncepcja programowo-przestrzenna. Spółka złożyła też wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. W przygotowaniu jest raport oddziaływania na środowisko, opracowywany zgodnie z wytycznymi Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach. Inwestycja ma wymiar transgraniczny; odcinek Katowice – Ostrawa to nie tylko ważna inwestycja kolejowa w regionie Śląska, ale też docelowo łącznik Katowic, Krakowa i Warszawy z Brnem, Pragą, Bratysławą, Wiedniem i Budapesztem.

Przed wyborami wspierali protestujących mieszkańców. Co mają im do powiedzenia dzisiaj?

Odpowiedź, którą otrzymaliśmy od CPK, jest zasadniczo zbieżna z tym, co spółka komunikowała w czasach rządów Prawa i Sprawiedliwości. Wystarczy zerknąć do komunikatu: https://www.cpk.pl/pl/aktualnosci-2/nowa-linia-kolejowa-katowice-ostrawa-spolka-cpk-przedstawia-wariant-inwestorski). Można więc odnieść wrażenie, że CPK realizuje projekt budowy Kolei Dużych Prędkości w naszym województwie według założeń przedstawionych w czasie, gdy nadzór nad całym przedsięwzięciem sprawował Marcin Horała, a nie Maciej Lasek. Założeń, przeciwko którym protestowała część mieszkańców powiatów rybnickiego i mikołowskiego. W tym miejscu dodajmy, że protestujący otrzymali przed wyborami wsparcie parlamentarzystów i kandydatów w wyborach do Sejmu RP z naszego regionu, m.in. posłanki Gabrieli Lenartowicz oraz radnego Łukasza Osmalaka. Dziś oboje zasiadają w Sejmie RP.

Dwa warunki posła Osmalaka

Poseł z Mikołowa zapewnia nas, że dogląda spraw związanych z CPK/KDP i jest dobrej myśli, gdyż wiele wskazuje na to, że zmierzają one w kierunku korzystnym dla jego regionu. - Dla mnie najistotniejszą rzeczą jest to, żeby Kolej Dużych Prędkości nie powodowała destrukcji tkanki miejskiej. Jeśli już będzie dochodziło do wywłaszczeń, to żeby one zostały przeprowadzone na uczciwych zasadach, tak aby właściciele nieruchomości nie byli poszkodowani. Jeśli te dwa warunki nie zostaną spełnione, pozostaną przeciwnikiem Kolei Dużych Prędkości w ramach CPK - mówi poseł Łukasz Osmalak z Polski 2050 Szymona Hołownii.

Posłanka Lenartowicz zasięgnęła informacji u źródła

Bardziej precyzyjnych informacji w tej kwestii udziela jednak posłanka Gabriela Lenartowicz z KO*. G. Lenartowicz, jako przewodnicząca zespołu parlamentarnego zajmującego się m.in. projektem CPK, zasięgnęła informacji u źródła, czyli wiceministrów infrastruktury - pełnomocnika Macieja Laska oraz wiceministra Piotra Malepszaka. - Otóż obecnie do 2035 roku nie przewiduje się żadnych działań stricte inwestycyjnych dot. Kolei Dużych Prędkości poza tzw. "Ygrekiem" - zapewnia posłanka G. Lenartowicz.

- Co do linii 170 Katowice - Ostrawa, zgodnie z zawartym wcześniej kontraktem opracowywana jest koncepcja programowo-przestrzenna oraz raport oddziaływania na środowisko, które to mają za zadanie odpowiedzieć na pytania o zasadność społeczną, ekonomiczną i środowiskową prowadzenia linii w technologii dużych prędkości w zaproponowanym przebiegu. Po uzyskaniu tych dokumentów podjęte zostaną decyzje co do dalszego losu tej inwestycji. Jednocześnie prowadzone są prace mające na celu zwiększenie standardów i dostępności kolejowej na tym obszarze przez Polskie Linie Kolejowe. Jednocześnie pojęliśmy prace w interdyscyplinarnym zespole roboczym nad nowelizacją prawa dot. wywłaszczeń pod cele publiczne, tak by ich zakres był ograniczony do niezbędnego, a odszkodowania były sprawiedliwe

- czytamy w odpowiedzi posłanki Gabrieli Lenartowicz na pytania Nowin.

CPK/KDP na Śląsku. Przebieg tzw. wariantu inwestorskiego

Przypomnijmy, linia z Katowic do Ostrawy, przeciw której protestowała część mieszkańców ma/miała przebiegać przez  Mikołów, Palowice, Żory, Świerklany, Godów, Mszanę, a połączenie z nią mają/miały uzyskać poprzez dodatkowe łącznice również Wodzisław Śl. oraz Jastrzębie-Zdój.

Wojciech Żołneczko

* Posłanka Gabriela Lenartowicz jest związana przede wszystkim z powiatem raciborskim, który stanowi jej naturalne zaplecze wyborcze, i to właśnie tutaj zdobywa najwięcej głosów. Warto jednak zauważyć, że wyborach w 2023 roku G. Lenartowicz zdobyła w powiecie mikołowskim 1798 głosów, czyli ponad dwa razy więcej niż w 2019 r., gdy zagłosowało na nią 838 mieszkańców powiatu mikołowskiego. Ten wzrost poparcia w powiecie mikołowskim był nagrodą za wsparcie protestujących przeciwko CPK na tym obszarze.


Zobacz również:

Ludzie

Gabriela Lenartowicz

Poseł na Sejm RP

Łukasz Osmalak

Poseł na Sejm RP

4 komentarze

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~Marcin46 (94.254. * .70) 19 minut temu

Niech żyje rudy könig. Szkoda, że stajemy się zapadłą dziurą. Pozdrawiam wszystkich uśmiechniętych.

~Hardy@12 (89.64. * .184) 26 minut temu

Pani Lenartowicz ,czy pani nie widzi tego że pani swój region wyborczy zwija ,całe to KO,PO na śmietnik histori ,za złe wybory trzeba płacić "uśmiechnięta Polsko " tylko szkoda że to z nas Polaków zachód znów ma beke

~Miśka54 (83.22. * .207) 2 godziny temu

No jak ładnie, znowu się cofamy bo to zachód może się rozwijać.

~ZAutostrafamiToSamo (37.30. * .153) 2 godziny temu

Zwolennicy landu Polen triumfują.